کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فعالیت شبکه‌ای علیه تولیدکنندگان داخلی صنعت نفت

10 آذر 1398 ساعت 14:31

تالاری گفت: در مناقصات، تولیدکننده داخلی مجبور به امضای اسنادی می‌شود که اصلاً رضایتی به امضای آنها ندارد اما می‌داند که اگر امضا نکند نمی‌تواند کار بگیرد و نمی‌تواند در مناقصه شرکت کند که این اسناد شامل انواع و اقسام ضمانت‌نامه‌ها و تعهدها و... می‌شود.


   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،  رئیس هیئـت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت گفت: چماق بی‌کیفیت بودن تولیدات داخلی را شبکه نمایندگان شرکت‌های خارجی بر سر تولید ملی می‌زنند.
  سیروس تالاری، رئیس هیئـت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت در نشستی خبری اظهار داشت: در 3 دهه گذشته، جنگی به‌معنای واقعی برای اثبات توانمندی‌های داخلی و اثبات این جمله که "ما می‌توانیم" داشتیم.
وی افزود: در دهه 70 هیچ چیزی در صنعت نفت و گاز ایران، رنگ‌وبویی از توان و ساخت داخل نداشت و با وابستگی مطلق به خارج از کشور در نفت و گاز مواجه بودیم؛ در همان زمان سازندگان و تولیدکنندگان به عرصه ساخت و تولید در صنعت نفت ورود کردند و در سال 79 انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت شکل گرفت.
تالاری با بیان اینکه "در طول دهه 80 سهم تولید داخل در صنعت نفت ایران کمتر از 20 درصد بود"، گفت: در پروژه‌های نفت و گاز ایران در دهه 80، راه واردات باز بود و تولیدکنندگان داخلی سهم قابل ذکری نداشتند و در طول دهه 90 نیز شاهد تحمیل دو دوره تحریم بی‌سابقه در دنیا علیه کشورمان بودیم، با وجود این، در حال حاضر ظرفیت ساخت و تولید 85 درصد نیازهای صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی کشور در داخل وجود دارد که از این 85 درصد، در 65 درصد تأمین نیاز صنعت نفت صاحب دانش بومی، فناوری بومی و تکنولوژی بومی هستیم.
وی ادامه داد: 15 درصد باقی‌مانده نیز به دو علت هنوز داخلی‌سازی نشده، بخشی از آن تکنولوژی و فناوری پیچیده‌ای نیاز دارد که هنوز به آن دست پیدا نکرده‌ایم و بخشی نیز نیازمند مواد اولیه‌ای است که به آن مواد اولیه دسترسی نداریم اما در دنیا نیز این‌گونه نیست که یک کشور خودکفایی 100درصدی در تأمین نیاز تجهیزات و کالاهای خود داشته باشد، بلکه می‌توان در ارتباط با صنعت نفت جهان، بخش باقی‌مانده را تأمین کرد.
رئیس هیئـت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت، مشکل اصلی را عدم استفاده کامل از ظرفیت داخلی با وجود خودکفایی 85درصدی در تأمین تجهیزات صنعت نفت دانست و گفت: همین الآن که با هم صحبت می‌کنیم، کانتینر کانتینر کالاها و تجهیزاتی در حال ورود به ایران است که به‌دلیل وجود توانمندی و ظرفیت تولید آنها در داخل کشور، واردات آن حرام است.
وی افزود: متأسفانه شبکه نمایندگان شرکت‌های خارجی و بازرگانان با تکیه بر دو ابزار ارز در دسترس و بازار ما، فروش‌هایی با سود آن‌چنانی دارند و با شبکه ارتباطات گسترده‌ای که دارند، بسیار راحت‌تر از تولیدکننده داخلی، در پروژه‌ها راه می‌یابند و کالای خود را می‌فروشند.
تالاری تصریح کرد: ما روزانه 4 یا 5 نامه گله و شکایت از تولیدکنندگان تجهیزات صنعت نفت داریم که بعضاً عنوان می‌کنند کالایی را با کیفیت مناسب و با سابقه 20 سال در صنعت نفت کشور عرضه می‌کنند اما مدیر یک پروژه، همان کالا را می‌خواهد از خارج از کشور خریداری کند.
وی ادامه داد: چماق بی‌کیفیت بودن تولیدات داخلی را همین شبکه نمایندگان شرکت‌های خارجی بر سر تولید ملی می‌زنند و همواره در این عرصه در حال کارند که با حربه نخ‌نماشده اعلام بی‌کیفیت بودن تولید داخلی، بتوانند کالا و تجهیزات خارجی را در داخل کشور بفروشند.
رئیس هیئـت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با اشاره به مشکلات متعدد قراردادی و مناقصات برای شرکت‌های داخلی تولید کالاها و تجهیزات گفت: در مناقصات، تولیدکننده داخلی مجبور به امضای اسنادی می‌شود که اصلاً رضایتی به امضای آنها ندارد اما می‌داند که اگر امضا نکند نمی‌تواند کار بگیرد و نمی‌تواند در مناقصه شرکت کند که این اسناد شامل انواع و اقسام ضمانت‌نامه‌ها و تعهدها و... می‌شود.
وی اضافه کرد: در خصوص اینکه واردات کالای مشابه ثبت سفارش نشود و یا حتی برای واردکنندگان اعتبار اسنادی باز نشوند، مذاکراتی کرده‌ایم و وزارت صمت در حال همکاری است اما عمده پروژه‌های نفتی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی است؛ در حالی که مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هیچ ارتباطی با سازندگان و تولیدکنندگان داخلی ندارند و مسائلی چون ثبت سفارش و بازنکردن اعتبار اسنادی نیز در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مطرح نیست.


کد مطلب: 118757

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/118757/فعالیت-شبکه-ای-علیه-تولیدکنندگان-داخلی-صنعت-نفت

نفت ما
  https://www.naftema.com