۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۸
کد مطلب : ۱۱۸۹۴۶

کاهش تولید اوپک به نفع نفت شیل آمریکا است

در پی تصمیم اوپک برای کاهش تولید قیمت نفت افزایش می یابد اما با افزایش قیمت نفت، شیل آمریکا دوباره رونق می گیرد و امکان سرازیر شدن موج دیگری از نفت به بازار وجود دارد.
کاهش تولید اوپک به نفع نفت شیل آمریکا است
   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،   ائتلاف اوپک+ توافق کرد 500 هزار بشکه از تولید نفت خود را کاهش دهد و به این ترتیب قیمت نفت را بالا ببرد. قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمدیت به 60 دلار در هر بشکه رسید و نفت برنت هم به 65 دلار در هر بشکه نزدیک شد.

 در کل، 1.2 میلیون بشکه در روز کاهش تولید اوپک به 1.7 میلیون بشکه در روز افزایش یافت. وقتی اوپک این تصمیم را در روز جمعه علنی کرد، عربستان سعودی به بازار قول داد داوطلبانه تولید نفت خود را پایین‌تر از سهمیه اش طبق قرارداد، نگه دارد.

 با کاهش داوطلبانه تولید نفت عربستان، کل کاهش تولید این ائتلاف به 2.1 میلیون بشکه در روز می رسد. این قرارداد در ژانویه اجرایی می شود و اعضای این ائتلاف دوباره در مارس با هم دیدار می‌کنند. از 500 هزار بشکه در روز کاهش اضافی تولید، 372 هزار بشکه در روز متعلق به اوپک است و تولید کنندگان غیر اوپک به رهبری روسیه هم 131 هزار بشکه از آن را بر عهده می گیرند.

 ائتلاف اوپک مسلماً قصد دارد جلوی عرضه اضافی نفت به بازار را که تحلیلگران برای 2020 پیش‌بینی کرده‌اند، بگیرد. ولی همراه کردن همه تولیدکنندگان با این قرارداد کار ساده ای نیست.

 این قرارداد تنها تا ماه مارس اعتبار دارد. در حالی که امکان تمدید آن پس از این تاریخ وجود دارد، به نظر می رسد اوپک عرضه مازاد نفت به بازار را موقتی و قابل حل می بیند.

 عوامل دیگری هم وجود دارد که اهمیت تاثیر این قرارداد را کاهش می دهد. مهمترین مسئله این است که اوپک قبل از این هم بیش از تعهدش نسبت به قرارداد، تولید خود را پایین آورده بود یعنی این ائتلاف تا به امروز این کاهش تولید را اجرایی کرده است.

کامرزبانک طی یادداشتی اعلام کرد:« با توجه به کاهش تولید داوطلبانه و ناخواسته بعضی از اعضای اوپک، این گروه ماه هاست به طرز قابل توجهی کمتر از آنچه در قرارداد آمده، تولید خود را کاهش داده است. به عبارت دیگر، تصمیمات اخیر تغییر چندانی در میزان تولید ایجاد نمی کند».

این بانک سرمایه گذاری اضافه کرد که خطر برای اوپک از بین نرفته است:« به نظر ما این قرارداد جدید تاثیر چندانی نخواهد داشت. به هر حال، عرضه اضافی نفت به بازار در سه ماهه اول 2020 بسیار بالاتر از 500 هزار بشکه در روز خواهد بود و این سوال مطرح می شود که عرضه مازاد تولید که در سه ماهه دوم پیش بینی می شود، بدون کاهش تولید تولیدکنندگان نفت چگونه کنترل خواهد شد». بنابراین این بانک خطر کاهش قیمت نفت را جدی می داند.

 سایر تحلیل‌گران هم به چالش های این قرارداد سه ماه اشاره کردند. جی بی سی انرژی اعلام کرد:« واقعیت این است که این قرارداد سه ماهه تا مارس 2020 کمک چندانی به قیمت بازار نخواهد کرد یا به بیان دیگر این قرارداد سطح بی ثباتی در بازار را افزایش می دهد و جای بسیاری برای  گمانه زنی ها می گذارد».

 الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه گفت:« ما واقعاً خطر عرضه بیش از حد نفت به بازار را در سه ماهه اول سال آینده میلادی به خاطر کاهش تقاضای فصلی برای محصولات پالایشی و نفت خام پیش بینی می کنیم».
 میزان عرضه اضافی نفت به بازار و میزان چالش‌هایی که اوپک برای متعادل کردن بازار با آن مواجه خواهد بود، بستگی به ادامه رشد نفت شیل آمریکا دارد. ریستاد انرژی طی گزارشی اعلام کرد رشد شیل آمریکا ادامه دارد حتی اگر قیمت نفت خام آمریکا بین 50 تا 55 دلار در هر بشکه باقی بماند.

 ولی اگر کاهش تولید ائتلاف اوپک+ قیمت نفت را افزایش دهد، می تواند به حفاران شیل جان تازه‌ای بدهد.
 خطر این کاهش و تولید برای اوپک این است که با افزایش قیمت نفت، شیل آمریکا دوباره رونق می گیرد و امکان سرازیر شدن  موج دیگری از نفت به بازار وجود دارد. آن وقت اوپک مجبور می شود بازهم کاهش تولید را تمدید کند.

منبع: تسنیم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی