کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کسری بودجه ۵۰ میلیارد دلاری کشور نفتی

21 آذر 1398 ساعت 11:50

  دولت سعودی روز دوشنبه بودجه سالیانه خود به حجم ۱.۰۲ تریلیون ریال سعودی (۲۷۲ میلیارد دلار) را اعلام کرد و بسیاری از رسانه‌ها به بررسی بودجه و تأثیرات قیمت نفت بر آن پرداختند.


   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،  بودجه سال 2020 دولت سعودی آشکارا تأثیر کاهش قیمت نفت بر اقتصاد این کشور را نشان می‌دهد. افزایش کسری بودجه در کنار کاهش ذخایر مالی، بخشی از این تأثیر است.

  دولت سعودی روز دوشنبه بودجه سالیانه خود به حجم ۱.۰۲ تریلیون ریال سعودی (۲۷۲ میلیارد دلار) را اعلام کرد و بسیاری از رسانه‌ها به بررسی بودجه و تأثیرات قیمت نفت بر آن پرداختند.

به نوشته وبگاه الخلیج الجدید، پیش‌بینی‌ها در خصوص کاهش قیمت نفت در سال ۲۰۲۰، آشکارا بر ارقام بودجه سال آتی تأثیر گذاشته است. علی ‌رغم اینکه هفته گذشته کشورهای عضو «اوپک پلاس» بر سر کاهش تولید روزانه ۵۰۰ هزار بشکه به توافق رسیدند.

عربستان که همواره در جهت افزایش تولید قدم بر می‌داشت، هفته گذشته پذیرفت که به صورت داوطلبانه میزان بیشتری از تولید خود را کاهش دهد که این موضوع می‌تواند نشان از نگرانی مقامات سعودی از کاهش قیمت نفت و بحران مالی باشد.

دولت ریاض به هنگام عرضه این بودجه، اعتراف کرد که تغییرات در قیمت نفت و کاهش تولید بر بودجه تأثیر گذاشته است؛ دو موردی که سرعت رشد اقتصاد جهانی در سال آینده را کاهش خواهد داد.

قیمت نفت خام برنت در پایین‌ترین سطح خود در سال جاری ۵۳.۲ دلار (در ماه ژانویه) و در بالاترین سطح ۷۴.۹ دلار (در ماه آوریل) را تجربه کرد و دولت سعودی پیش‌بینی می‌کند که میزان درآمدهایش در سال آتی به نسبت ۹ درصد کاهش یافته و به ۲۲۲.۱۳ میلیارد دلار برسد. این میزان در سال ۲۰۱۹ برابر با ۲۴۴.۵۴ میلیارد دلار بود.

به گفته وزارت دارایی سعودی، کاهش در آمد این کشور به دلیل کاهش ۱۵ درصدی درآمد نفتی است (به میزان ۱۳۶.۸ میلیارد دلار). البته به گفته این وزارتخانه درامد غیر نفتی نیز دو درصد افزایش خواهد یافت.

عربستان سعودی با تولید متوسط روزانه ۱۱.۳ میلیون بشکه در روز، دومین تولید کننده نفت دنیا پس از آمریکا و اولین صادر کننده نفت با صادرات روزانه هفت میلیون بشکه در روز است.

بنابراین ریاض تلاش کرده تا سه درصد از حجم هزینه‌های خود در بودجه سال آتی را کاهش دهد و از آن‌جایی که میزان کاهش درآمد در قیاس با میزان کاهش هزینه‌ها بسیار بالاست، پیش‌بینی‌ها از کسری بودجه ۵۰ میلیارد دلاری حکایت دارد. کسری بودجه دولت سعودی در سال ۲۰۱۹،  ۳۵ میلیارد دلار بود.

ماجرا در این‌جا تمام نمی‌شود و پیش‌بینی می‌شود که علاوه بر افزایش کسری بودجه، ذخایر مالی دولت نیز به ۹۲.۳ میلیارد دلار کاهش یابد. این میزان در سال ۲۰۱۹، ۱۲۴.۵۳ میلیارد دلار بود.

همچنین پیش‌بینی می‌شود که بدهی‌های عمومی دولت از ۱۸۰.۸ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ به ۲۱۰.۱ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۰ برسد که این میزان یعنی ۲۶ درصد از کل تولید داخلی عربستان سعودی.

اما در حوزه مالیات‌ها، دولت سعودی از سال ۲۰۱۷ تلاش کرده تا سهم زیادی از درآمدهایش را به اخذ مالیات‌های مستقیم و غیر مستقیم متوجه سازد. در بودجه ۲۰۲۰ قرار است ۵۳.۳۴ میلیارد دلار مالیات (۲۴ درصد ار کل درآمدها) اخذ شود. 

در بخش هزینه‌ها، حوزه آموزش بیشترین سهم را با ۵۱.۴۷ میلیارد دلار یعنی ۱۸.۹ درصد از کل هزینه‌ها را از آن خود کرده است. بودجه بخش نظامی نیز با ۴۸.۵۳ میلیارد دلار در رتبه دوم قرار دارد که با کاهش پنج درصدی در مقایسه با سال گذشته روبه رو است. بودجه نظامی سعودی در سال ۲۰۱۹، ۵۱ میلیارد دلار بود.
پس از حوزه نظامی، بخش بهداشت با ۴۴.۵ میلیارد دلار بودجه، سومین رده را از آن خود کرده است.

منبع: فارس 


کد مطلب: 119019

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/119019/کسری-بودجه-۵۰-میلیارد-دلاری-کشور-نفتی

نفت ما
  https://www.naftema.com