۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۹
کد مطلب : ۱۱۹۰۴۵

اتصال بازار سرمایه به مناطق آزاد

دکتر ناصر آخوندی/عضو هیات مدیره و معاون اقتصادی سازمان منطقه آزاد کیش
آسیب های مخرب غول نقدینگی بر کسی پوشیده نیست. سیلابی که به هر سو سر کج میکند ، جز ویرانی و به هم خوردن معادلات اقتصادی ، حاصلی ندارد.
ناصر آخوندی
ناصر آخوندی
   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،  این تهدید اما، با تمهیداتی قابلیت تبدیل شدن به فرصت را دارد ، هدایت اصولی بخشی از آن به ابر پروژه های بخش حاکمیتی و همچنین خصوصی در مناطق آزاد که با تامین نقدینگی ، علاوه بر اتمام پروژه های نیمه تمام ، فرصت های سرمایه گذاری را بالفعل کرده و مناطق آزاد را با رونق روبرو خواهد ساخت. این فرایند مولفه هایی دارد، سرمایه گذاری بلند مدت، شفاف و قابل نظارت.

بنابراین با طراحی و معرفی فرصت های سرمایه گذاری در مناطق آزاد از یک سو و معرفی پروژه های نیمه تمام از سوی دیگر ، در گام نخست نیازمند موردی برای سرمایه گذاری هستند تا برای بلند مدت بتوانند سرمایه گذاری مطمئن انجام دهند.

در عین حال شفافیت پروژه مد نظر سرمایه گذاری از اهمیت ویژه ای برخوردار است تا سرمایه گذاران بتوانند در هر زمانی از روند سرمایه گذاری ، فرآیند آن ، ارزش افزوده آن و ... اطلاع یابند. در همین راستا، نظارت مقامی مستقل که وظایف قانونی نظارت بر سرمایه گذاری و روند آن دارد نیز ، موجب اطمینان بخشی سرمایه گذار است و او را برای سرمایه گذاری ترغیب میکند.

این فاکتور ها همگی مشخصات بازار سرمایه است که در اقتصاد های پیشرفته جهان ، بهترین مسیر برای سرمایه گذاران به ویژه سرمایه گذاران غیر حرفه ای است . بازار سرمایه با طراحی ابزار های نوین تامین مالی منابع اندک را جمع آوری و در قالبی استاندارد به سمت تولید یا ارایه خدمات رهنمون می سازد.

بنابراین ، این امکان وجود دارد تا سرمایه گذاران با هر میزان دارایی ، در این امر مشارکت و از بازدهی مناسبی برخوردار شوند. در عین حال با وجود بازار ثانویه ، سرمایه گذاران در هر زمانی می توانند دارایی مالی خود را به وجه نقد تبدیل کنند که این نقد شوندی سرسع ، آسان و بدون هزینه در هیچ بازار دیگری وجود ندارد.

ارایه صورت های مالی در مقاطع و دوره های مشخص ،ایجاد سایت اطلاع رسانی خاص برای هر مورد سرمایه گذاری ، حسلبرسی صورت های مالی توسط حسابرسان معتمد و وجود سایر ارکان هر نوع ابزار مالی ، نشان از شفافیت فرایند سرمایه گذاری دارد و سرمایه پذیر را در مقابل سرمایه گذار پاسخگو می داند. با این حساب سرمایه گذار در هر لحطه ای از شرایط سرمایه گذاری مطلع و می توانند در مورد روند سرمایه گذاری خود تصمیم گیری نماید.

این در حالی است که سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان مقام ناظر بر بازار سرمایه ، از مدرن ترین ابزار نظارتی برای حفظ حقوق سرمایه گذاران ، برای اطمینان بخشی به سرمایه گذاران استفاده کرده و با دقت و هوشیاری حافظ منافع ایشان خواهد بود.

اتمام به موقع پروژه ها و با میزان سرمایه گذاری قابل قبول، شفافیت مالی ، خلق ثروت و بازدهی مناسب ، کترل نقدینگی سرگردان و هدایت آن به سمت تولید و خدمات بدون واسطه، از جمله ویژه گی هایی است که از اتصال مناطق آزاد با بازار سرمایه حاصل می شود که سازمان منطقه آزاد کیش با بهره مندی از این ویژگی توانسته است با تشکیل کمیته های فنی و برخورداری از متخصصان امر این اتصال را برقرار نماید.

انتشار 3000 میلیارد ریال اوراق صکوک از طریق بازار فرابورس ایران برای نخستین بار در تاریخ مناطق آزاد کشور و ایجاد صندوق زمین و ساختمان و طراحی ابزار هایی از این دست برای تامین مالی پروژه های کیش از جمله دستاورد های اتصال بازار سرمایه به مناطق آزاد است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی