۱
۲
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۸
کد مطلب : ۱۱۹۰۶۳

زنگنه درباره کارکرد کارت سوخت آگاهی نداشت

سالاری گفت: حرکتی هم که زنگنه می­‌کند عمدتا پوششی بر تخلفات و سهل‌­انگاری های گذشته است و این‌ها دارند آدرس‌­های غلط را به جامعه منتقل می­‌کنند.
جلیل سالاری
جلیل سالاری
   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،  مدیرعامل اسبق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت: متاسفانه زنگنه نسبت به کارکرد کارت سوخت و سهمیه‌بندی بنزین آگاهی نداشت. ایشان می گفت مصرف بنزین در کشور تثبیت شده و چرا ما مردم را اذیت کنیم و ضرورتی به کارت سوخت نیست. دقیقا همین نگاه باعث افزایش سرسام‌آور مصرف بنزین در ایران شد.
 
جلیل سالاری مدیرعامل اسبق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره اشتباه زنگنه در حذف کارت سوخت گفت: در کشور با توجه به روند افسارگسیخته­‌ای که ناشی از ضعف مدیریتی زنگنه در حذف کارت سوخت اتفاق افتاد و مصرف بنزین را افزایش داد، یکی از بحث­‌های سیاست­‌های کلان کشور این است که باید ذخیره استراتژیک کشور را حفظ کنید. باید مصون­‌سازی ایجاد کنید. اما در دوران زنگنه کدام انبار و مخزن جدید ساخته شده است؟

وی ادامه داد: ضمن اینکه ما رشد مصرف بنزین‌مان سرسام آور شد. وقتی مصرف بنزین در سال 98 به 97 میلیون لیتر رسید با توجه به سیاست­هایی که قبلا بود باید 60 روز ذخیره­‌سازی داشته باشید. اگر شما مصرف را کنترل نکردید و ذخیره‌­سازی را توجه نکردید، امکانات زیرساخت هم ایجاد نکردید، نتیجه این می­شود که در کشور بحران ایجاد می­شود. آقای زنگنه مکلف بود که سبد سوخت را توسعه دهد. قرار بود در ناوگان حمل و نقل سبک، نفت گاز پایه دیزلی بیاید، خودروهای هیبریدی بیاید، در این قضیه وزارت نفت تکلیف داشته اما کدامیک را انجام داده است؟

سالاری اظهار داشت: در بحث بهینه‌­سازی هم حرکتی نشد. ایشان متاسفانه نسبت به این کارکرد کارت سوخت و سهمیه‌بندی بنزین آگاهی نداشت. یعنی ایشان سیستم نفت را نمی­‌شناسد، ایشان می گفت مصرف بنزین در کشور تثبیت شده و چرا ما مردم را اذیت کنیم و ضرورتی به کارت سوخت نیست. دقیقا همین نگاه باعث حذف کارت سوخت و افزایش سرسام‌آور مصرف بنزین در ایران شد.

*زنگنه می‌گفت ما نفت خام می‌­فروشیم بنزین وارد می­‌کنیم
مدیرعامل اسبق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: ما سال 79 جلسه­ای با زنگنه در خصوص طرح توسعه پالایشگاه اراک داشتیم. مطالعه شده بود که در آن زمان نزدیک به 750 میلیون دلار نیاز به منابع مالی داشت و فاینانس پروژه هم خودگردان بود. شرکت ژاپنی که در فاز اولش درگیر بود علاقمند بودند با توجه به بحران مالی­ای که در دنیا اتفاق افتاده بود، بخش تکمیلی را هم انجام دهند. ما گزارشی به زنگنه فرستادیم. ولی او همان ابتدا گفت من اعتقادی به پالایشگاه ندارم و از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست. گفتیم این اعداد و ارقام نشان می­دهد این پالایشگاه اقتصادی است و استانداردهای زیست محیطی هم دارد ولی باز هم قبول نمیکرد.

وی همچنین افزود: زنگنه گفت من به پالایشگاه اعتقادی ندارم. همان زمان گفت ما نفت خام می­‌فروشیم بنزین وارد می­‌کنیم. چین و بقیه به لحاظ مسائل استراتژیک و دیگر مسائل نفت خام را از اینجا می­برند و فرآورده تولید می­کنند و به خودمان می­فروشند. حالا در کشوری که خودش به لحاظ دسترسی به نفت خام و ثقل مصرف هم در داخل کشور است، چطور احداث پالایشگاه توجیه اقتصادی ندارد.

*ماجرای بنزین آلوده یک آدرس غلط و پوششی بر تخلفات و سهل­‌انگاری‌های زنگنه بود
سالاری با اشاره به تولید بنزین آلوده در زمان زنگنه گفت: همین شانتاژی که آقایان امروز روی بحث آلودگی انجام می­دهند اینها دارند تخلفات خود را پوشش می­دهند. این آقایان آن زمان در کشور 42 میلیون بنزین تولید می­کردند ولی 74 میلیون مصرف بود. همین آقایان بنزین پیرولیز پتروشیمی اراک را در تهران توزیع می­‌کردند، بنزینی که درصد بنزن بالایی داشت. از آن طرف هم 27 میلیون لیتر هم واردات بود.

مدیرعامل اسبق شرکت ملی پخش تاکید کرد: حرکتی هم که زنگنه می­‌کند عمدتا پوششی بر تخلفات و سهل‌­انگاری های گذشته است و این‌ها دارند آدرس‌­های غلط را به جامعه منتقل می­‌کنند. این آقای خسروانی در کمیسیون اصل 90 آمد که در آنجا درباره آلودگی بنزین صحبتی کرد. در آن جلسه نمایندگان وزارت بهداشت، کنترل کیفی هوا، سازمان حفاظت محیط زیست، شرکت ملی پخش، مرکز پژوهش مجلس، سازمان استاندارد، بازرسی و کمیسیون انرژی و خود پالایش و پخش حضور داشتند.

وی در پایان گفت: در آن جلسه ما به روایت اسناد گفتیم که آقایانی که می­گویند بنزین از سال 79 تا 84 کیفیت بهتر بوده، ما اسناد را می‌دهیم که بازرسی بین المللی آمده آنالیز کرده و نمونه برداری هم شده است. گفتم شما آقای خسروانی که در پالایشگاه تهران مدیرعامل بودید چطور پیرولیز را از پالایشگاه اراک می­‌آوردید و قاطی بنزین می‌­کردید و دست مردم می‌­دادید؟ بنزین شما که 4-5 درصد بنزن داشت الان که بنزن پالایشگاه 2 درصد است. خب پس چطور می‌گویید بنزین ما آلوده است و در دوران شما نه. همان جا ایشان مطرح کرد من به دستور مقام مافوقم این کار را می­کردم.

منبع: فارس 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


مگه میشه
حتما سوء نیتی پشت داستان بوده
_
مهندس زنگنه باید استیضاح شوند چون ازسن بازنشستگی شان خیلی گذشته است باید میدان عرصه های مهم وکلیدی کشور به خصوص عرصه صنعت نفت رابه جوانان واگذار کرد بحث جوانگرایی وشایسته سالاری هم باید مدنظرمسئولین امرباشد درطرح های مهم وحیاتی صنعت ایشان خیلی تعلل داشتند وبحث کرسنت همچنین ضربه ای که ازاین قردادها به منافع کشور زده شد انکارناپذیراست بحث خام فروشی نفت وعدم پالایشگاه سازی از سیاهه های دوران وزارت ایشان درصنعت نفت است همچنین بحث استخدام نمایندگان مجلس وبستگان ایشان وهمچنین انتصابهای مسخره وبرحسب جناح بندیهای سیاسی ایشان هیچگاه ازخاطره ها محونخواهدشد.مدیریت باید تحول افرین وکاریزماتیک خلاق باانگیزه توانمندموثرجسورباشد
اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی