۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۵
کد مطلب : ۱۱۹۰۹۶

افشاگری درباره نقش آمریکا در استخراج نفت اردن

پارلمان اردن در جلسه امروز به بررسی وضعیت لغو قراردادهای امضا شده دولت با شرکت‌های اکتشاف نفت پرداخت.
افشاگری درباره نقش آمریکا در استخراج نفت اردن
   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،  نمایندگان پارلمان اردن در جلسه امروز یکشنبه به بررسی قراردادهای امضا شده دولت با شرکت‌های اکتشاف نفت از جمله لغو توافقنامه امضا شده با شرکت بین‌المللی انرژی « Ammonite International Inc» در سال ۲۰۱۵ پرداخت.

«یحیی السعود» نماینده پارلمان اردن در این باره گفت که استخراج نفت در اردن با اجازه آمریکا صورت می‌گیرد و قراردادها به دست دولت می‌رسد اما امضای آن به چراغ سبز آمریکا بستگی دارد.

«هاله زواتی» وزیر انرژی اردن علت لغو این قرارداد را عدم پایبندی شرکت مذبور به مفاد قرارداد اعلام کرد حال آنکه تعدادی از نمایندگان اردن از توجیه دولت انتقاد کرده و توضیح دلیل عدم بررسی و اطمینان از تمکن مالی شرکت را خواستار شدند.   

شرکت ملی نفت اردن پیشتر اعلام کرده بود که نشانه‌هایی از وجود نفت در اردن وجود دارد اما اکتشاف نفت از سال ۱۹۹۶ به کُندی صورت می‌گیرد و دلیل آن عدم وجود بودجه مالی برای اجرای پروژه‌ها و ورود به شراکت‌های استراتژیک است.


«عبدالکریم الدغمی» نماینده پارلمان اردن نیز با اشاره به هزینه‌های سنگین سفر هیأت‌ها برای عقد قرارداد با یک شرکت بدون کسب اطلاعات و اطمینان از تمکن مالی شرکت مذبور، خواستار ارجاع این پرونده به اداره مبارزه با فساد شد.

وزیر انرژی نیز در توضیح این مسئله گفت: ابتدا با این شرکت‌ها یادداشت تفاهم امضا می‌شود تا آن‌ها مطالعات خود را آغاز کنند و پس از آن تمکن مالی شرکت مورد بررسی قرار می‌گیرد.

«عبدالمنعم العودات» رئیس کمیته حقوقی پارلمان نیز با اشاره به اینکه تا کنون ۱۰ قرارداد از این دست لغو شده است، گفت: متأسفانه مشخص شده که اغلب این شرکت‌ها که برای اکتشاف نفت آمده بودند شرکت صوری بوده و جدیت واقعی نداشتند.

وی خواستار توضیح دولت درباره هزینه‌های مالی تحمیلی بر خزانه در نتیجه این قراردادها شد.

منبع: فارس 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی