۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۳
کد مطلب : ۱۱۹۴۲۱

قرارداد گازی روسیه با اوکراین نهایی شد

رئیس شرکت گازپروم روسیه اعلام کرد این شرکت و شریک اوکراینی‌اش بعد از پنج روز مذاکرات فشرده در وین، بسته توافقنامه‌ها میان دو طرف را که توازن منافع دوجانبه را احیا می‌کند، امضا کردند.
قرارداد گازی روسیه با اوکراین نهایی شد
   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،  قرارداد گازی روسیه و اوکراین در پیان ماه دسامبر ۲۰۱۹ به پایان می‌رسد. پیش از این گزارش شده بود که این دو کشور سرانجام پس از ماه‌ها مذاکره موفق شدند بر سر اصول کلی قرارداد جدید گاز توافق کنند. روسیه بیش از ۱۸ درصد گاز اروپا را تامین می‌کند.

براساس گزارش‌ها، این توافق با میانجی‌گری اتحادیه اروپا و آلمان حاصل شده است.

آلکسی میلز دیروز (دوشنبه ۹ دی) اعلام کرد، پس از مذاکرات ادامه‌دار دوجانبه که برای پنج روز در وین بطول انجامید، تصمیم‌های نهایی اتخاذ و توافق حاصل شد.

وی افزود: ما چندین توافق‌نامه و قرارداد را امضا کردیم؛ در حقیقت آنها یک بسته توافق چشمگیر هستند.

میلز اضافه کرد: براساس اسناد امضا شده، شرایط تزانزیت گاز طبیعی روسیه از سراسر خاک اوکراین پس از ۳۱ دسامبر ۲۰۱۹ مهیا می‌شود.  شرکت گازپروم هر کاری توانست انجام داد و بار دیگر ثابت شد که ما یک تامین‌کننده مسئول و یک شریک قابل اعتمادیم.

« یوری ویترنکو » مدیر شرکت نفت و گاز اوکراین نیز اعلام کرد، این توافقنامه‌ها ترانزیت حجم تضمین‌شده گاز طبیعی به میزان ۶۵ میلیارد مترمکعب در سال ۲۰۲۰ و همچنین ۴۰ میلیارد مترمکعب سالیانه از ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۴ اجرایی می‌کند.

پیش از این، تمدید و یا انعقاد قرارداد جدید گازی نیز به دلیل تنش‌های سیاسی بین کی‌یف و مسکو به تعویق افتاده بود. حتی احتمال داده می‌شد که مناقشه گازی سال ۲۰۰۹ تکرار شود. در آن‌زمان شریان گاز روسیه به اروپا که از خاک اوکراین می‌گذرد به دلیل اختلاف دو کشور بر سر قیمت گاز و ترانزیت آن قطع شد و زمستان را بر اروپائیان دشوار کرد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۸ آذر در مسکو گفت که مذاکرات بر سر کنارگذاشتن اختلاف گازی در مسیر درستی قرار گرفته و روسیه به اوکراین، گاز ارزان قیمت هم پیشنهاد کرده است.

اوکراین، اقتصاد ضعیفی دارد و به درآمدهای حاصله از انتقال گاز روسیه به سایر کشورهای اروپایی وابسته است.

نزدیک به ۱۸ درصد از کل گاز اتحادیه اروپا توسط روسیه تامین می‌شود. این گاز از طریق خط لوله‌ای از خاک اوکراین به اروپا انتقال می‌یابد. اوکراین نگران است میلیاردها دلار درآمد حاصله از ترانزیت گاز را در آینده از دست بدهد.

منبع: ایرنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی