۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱
کد مطلب : ۱۱۹۴۴۳

بهای سوخت در پاکستان افزایش یافت

دولت پاکستان برای سومین بار در چهار ماه گذشته بهای سوخت را افزایش داد تا مردم این کشور با بنزین هر لیتر حدود ۹۵۰۰ تومان به استقبال سال نو بروند، موضوعی که رسانه های پاکستانی را به واکنش تند واداشت و از آن به عنوان هدیه دولت عمران خان در اولین روز سال جدید میلادی به مردم پاکستان یاد کردند.
بهای سوخت در پاکستان افزایش یافت
   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،  رسانه های پاکستان امروز به طور گسترده با انعکاس این موضوع، افزایش مجدد نرخ بنزین، گازوئیل و گاز مایع در این کشور را ریزش بمب بنزین روی مردم توصیف کردند.

  نرخ‌های جدید سوخت در پاکستان نسبت به چند ماه گذشته به بالاترین سطح خود رسیده است. قیمت هر لیتر بنزین اکنون و بعد از اعمال درصد افزایش به حدود ۹ هزار و پانصد تومان رسیده است. نرخ برابری هر دلار آمریکا نیز امروز در بازارهای ارز پاکستان معادل ۱۵۴ روپیه است.

افزایش نرخ سوخت در پاکستان در شب سال نو میلادی به طور رسمی اعلام شد و قیمت های جدید از بامداد روز ۱۱ دی برابر با اول ژانویه ۲۰۲۰ میلادی در سراسر این کشور به اجرا درآمد.

قیمت بنزین در پاکستان با افزایش ۲.۶۱ روپیه ای در هر لیتر از ۱۱۳.۹۹ به ۱۱۶.۶۰ روپیه و گازوئیل با افزایش ۲.۵۲ روپیه به ۱۲۷.۲۶ روپیه افزایش داده شد.

بنا بر این گزارش، قیمت دیگر حامل های انرژی نیز با افزایش سه تا پنج درصدی مواجه شده است.

قیمت سوخت نظیر بنزین در پاکستان از مهرماه جاری تاکنون سه بار  گران شده به نحوی که هر بار، حدود سه تا چهار روپیه نسبت به پیش از آن افزایش یافته است.

به گزارش رسانه های پاکستان، کمبود سوخت و انرژی، یکی از بزرگترین مشکلات مردم این کشور محسوب می شود، به گونه ای که این کمبود به بحرانی برای این کشور تبدیل شده است.

 مردم پاکستان پیش از این و در مردادماه امسال نیز  شاهد افزایش قیمت سوخت بودند.  

پاکستان جزو کشورهای وارد کننده سوخت محسوب می شود و بهای سوخت در این کشور با توجه به نوسانات قیمت جهانی نفت، تغییر می کند.  

بر این اساس، قیمت سوخت گاز ال. پی. جی نیز چند روپیه به ازای هر کیلو افزایش یافته است.  

در چند ماه اخیر انتقادهای داخلی زیادی به دولت پاکستان به دلیل عدم تمایل آن به کاهش بهای سوخت به رغم کاهش قیمت جهانی نفت مطرح شد.

منابع خبری  گزارش دادند: افزایش قیمت فرآرده های نفتی با وجود ادامه تورم و افزایش قیمت تمامی کالای اساسی در پاکستان به نگرانی مردم نسبت به اوضاع فعلی افزوده است.

 کارشناسان اقتصادی پاکستان، دلایل مختلفی از جمله سررسید بازپرداخت اقساط وام به صندوق بین‌المللی پول، کاهش ذخایر ارزی، کسری بودجه دولت و کاهش بیسابقه ارزش روپیه پاکستان در برابر دلار  را از  جمله علل افزایش بهای مکرر نرخ سوخت و گرانی و تورم  مطرح کرده اند.

منبع: ایرنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی