کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

برگزاری همایش بومی سازی کاتالیست با رونمایی از کاتالسیت های استراتژیک صنایع پالایشگاهی به میزبانی شرکت نفت و گاز سرو

جایگاه ویژه ایران در صنعت کاتالیست جهان

21 دی 1398 ساعت 14:08

ایران با در اختیار داشتن مجتمع های پتروشیمی و پالایشی فراوانی که دارد یکی از قطب های این صنعت در جهان شناخته می شود به طوری که تولیدات این صنایع بخش اعظمی در GDP کشور را تشکیل میدهد. محصولاتی که وابستگی شدیدی به کاتالیست دارند. کاتالیست بعنوان یکی از استراتژیک ترین کالاها شناخته می شود که در سالیان گذشته مورد تحریم شدید از سوی کشورهای اروپایی و امریکایی بوده است.


   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،  در این میان شرکت دانش بنیان نفت و گاز سرو از دو دهه پیش با نهادینه نمودن صنعت کاتالیست در کشور تواسنت ایران را به جمع کشورهای صاحب این دانش فنی اضافه نماید. به طوری که امروزه شاهد بومی سازی بیش از 65% بازار کاتالیست های زنجیره تولید اوره، آمونیاک، متانول و استیلن و نیز کاتالیست های تولید هیدروژن پالایشگاه های کشوری هستیم. افتخاری که تنها در اختیار چند کشور معدود می باشد.

امسال در تاریخ 26 دی ماه به مدت 2 روز همایش بومی سازی کاتالیست در صنایع پتروشیمی و پالایش نفت به میزبانی شرکت نفت و گاز سرو در جزیره کیش برگزار میگردد. محمد امین ابراهیمی، دبیر اجرایی این همایش  گفت:برگزاری همایش بومی سازی کاتالیست در صنایع پتروشیمی و پالایش برای نخستین بار درکشور به همت این شرکت تولیدی انجام میشود تا ضمن ایجاد زبانی مشترک و هم اندیشی میان تولیدکنندگان و مصرف کنندگان کاتالیست در ایران، عملکرد کاتالسیت های بومی شده تاکنون مورد بحث و بررسی قرار گیرد و انشالله شاهد خودکفایی در عرصه های دیگر این صنعت نیز باشیم.

وی اضافه کرد: امسال همچنین توانستیم برای نخستین بار دو کاتالیست مهم و استراتژیک صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی کشور به نام کاتالست سنتز متانول و کاتالیست LTSC را تولید و بومی سازی نماییم که قرار است در این همایش از این دو کاتالسیت استراتژیک رونمایی شود. شرکت پالایش نفت شیراز و شرکت پتروشیمی شیراز نیز از این دو کاتالیست در مقیاس صنعتی در سال جاری استفاده نموده اند که حمایت، درایت و دور اندیشی مدیران و کارشناسان محترم این دو مجموعه بسیار ارزشمند و قابل تقدیر میباشد.  

ابراهیمی ادامه داد: کاتالیست LTSC و سنتز متانول تا قبل از این از کشورهای اروپایی تامین می گردید که به خاطر تحریم های ظالمانه شرکت های پتروشیمی و پالایشی کشور با مشکلات فراوانی در تامین این کالا روبرو بودند. اما شرکت نفت وگاز سرو با بومی سازی و اخذ تاییدیه های فنی از پژوهشگاه صنعت نفت و مراجع دیگر توانست این محصولات را تولید صنعتی نماید

دبیر اجرایی همایش بومی سازی کاتالیست در صنعت پتروشیمی و پالایش نفت گفت: این همایش که در تاریخ های 25 الی 28 در جزیره کیش به میزبانی شرکت نفت وگاز سرو برگزار خواهد شد، با سخنرانی هایی از سوی مدیران عامل مجتمع های پتروشیمی و پالایشی کشور و نیز برخی از مقامات دولتی از سوی معاونت علمی و فناوری و معاونین وزارت نفت همراه خواهد بود.

وی افزود: امیدواریم با این اقدام ضمن ایجاد هم افزایی میان متخصصین صنایع کاتالیست، پتروشیمی و پالایش، بتوانیم ایران را بعنوان یکی از قطب های تولید کاتالیست به جهان معرفی نماییم.


کد مطلب: 119671

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/119671/جایگاه-ویژه-ایران-صنعت-کاتالیست-جهان

نفت ما
  https://www.naftema.com