کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی خبر داد:

فردا، افتتاح مرحله دوم پتروشیمی تخت جمشید

23 دی 1398 ساعت 10:18

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران از افتتاح مرحله دوم پتروشیمی تخت جمشید ماهشهر خبرداد.


بهزاد محمدی مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران  با اعلام این خبر گفت: فردا مرحله دوم پتروشیمی تخت جمشید ماهشهر به عنوان بزرگترین واحد تولیدکننده ماده اولیه لاستیک (پلی بوتادین رابر) که کاربرد بسیاری در صنایع پایین دستی دارد به بهره برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه با بهره برداری از مرحله دوم پتروشیمی تخت جمشید ماهشهر سالانه ۵۵ هزار تن محصول خاص پلیمری (پی بی آر) تولید خواهد شد، گفت: این محصول در صنایع تکمیلی پتروشیمی به ویژه صنایع تولید تایر و لاستیک دارای کاربرد‌های متعددی بوده و کشور را از واردات برخی از انواع (گریدهای) خاص پلیمری بی نیاز خواهد کرد.
  
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با اعلام این موضوع که از امروز تا پایان سال ۹۹ به طور متوسط هر ماه یک طرح پتروشیمی در کشور به بهره برداری خواهد رسید افزود: در سه ماه باقیمانده از سال ۹۸ علاوه بر مرحله دوم پتروشیمی تخت جمشید ماهشهر طرح متانول کاوه به عنوان بزرگترین طرح پتروشیمی متانول جهان با ظرفیت دو میلیون و ۳۰۰ هزار تن در سال و همچنین طرح شیرین سازی، جداسازی و تولید متانول پتروشیمی بوشهر با ظرفیت تولید یک میلیون و ششصد و پنجاه هزار تن در سال به بهره برداری خواهد رسید.

محمدی با بیان اینکه نزدیک به دو میلیارد دلار طرح پتروشیمی تا پایان سال ۹۸ به بهره برداری می‌رسد گفت: در جهش دوم صنعت پتروشیمی که بهره برداری از طرح‌های آن از روز‌های آینده آغاز خواهد شد و تا آخر سال ۱۴۰۰ ادامه می‌یابد در مجموع ظرفیت صنعت پتروشیمی کشور از ۶۶ میلیون تن فعلی به ۱۰۰ میلیون تن خواهد رسید و درآمد کشور از ۱۷ میلیارد دلار کنونی به ۲۵ میلیارد دلار در سال افزایش خواهد یافت.
  
 
وی با اشاره به جهش سوم صنعت پتروشیمی تا سال ۱۴۰۴ افزود: با تکمیل این گام ما در مجموع ۲۸ طرح دیگر را افتتاح خواهیم کرد که ظرفیت این صنعت به ۱۳۲ میلیون تن خواهد رسید و میزان درآمد کشور ۳۷ میلیارد دلار از محل صادرات محصولات پتروشیمی خواهد بود که عدد قابل توجهی است.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران درخصوص تنوع محصولات صنعت پتروشیمی کشور نیز گفت: گسترش دایره محصولات پتروشیمی یکی از برنامه‌هایی است که ما آن را دنبال می‌کنیم و با پایان جهش سوم صنعت پتروشیمی ۱۶ محصول جدید نخستين بار به سبد محصولات پتروشیمی ایران اضافه خواهد شد.

مرحله دوم پتروشیمی تخت جمشید به عنوان یکی از بزرگترین واحد‌های تولیدکننده ماده اولیه تایر و لاستیک فردا با حضور مدیر عامل شرکت ملی پتروشیمی و معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در ماهشهر افتتاح خواهد شد.

این مجتمع پتروشیمی ظرفیت تولید سالانه ۵۵ هزار تن ماده اولیه لاستیک و تایر (پلی بوتادین رابر)، ۲۰ هزار تن لاتکس، ۵ هزار تن اس تی پی و ۱۸ هزار تن وی بی آر گرید اچ آی پی اس را خواهد داشت و یکی از طرح‌های پتروشیمی کشور است که با دانش بومی ایرانی و به همت متخصصان داخلی در دوران تحریم در مدار بهره برداری قرار می‌گیرد.

گفتنی است ؛ همزمان با افتتاح مرحله دوم پتروشیمی ماهشهر از ۱۴ طرح دانش بنیان صنعت پتروشیمی رونمایی خواهد شد.

این ۱۴ طرح دانش بنیان، شامل بومی سازی دانش فنی و تجاری سازی گروهی از کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت پتروشیمی است.

با راه اندازی خط تولید کاتالیست‌های جدید ایرانی که دانش فنی تولید آن‌ها به همت پژوهشگران صنعت پتروشیمی بصورت کامل بومی سازی شده است فلزات کم ارزش جایگزین فلزات گرانبها در اکثر گروه‌های کاتالیستی خواهد شد. با اجرای موفق این طرح ضمن کاهش هزینه‌های تولید، قدرت چانه‌زنی شرکت‌های پتروشیمی ایرانی برای فروش و صادرات در شرایط تحریم افزایش می‌یابد.

طرح جایگزینی کاتالیست‌های ریومپینگ فلزات کم ارزش با گرانبها در زنجیره تولید ایزوسیانات‌ها، تجاری سازی کاتالیست اتیلن اکساید، نسل جدید کاتالیست‌های ایزومریزاسیون نفتا برای تولید بنزین یورو ۴ و ۵، پلی‌الفینی، ریفرمینگ خشک گاز طبیعی، انتقال آب، گاز دمای بالا، انتقال آب وگاز با دمای پایین، متاناسیون، سنتز متانول و سنتز آمونیاک مهمترین طرح‌های کاتالیستی بوده که در مدار بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

تمامی این کاتالیست‌ها به همت شرکت‌های دانش بنیان ایرانی در شرایط سخت تحریم طراحی و کار تولید تجاری و انبوه آن‌ها بزودی آغاز خواهد شد.

با رونمایی از این طرح‌ها ایران جزو محدود کشور‌های تولید کننده این کاتالیست‌ها در جهان قرار خواهد گرفت.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما 


کد مطلب: 119715

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/119715/فردا-افتتاح-مرحله-دوم-پتروشیمی-تخت-جمشید

نفت ما
  https://www.naftema.com