۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۸
کد مطلب : ۱۲۰۱۸۷

رشد ۵ برابری ظرفیت نیروگاه‌های تجدید پذیر

ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور که در ابتدای دولت یازدهم به ۱۶۵ مگاوات رسیده بود در بهمن‌ماه امسال به ۸۰۰ مگاوات رسیده که نشان‌دهنده رشد حدود پنج برابری است.
رشد ۵ برابری ظرفیت نیروگاه‌های تجدید پذیر
   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ، ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر کشور در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی کمتر از ۶ مگاوات بوده که این رقم در ابتدای دولت یازدهم به ۱۶۵ مگاوات رسیدو این امر بیانگر ان است که ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی با افزایش چشمگیری روبه‌رو بوده است.
براساس گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، در حال حاضر ۱۲۰ نیروگاه تجدیدپذیر در مقیاس مگاواتی به ظرفیت ۸۰۰ مگاوات به بهره‌برداری رسیده که ۵۲ مگاوات نیز از آن بهره‌وری انرژی حاصل شده است، علاوه بر این ۳۶۲ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر و پاک هم در دست احداث است.
از مجموع نیروگاه‌های احداث شده، ۵۵ نیروگاه از نوع خورشیدی به ظرفیت بیش از ۳۶۰ مگاوات، ۱۹ نیروگاه بادی به ظرفیت بیش از ۳۰۰ مگاوات بوده و مابقی نیروگاه برق‌آبی کوچک، زیست‌توده و بازیافت تلفات حرارتی است.
مجموع ظرفیت این بخش در ابتدای دولت دوازدهم ۳۴۱ مگاوات بود که در دی‌ماه سال ۹۷ به ۷۳۶ مگاوات و در بهمن‌ماه امسال به ۸۰۰ مگاوات رسیده است.
ظرفیت موجود در این بخش در زمان حاضر در قیاس با سال نخست دولت دوازدهم نشان از رشد نزدیک به ۲.۵ برابری و در مقایسه با سال نخست دولت یازدهم حکایت از افزایش بیش از ۵۰۰ درصدی این ظرفیت دارد.
بیست و دوم مهرماه امسال «همایون حائری» معاون برق و انرژی وزیر نیرو ظرفیت فعلی نیروگاه‌های تجدیدپذیر را ۸۴۱ مگاوات اعلام کرد و گفت: این میزان نسبت به سال گذشته دو برابر شده است.
این مقام مسئول افزود: تا پایان امسال ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر کشور به یک هزارمگاوات خواهد رسید.
معاون برق و انرژی وزیر نیرو گفت: وزارت نیرو مصمم است تاپایان دولت دوازدهم ظرفیت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور را به چهار هزار مگاوات برساند.
مطالعات متعدد نشان می‌دهد که در حدود ۶۰ هزار مگاوات ظرفیت تولید انرژی خورشیدی، ۱۵ هزار مگاوات انرژی بادی و بیش از ۲۵۰۰ مگاوات انرژی «بیو زیست» در ایران وجود دارد.
براساس قانون برنامه ششم توسعه، وزارت نیرو مکلف است تا سال ۱۴۰۰ ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر خود را به میزان ۵۰۰۰ مگاوات افزایش دهد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی