۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۱
کد مطلب : ۱۲۰۱۹۱

لزوم کاهش ۵۰ سنتی نرخ نفت عربستان

پالایشگاه ها و مشتریان نفت خام عربستان سعودی در آسیا امیدوارند که آرامکو قیمت های رسمی فروش خود را برای ماه آینده میلادی ۵۰ سنت کاهش دهد.
لزوم کاهش ۵۰ سنتی نرخ نفت عربستان
   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،  بر اساس گزارش‌های مؤسسه پلاتس پالایشگاه‌ها و مشتریان نفت خام عربستان سعودی در آسیا امیدوارند که آرامکو قیمت‌های رسمی فروش خود ( osp ) برای ماه مارس میلادی ( اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹) را کاهش دهد. فعالان بازار انتظار دارند که اختلاف قیمت نفت خام سبک عرب ارسالی به آسیا را ۵۰ سنت کاهش دهند.

آنها با اشاره به ساختار ضعیف بازار نفت نسبت به ماه ژانویه ۲۰۱۹ میلادی (دی - بهمن ۹۸) به عنوان یک نشانه جدی برای کاهش تقاضا (زمانی که معاملات برای بارگیری بارهای تک محموله در ماه مارس انجام شد) مطرح کردند که کاهش ۵۰ سنتی قیمت نفت عربستان باید یکی از مهم‌ترین ملاحظات شرکت آرامکو هنگام اعلام قیمت جدید به مشتریان آسیایی طی چند روز آینده باشد.

در همین رابطه یک نظر سنجی انجام شد؛ یکی از پالایشگاه‌های آسیایی که یکی از پاسخ دهندگان این نظرسنجی بود گفت: قیمت‌های رسمی فروش نفت عربستان سعودی قطعاً باید کاهش داده شود؛ بازار ضعیف شده و شاخص ارزش تبدیل نفت خام به فرآورده کاهش یافته، بنابراین هیچ دلیلی برای تقویت قیمت‌های نفت خام وجود ندارد.

 بررسی‌ها نشان می‌دهد اختلاف قیمت نقدی و فیوچرز (قراردادهای آتی نفت) نفت خام دوبی برای ماه مارس ۲۰۲۰ میلادی (اسفند ۹۷- فروردین ۹۸) ازمیانگین ۲.۶۷ دلار در هر بشکه برای ماه دسامبر (اذر- دی ۹۸)، با ۵۵ سنت کاهش به ۲.۱۲ دلار در هر بشکه برای کل ماه ژانویه (اذر- دی ۹۸) رسیده است. شرکت کنندگان در این نظرسنجی انتظار دارند که از میان پنج نوع نفت خام عربستان که به آسیا می‌رود، نفت خام‌های سبک تر سهم بیشتری از کاهش نفت را داشته باشند. آنها این مسئله را به بدتر شدن حاشیه سود پالایشی برای نفت خام‌های سبک تر نسبت داده اند.

داده‌های مؤسسه پلاتس نشان می‌دهد که حاشیه سود تولید گازوئیل، سوخت جت و بنزین نیز در مقیاس ماهانه کاهش داشته است. از طرف دیگر، حاشیه‌های سود پالایشی برای سوخت‌های با گوگرد بالا در مقیاس ماهانه به دلیل وجود تعادل بین عرضه و تقاضا برای این نوع سوخت در دوران پس از ۲۰۲۰ IMO بهبود یافته است. براساس پیش بینی‌ها انتظار می‌رفت تأمین سوخت با گوگرد بالا هم زمان با اجرای مقررات جدید سوخت دریایی گوگرد کم تضعیف شود، اما تقاضای این گونه سوخت‌ها آنگونه که انتظار می‌رفت محو نشد و موجب تقویت قیمت آن شد.

شرکت کنندگان در این نظرسنجی اظهار داشتند که انواع نفتی سنگین‌تر، از قبیل نفت خام متوسط و سنگین عرب می‌توانند بسته به میزان ملاحظات شرکت آرامکو کاهش قیمت کمتری را تجربه کنند.

در روزهای آینده، آرامکو به همراه سایر تولیدکنندگان نفت خام خاورمیانه قیمت رسمی فروش محموله‌های نفت خام خود را که قرار است در ماه مارس (اسفند ۹۸ - فروردین ۹۹) بارگیری شوند اعلام می‌کنند. همچنین، پس از اعلام قیمت‌های نهایی فروش، میزان ماهانه حجم قراردادها را به همان مشتریان برای محموله‌های مارس خود تأیید می‌کنند. ارقام نهایی فروش نفت عربستان سعودی مربوط به تجارت تک محموله نیست.

منبع: مهر 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی