۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۹
کد مطلب : ۱۲۰۲۹۳

عجیب‌ترین منابع تولید انرژی تجدیدپذیر

با افزایش نگرانی‌ها نسبت به تغییرات جوی که نگاه همه را به سوی سوخت‌های فسیلی جلب کرده، جست و جو برای راه‌های جدید تولید برق آغاز شده است.
عجیب‌ترین منابع تولید انرژی تجدیدپذیر
   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ، منابع انرژی تجدیدپذیر سنتی تاکنون برای بهره گیری از انرژی خورشید یا باد یا آب مورد توجه بودند اما سنتها شکسته می‌شود و این اتفاق مکررتر از آنچه تصور می‌کنید روی می‌دهد.

پایگاه خبری اویل پرایس در گزارشی به بررسی چندین راه تقریبا ناشناخته و عجیب برای تولید برق و اجتناب از استفاده از سوخت‌های فسیلی و حتی خورشید، باد و آب پرداخته است. این منابع عجیب عبارتند از:

زباله
زباله زیادی در دنیا وجود دارد که به راحتی قابل دسترس است. هر آمریکایی سالانه ۱۶۰۹ پوند معادل بیش از ۷۲۹ کیلوگرم زباله تولید می‌کند. در سطح جهانی بانک جهانی برآورد کرده که سالانه ۲.۰۱ میلیارد تن زباله تولید می‌شود. به عنوان مثال استرالیا به اندازه ای زباله تولید می‌کند که محلهای دفن زباله به زودی لبریز می‌شوند. استرالیا سالانه ۲۱ میلیون تن زباله به محلهای دفن زباله سرازیر می‌کند.
یک رویکرد جدید برای حل مشکل زباله تبدیل آنها به برق است که با کاهش زباله و تولید برق یک رویکرد برد-برد محسوب می‌شود. طبق گزارش فوربس، یک پروژه مشترک بین شرکت اماراتی مصدر و گروه زیرساخت "ترایب" ۲۹ مگاوات انرژی تجدیدپذیر از این طریق تولید خواهد کرد که برای تامین برق ۳۶ هزار خانه و جلوگیری از انتشار ۳۰۰ هزار تن دی اکسید کربنی که هر سال تولید می‌شود کافی خواهد بود. فرآیند تبدیل زباله به انرژی هزینه‌بر است اما بهتر از دفن انبوهی از زباله است. زمان تکمیل این پروژه سال ۲۰۲۲ هدف گذاری شده است.

آب پیاز
آب پیاز می‌تواند برق تولید کند و این موضوع به لابراتوار یا پروژه علمی مدرسه محدود نیست. فرآیند گرفتن آب پیاز از طریق سیستم احیای انرژی پیشرفته (AERS)  انجام می‌گیرد که یک هاضم بی‌هوازی است که خوراک را به بیوگاز تبدیل می‌کند. این بیوگاز سپس به متان تبدیل می‌شود که یکی از عناصر اصلی گاز طبیعی است. گاز طبیعی برای تولید برق مورد استفاده قرار می‌گیرد. چنین سیستمی وجود دارد و از سوی شرکت کالیفرنیایی جیلز اونیون مورد استفاده قرار گرفته است. این شرکت ۹.۶ میلیون دلار روی سیستم AERS هزینه کرده است و ۲.۷ میلیون دلار مشوق از شرکت گاز کالیفرنیای جنوبی دریافت کرده است. این شرکت هزینه‌های سالانه برق را از این طریق ۷۰۰ هزار دلار کاهش داده و با عدم نیاز به دفع تفاله‌های پیاز ۴۰۰ هزار دلار صرفه جویی می‌کند. همچنین انتشار دی اکسید کربن را ۳۰ هزار تن در سال کاهش داده است.

فضله گاو
همه ما داستانهایی درباره این که چطور گاوها در انتشار گازهای گلخانه‌ای نقش دارند شنیده‌ایم. تنها در آمریکا ۹ میلیون گاو وجود دارد و یک گاو شیرده روزانه ۸۰ پوند معادل بیش از ۳۶ کیلوگرم فضله تولید می‌کند و این فضله علاوه بر این که به عنوان کود استفاده می‌شود متان هم تولید می‌کند. این مشکل بعید است که حل شود زیرا گاوها گزینه چندانی برای مشکل فضله خود ندارد اما یک فرآیند احیای بیوگاز می‌تواند این فضله را به گاز تبدیل کرده و سپس از آن برای تولید برق استفاده کند. یک برنامه ملی در آمریکا در دست اجراست تا از این فرآیند استفاده کرده و انتشار دی اکسید کربن را کاهش دهد. همچنین شرکت دومینیون انرژی با شرکت اسمیت فیلد فودز برای استفاده از گازهای متان مزارع پرورش خوک و تبدیل آنها به نیرو همکاری می‌کند. این دو پروژه برق ۱۰۰ هزار خانه را تامین خواهد کرد و انتشار دی اکسید کربن معادل ۶۵۰ هزار خودرو در جاده های آمریکا را کاهش خواهد داد.

این پروژه مخالفانی داشته که بر این باورند بهتر است دومینیون در پروژه‌های انرژی پاک واقعی مانند خورشیدی و بادی سرمایه گذاری کند اما این پروژه پیشرفت می‌کند زیرا با این روش، متان به جای انتشار در جو زمین مورد استفاده قرار می‌گیرد، برق از متان تولید می‌شود و مزارع هم بابت این فضله‌ها پول دریافت می‌کنند.

عروس دریایی
ماده‌ای که باعث درخشش عروس دریایی می‌شود پروتئین فلورسنت سبز یا GFP نام دارد و می‌تواند به عنوان یک منبع تولید برق مورد استفاده قرار گیرد. GFP زیر اشعه ماورای بنفش شفاف می‌شود زیرا فوتونوها را جذب کرده و الکترونها را آزاد می‌کند. عروس دریایی در آزمایشهایی که از GFP در نوعی سلول خورشیدی استفاده می‌کنند به کار گرفته شد اما این آزمایش چندان نتیجه‌ای نداشت. اما چند سال بعد معلوم شد این ماده هنگامی که تثبیت می‌شود برای مدت طولانی نور پخش می‌کند و می‌تواند برای تولید LED های زیستی مورد استفاده قرار گیرد و از نظر تئوری می‌تواند جایگزینی برای ماده کمیاب ییتریوم باشد.

شکر
امکان تبدیل شکر به هیدروژن وجود دارد که اجازه خواهد داد گاز هیدروژن برق تولید کند. در حال حاضر ۹۵ درصد از کل هیدروژن از سوختهای فسیلی تولید می‌شود اما جست و جو برای یافتن منبع تجدیدپذیر هیدروژن در جریان است و شکر یکی از این منابع است.

منبع: ایسنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی