۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۹
کد مطلب : ۱۲۰۲۹۶

یش بینی افت قیمت نفت به دلیل شیوع کرونا

انتظار می رود طی روزهای آینده به خاطر تقاضای ضعیف نفت، قیمت آن در محدوده بین ۴۰ تا ۵۰ قرار داشته باشد.
یش بینی افت قیمت نفت به دلیل شیوع کرونا
   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ، قیمت نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا در روز یکشنبه به زیر 50 دلار در هر بشکه رسید و انتظار می رود طی روزهای آینده به خاطر تقاضای ضعیف در محدوده بین 40 تا 50 قرار داشته باشد.

مت استنلی، مدیر شرکت کارگزاری استارفیولز در هفتمین کنفرانس سالانه دورنمای کالای جهان در دبی گفت عرضه مسئله مهمی نیست ولی تقاضا بسیار اهمیت دارد و رشد تقاضا بسیار ضعیف بوده است که عاملی مانند ویروس کرونا توانسته 15% طی چند هفته گذشته قیمت نفت را کاهش دهد.

 قیمت نفت طی چند هفته گذشته به خاطر نگرانی از ضربه خوردن تقاضای جهانی نفت خام به شدت کاهش یافته است. نفت خام برنت در روز جمعه 54.47 معامله شد که 16 درصد پایین تر از اوج قیمت آن در بیستم ژانویه است. قیمت نفت خام آمریکا 14 درصد طی همین دوره کاهش یافته است.
 
اوپک و 10 متحد آن از جمله روسیه هنوز در مورد کاهش بیشتر تولید برای جلوگیری از سقوط قیمت نفت تصمیم نگرفته اند ولی استنلی می‌گوید این ائتلاف باید به جای کاهش عرضه به فکر بالا بردن رشد تقاضا باشد. وی گفت:« کاهش عرضه برای بالا بردن قیمت راه حل درستی نیست».

 وی اضافه کرد تنها برنده بزرگ کاهش عرضه نفت، تولید کنندگان شیل آمریکا هستند که تولید خود را با قیمت‌های بالاتر تقویت می‌کنند و حتی قیمت را پایین تر می آورند. 

 کمیته فنی اوپک هفته گذشته پیشنهاد داد که این ائتلاف 600 هزار بشکه دیگر از تولید خود کم کند و این کاهش تولید را در سه ماهه دوم سال جاری میلادی هم ادامه دهد. روسیه، مهمترین عضو غیر اوپک این ائتلاف هنوز موافقت خود را با این قرارداد اعلام نکرده است.

 ائتلاف اوپک و متحدانش قرار است در پنجم و ششم مارس در وین دیدار کنند ولی اگر کاهش بیشتر تولید به تصویب برسد ، این نشست زودتر برگزار خواهد شد.

 شیوع ویروس کرونا باعث ترس از رکود اقتصادی در چین بزرگترین وارد کننده نفت خام دنیا شده است. قرنطینه کردن شهرها و محدودیت های سفر باعث کاهش مصرف نفت شده است. چین منبع 70 درصد واردات نفت خام از اعضای ائتلاف اوپک و متحدانش است و انتظار می‌رود پالایشگاههای آن در ماه فوریه یک میلیون بشکه در روز تولید خود را کاهش دهند.

 پیش بینی می شود تولید ناخالص داخلی چین 5.4 درصد در سال جاری میلادی رشد کند که 5.9 درصد از پیش بینی قبل از انتشار این ویروس پایین تر است.

 اگر این ویروس تا پایان ژوئن کنترل نشود، رشد تولید ناخالص داخلی چین 4.5 درصد خواهد بود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی