۱
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۵
کد مطلب : ۱۲۰۴۱۲

سرمایه هلدینگ خلیج فارس به 14400 میلیارد تومان رسید

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس از افزایش سرمایه هلدینگ خلیج فارس به 14400 میلیارد تومان خبر داد.
جعفر ربیعی
جعفر ربیعی
   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ، جعفر ربیعی در نشست خبری حاشیه اولین نمایشگاه و همایش تخصصی حمایت از ساخت داخل اظهارداشت: همکاری هلدینگ خلیج فارس، معاونت علمی ریاست جمهوری و سازندگان داخل یکی از عوامل و تضمین برای خرید از سازندگان داخلی صنعت نفت است. استفاده از خدمات بخش‌خصوصی داخلی در کشور یک‌طرفه نیست. دو طرف عزم خود را جزم کردند این اتفاق بیفتد. بنابراین استفاده از ساخت داخل در مجموعه هلدینگ خلیج فارس جدی است و این اعتماد به تولید داخل وجود دارد و هیچ ربطی به صدور بخش‌نامه و آیین‌نامه ندارد.
وی افزود: بخش‌خصوصی هم در این ارتباط باید خود را توانمند کرده تا بتواند مشکلات صنعت را حل کند.
مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس درباره لزوم وجود وندور لیست برای ممنوعیت ورود کالاهای خارجی در صنعت پتروشیمی گفت: این وندور در صنعت پتروشیمی وجود دارد و مربوط به سال‌های گذشته است و طبق آیین‌نامه همه خریدهای ما از لیست AVL است و شرکت‌های تابع ما نمی‌توانند خریدی خارج از AVL داشته باشند.
وی درباره ورود هلدینگ خلیج فارس به تولید محصولات پایین‌دستی تصریح کرد: تا وقتی لزوم تولید محصولات پایه باشد نمی‌توانیم به پایین‌دست ورود کنیم. البته اکنون پتروشیمی سالانه 5/5 میلیارد دلار (70 هزار میلیارد تومان ) خوراک به پایین‌دست تحویل می‌دهد و این نشان می‌دهد در بخش پایین‌دست هم فعال هستیم اما اینکه پتروشیمی در پایین‌دست سرمایه‌گذاری کند از این جهت مهم است که جای بخش‌خصوصی تنگ نشود. ما در جاهایی که نیاز به سرمایه‌گذاری و تکنولوژی بالا دارد به پایین‌دست هم ورود می‌کنیم طوری‌که در جهش سوم این هدف برنامه‌ریزی شده است.
ربیعی خاطرنشان کرد: در فهرست وزارت نفت بسیاری از صنایع پایین‌دست برای پروژه‌های جهش سوم دیده شده و هلدینگ نیز طی دو ماه آینده فهرستی از محصولات پایین‌دستی که مایل به اجرا با مشارکت بخش خصوصی است را اعلام می‌کند. در این زمینه ما فقط تامین سرمایه و هزینه خوراک خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه صنعت پتروشمیی نیاز به ریال و ارز برای احداث دارد، خاطرنشان کرد: 40 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای توسعه پتروشیمی تعریف شده که در مورد بخش ارزی فاینانس خارجی منتفی است. ما نمی‌توانیم مثل دهه 70 از ارز خارجی استفاده کنیم و برای تامین ارزی به صندوق توسعه ملی متکی هستیم و صندوق نیز بابت بازگشت سرمایه‌گذاری در بخش پتروشیمی صددرصد تضمین دارد. علاوه بر صندوق ما بخشی از منابع ریالی را نیز از بانک‌های داخل استفاده می‌کنیم و ضمن اینکه انتظار این است که از نقدینگی جامعه استفاده شود.
ربیعی تاکید کرد: ابزارهای بورس باید تسهیل شود تا بتوانیم جذب سرمایه و نقدینگی از مردم داشته باشیم.
وی با بیان اینکه تا آخر سال‌جاری هزار به‌اضافه دو هزار میلیارد تومان اوراق منتشر خواهیم کرد، گفت: در حال حاضر ارزش هلدینگ خلیج فارس در بازار سرمایه از 100 هزار میلیارد تومان فراتر رفته بنابراین با این مجموعه نباید مثل یک شرکت کوچک رفتار شود. بورس باید تسهیلات ویژه‌تری را همانند دیگر شرکت‌ها و هلدینگ‌های بزرگ برای مجموعه پتروشیمی خلیج فارس قائل شود چراکه میلیاردها تومان از مسیر پتروشیمی تبدیل به ثروت سرمایه در کشور می‌شود.
ربیعی خاطرنشان کرد: ما همچنان سیاست ورود به بورس را دنبال می‌کنیم و در این راستا ورود پتروشمی تندگویان، آریا ساسول، بوعلی و ارومیه به‌طور جدی پیگیری می‌شود که امیدواریم مجوزهای لازم صادر شود.
وی با اشاره به بحث استفاده از تولید داخل در صنعت پتروشیمی گفت: بخشی از مساله ما با سازندگان داخلی کیفیت و تعهد در زمان‌بندی خاص است اما اینکه همه تجهیزات پتروشیمی اجبار به استاندارد API داشته باشند، این‌گونه نیست. همین که بتوانند در لیست وندور ما یعنی AVL قرار گیرند کافی است تمام تجهیزات و فرآیند سابق آنها بررسی و بازدید می‌شود و مشاوره فنی نیز خواهند داشت.
ربیعی با اشاره به افزایش سرمایه هلدینگ خلیج فارس در مجمع مهرماه سال‌جاری گفت: ما قول دادیم سود انباشت هلدینگ به‌صورت جایزه و افزایش سرمایه به سهامداران داده شود. روز چهارشنبه هفته جاری یک مجمع برگزار خواهد شد و سرمایه هلدینگ از 9150 میلیارد تومان به 14400 میلیارد تومان افزایش می‌یابد. بنابراین به‌صورت سهام جایزه و سود انباشته به سهامداران ارائه می‌شود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی