کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

حفاری نخستین چاه نفت و گاز در لبنان

8 اسفند 1398 ساعت 7:54

میشل عون رییس جمهوری لبنان چهارشنبه شب اعلام کرد کشتی حفاری برای نخستین چاه نفت و گاز به حریم دریایی این کشور رسیده و امروز پنجشنبه کار خود را در حوزه شماره ۴ آغاز خواهد کرد.


   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،  عون در پیامی خطاب به مردم این کشور، فرارسیدن چنین روزی را آرزوی دیرین خود دانست و گفت: از سال ۲۰۰۵ که از تبعید در فرانسه به وطن برگشتم رویای عملیات حفاری در دریای مدیترانه برای اکتشاف نفت و گاز را در سر داشتم. ملت و نسل های آینده هرگز چنین روزی را فراموش نخواهند کرد.
وی ابراز امیدواری کرد که این عملیات دستاورد مثبت داشته باشد و بتواند در حل بحران مالی و اقتصادی که لبنان گرفتار آن است و تاریخ این کشور تاکنون مشابه آن را ندیده است، کمک کند.
عون روز پنجشنبه را نقطه عطف و روز تاریخی نامید و گفت: اکتشاف نفت و گاز اقتصاد لبنان را از وضعیت و حالت مصرفی به اقتصاد مولد تبدیل خواهد کرد.
وی تاکید کرد: همه ی لبنانی‌ها در این ثروت و منابع طبیعی و خدادادی سهیم اند، همه از آن بهره می برند و دفاع از این دستاورد مسوولیت همگانی است.
رییس جمهوری لبنان خاطرنشان کرد: قرار بود عملیات حفاری نفت و گاز در حوزه یا بلوک ۴ مقابل ساحل بیروت با ۳۰ کیلومتر فاصله، سال ۲۰۱۳ میلادی آغاز شود اما مسایل و مشکلات اقتصادی و سیاسی داخلی، نزاع های منطقه ای و دخالت بیگانگان، این امر مهم را به تاخیر انداخت.
میشل عون دفاع از مرزها، تمامیت سرزمینی و حریم هوایی، دریایی و منابع نفت و گاز را مسوولیت خود، دولت و دیگر قوا و مقام ها دانست و تاکید کرد که با مسوولیت شناسی، این کشور از بحران خارج خواهد شد.
همزمان با پیام رییس جمهوری لبنان، شرکت توتال فرانسه با صدور بیانیه در بیروت اعلام کرد که کشتی ویژه حفاری به منطقه اقتصادی دریایی خاص لبنان رسید تا کارهای حفاری را برای اولین چاه در بلوک ۴  آغاز کند.
در این بیانیه آمده است که کارهای حفاری در عمق ۱۵۰۰ متر در دریا انجام خواهد شد و هدف از حفاری رسیدن به عمق ۲۵۰۰ متر زیر کف دریا است. این حفاری برای ۲ ماه ادامه خواهد یافت و سپس این کشتی لبنان را ترک خواهد کرد.
شرکت توتال خاطر نشان کرد که پس از ۲ ماه  نتایج حاصل از حفاری ۲ وضعیت دارد: یا این که چاه خشک است یعنی گاز و نفتی نیست یا این که نفت و گاز وجود دارد. در وضعیت دوم، شرکت در چند جای دیگر از این حوزه حفاری می کند تا بتواند تصمیم بگیرد که مقدار نفت و گاز در این چاه‌ها قابل استفاده تجاری هست یا نیست.
توتال هم چنین اضافه کرد که یک پایگاه امدادی در بندر بیروت برای کمک به کشتی حفاری چاه نفت، با همه امکانات لازم برای پیگیری روزانه عملیات حفاری توسط گروه مستقر در این کشتی و ارایه گزارش به هیات نفت لبنان، ایجاد شده است.
مطابق آمار و گزارش وزارت نیروی لبنان، حجم برآورد شده گاز طبیعی در این کشور ۳۰ تریلیون متر مکعب است که قیمت آن ۱۶۴ میلیارد دلار تخمین زده می شود و حجم برآورد شده نفت نیز ۶۶۰ میلیون بشکه بوده که قیمت تقریبی آن ۹۰ میلیارد دلار است.
بر پایه این آمار و گزارش، درآمد حاصل از فروش نفت و گاز لبنان در دریای مدیترانه می تواند سالیانه نزدیک به ۵۶ هزار دلار برای هر لبنانی باشد.
مناطقی از این دریا که جزو آب های سرزمینی لبنان و دربرگیرنده منابع نفت و گاز است به ۱۰ بلوک یا حوزه تقسیم و ۶ حوزه از این ۱۰ حوزه برای کشف، استخراج و بهره برداری در قالب مزایده به شرکت های اروپایی ارایه شده است که شرکت «توتال» فرانسه، «ای ان آی» ایتالیا و «نوواتک» روسیه برنده آن شده اند.
بررسی های اولیه که شرکت های استخراج نفت و گاز انجام داده اند، نشان می دهد که عملیات استخراج این فرآورده ها در لبنان هفت تا ۱۰ سال به طول خواهد انجامید و هزینه بهره برداری از هر چاه نفت و گاز ۱۵۰ میلیون دلار خواهد بود.


کد مطلب: 120629

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/120629/حفاری-نخستین-چاه-نفت-گاز-لبنان

نفت ما
  https://www.naftema.com