۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۵
کد مطلب : ۱۲۰۸۹۸

زیان عربستان از جنگ نفتی

یک کارشناس نفت با اشاره به کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی به جام جم گفت: کاهش قیمت نفت باعث نوسانات در بازارهای جهانی شده که بررسی آن نشان می‌دهد این تاثیر روانی است.
زیان عربستان از جنگ نفتی
 فرشاد علیخانی با بیان ابعاد مختلف اقتصاد ایران که قبل از انقلاب اسلامی وابستگی زیادی به نفت داشت، تصریح کرد: بیش  از 60 سال است اقتصاد ایران به صورت مستقیم به نفت وابسته است و تغییر در قیمت نفت باعث نوسان در بازارهای مختلف خواهد شد. البته تاثیر پذیری حداقلی در هر اقتصادی نشان دهنده بیدار بودن آن اقتصاد است، اما کشورهای پیشرفته با اعمال سیاست‌های مختلف این تاثیر پذیری را به حداقل رساندند.

این کارشناس نفت تاکید کرد: به دلیل مسائلی که در سوریه پیش آمده، عربستان خود را بازنده ماجرا می‌داند و قصد دارد ایران و روسیه را با ابزار نفت تحت فشار قرار دهد. از سوی دیگر عربستان با تکیه بر آمریکا می‌خواهد برای بازار نفت تعیین تکلیف کند تا جایگاه اوپک تضعیف شود. همچنین باید توجه داشت کاهش قیمت نفت به نفع آمریکاست که می‌تواند در انتخابات آینده این کشور تاثیرگذار باشد. قیمت 31 دلاری نفت به پایین ترین حد خود در شش ماه گذشته رسیده که این موضوع نشان دهنده جنگ رسمی بین روسیه و عربستان است.

سید محمدعلی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپك نیز از احتمال افت بیشتر قیمت نفت خبر داد و گفت: عربستان جزو زیان‌كننده‌های اصلی این سقوط قیمت نفت است.

وی افزود: اجلاس اوپك كه به خاطر شیوع ویروس كرونا و تأثیر آن در كاهش جهانی تقاضای نفت تشكیل‌شده بود، با عدم توافق اوپك و غیراوپك برای كاهش تولید نفت به نتیجه نرسید؛ در واقع اوپك در اجماع نظر بر سر كاهش تولید نفت موفق بود و تصمیم داشت با كاهش یك‌میلیون بشكه‌ای تولید نفت، جلوی افت قیمت را بگیرد اما این تصمیم اوپك، نیازمند همراهی كشورهای غیراوپك بود كه با این عدم همراهی، این تصمیم نیز به نتیجه نرسید.

این كارشناس امور بین‌الملل نفت با بیان این كه اكنون بازار نفت به حال خود رها شده و مدیریتی در كار نیست، گفت: تا وقتی بازار به همین صورت، رها شده باقی بماند، وضعیت قیمت نفت اصلاح نخواهد شد.

وی ادامه داد: اقدامی كه عربستان بعد از اجلاس اوپك انجام داد نیز روی سقوط آزاد قیمت نفت موثر بود، عربستان قیمت نفت خود را در مقاصد آسیایی، اروپایی و آمریكایی كاهش داد و یك جنگ قیمتی به راه انداخت. عربستان با به راه‌اندازی این جنگ قیمتی، به دنبال این است كه روسیه را مجبور به همراهی كند و به نظر می‌رسد تا زمانی كه روسیه با كاهش تولید موافقت نكند، این جنگ قیمتی عربستان ادامه یابد.

وی افزود: عربستان جزو زیان‌كننده‌های اصلی این سقوط قیمت نفت است؛ سهام آرامكو كه در بازارهای بورس ارزشگذاری می‌شود، ناشی از سقوط قیمت نفت، به شدت افت كرده و به قبل از عرضه اولیه‌اش رسیده است.

منبع: روزنامه جام جم
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی