۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۵
کد مطلب : ۱۲۱۱۷۸

آمریکا با اوپکی‌ها مذاکره می‌کند

در پی اعلام آمادگی تولیدکنندگان نفت شیل در آمریکا برای کاهش تولید، واشینگتن قرار است با هدف کمک به بهبود شرایط بازار نفت در بحبوحه جنگ نفتی با اوپکی‌ها مذاکره کند.
آمریکا با اوپکی‌ها مذاکره می‌کند
   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،   مقام‌های آمریکایی روز جمعه (یکم فروردین‌ماه ۹۹) گفتند: دولت ترامپ قصد دارد یک فرستاده ویژه انرژی به عربستان بفرستد تا با پادشاهی این کشور درباره ثبات بازارهای جهانی نفت مذاکره کند.
این اقدام در حالی است که تنظیم‌گران در ایالات تگزاس آمریکا برای نخستین بار در نزدیک به ۵۰ سال گذشته محدودیت‌هایی را برای مهار تولید در نظر گرفته‌اند.
قیمت نفت‌خام برنت در طول دو هفته‌ گذشته بیش از نیمی از ارزش خود از دست داده‌ است. در این مدت عربستان و روسیه جنگ قیمت را آغاز کردند و ازسوی دیگر همه‌گیری ویروس کرونا هم سبب تضعیف شدید تقاضا شده است، هم‌اکنون نفت خام آمریکا با قیمت کمتر از ۲۳ دلار در هر بشکه معامله می‌شود.
سقوط قیمت، پس از اینکه شکست مذاکرات اعضای اوپک با تولیدکنندگان غیرعضو این سازمان به‌ویژه روسیه، متعجب کرد. حال هر تولیدکننده‌ای به هر مقدار که می‌تواند نفت به بازارهای جهانی عرضه می‌کند.
مقام‌های آمریکایی روز جمعه اعلام کردند که این کشور نماینده ویژه‌ای را برای مذاکره با مسئولان ریاض به عربستان اعزام خواهد کرد. این خبر پس از آن اعلام شد که پادشاهی عربستان تولید خود را با نادیده گرفتن نقش چند ساله‌ خود به عنوان تعدیل کننده بازار، با تمام قدرت رها کرده و بازار را بیش از حد اشباع کرده است.
عربستان و روسیه پس از اینکه توافق سه ساله آنها برای مدیریت عرضه در ماه جاری به بن بست خورد، وارد جنگی تمام عیار برای سهم بازار بیشتر در بازار جهانی نفت شدند. پادشاهی عربستان قول داده تولید خود را به ۱۲.۳ میلیون بشکه در روز برساند که تا کنون بی سابقه بوده و نفتکش‌های بی‌شماری را برای ارسال نفت به سراسر جهان رزرو کرده است. این اقدام‌ها سبب شده تا قیمت‌ها این هفته به پایین‌ترین رقم‌ها در ۲۰ سال گذشته برسد.
مقام‌های آمریکایی معتقدند که اقدام عربستان  برای جاری کردن سیل نفت در بازارهای جهانی، سقوط اقتصادی جهانی را در پی بحران ناشی از بیماری همه گیر کرونا تشدید می‌کند.
مقام‌های ارشد آمریکا که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند: یک مقام ارشد از وزارت انرژی آمریکا برای به ریاض فرستاده می‌شود تا با مقام‌های وزارت امور خارجه و رایزن انرژی کننی همکاری نزدیک داشته باشد.
مقام‌های دولت ترامپ گفتند: عربستان سعودی چند دهه سکانداری استوار در ثبات بازار جهانی نفت بوده است. آنها گفتند که این نماینده انرژی به کشورها کمک خواهد کرد تا به مسیر ثبات بازگردند.
سقوط قیمت برای تولیدکنندگان نفت ایالات متحده نیز ویران کننده است؛ بعضی از این تولیدکنندگان همین حالا اقدام به مرخص کردن نیروهای خود کرده‌اند.
رایان سیتون،‌ کمیسر کمیسیون راه‌آهن تگزاس، که به عنوان تنظیم کننده صنعت نفت و گاز این ایالت عمل می‌کند، گفت: امید این است که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا بتواند با عربستان سعودی و روسیه مذاکره کند و آنها را متقاعد کند که حداقل تولید خود را به اندازه تولیدکنندگان تگزاس کاهش دهند.
سیتون گفت: محدودیت تولید می‌تواند به سرعت عملی شود، اگرچه هیچ کدام از افرادی که در آژانس کار می‌کنند، آخرین باری که تولید آن محدود شد یعنی دهه ۷۰ میلادی، در آن حضور نداشتند.
وی با بیان اینکه هنوز از این کاهش‌ها حمایت نکرده است، گفت: ما باید خوب به دیدگاه‌های همگان گوش دهیم، اما اگر بتوانیم به (ترامپ) کمک کنیم تا معامله‌ای را نهایی کند، فکر می‌کنم این زمانی است که ما کاری انجام داده‌ایم.
سیتون در توئیتر گفت: با محمد بارکیندو دبیرکل اوپک درباره توافق بین المللی «برای اطمینان از ثبات اقتصادی در هنگام بهبودی از» شیوع کرونا ویروس صحبت کرده است.
سیتون تصریح کرد: بارکیندو به اندازه کافی مهربان بود که «من را به نشست بعدی اوپک در ماه ژوئن دعوت کند».
بارکیندو به رویترز گفت: وی و سیتون در یک کنفرانس تلفنی «دیدگاه خود درباره تحولات کنونی و احتمال همکاری آینده» را مورد بحث و گفت‌وگو قرار داده‌اند.
بارکیندو و وزیران نفت و انرژی اوپک، در گذشته هم با مقام‌های صنعتی شیل در کنفرانس‌های سالانه دیدار کرده‌اند.
یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا گفت: دولت آمریکا فاقد هر گونه توانایی برای محدود کردن تنظیم‌کننده تگزاس برای همکاری با اوپک درباره کاهش تولید است.
این مقام در یک کنفرانس تلفنی به خبرنگاران گفت: این موارد به‌طور کامل در حیطه امور ایالتی است ... از سطح فدرال، ما هیچ تعامل مداومی با اوپک نداریم، اویک یک کارتل است.
برخی نمایندگان صنعت نفت ایالات متحده شک و تردید داشتند که تگزاس باید در بازار مداخله کند. تولیدکنندگان نفت ایالات متحده مدتهاست که در برابر چنین اقدامی مقاومت می‌کنند و بزرگترین اتحادیه تجاری این صنعت نیز روز جمعه قانع به نظر نمی‌رسد.
فرانک مکشیارولا، معاون ارشد رئیس موسسه نفت آمریکا در امور سیاست، اقتصاد و نظارت، گفت: دیدگاه ما ساده است. سهمیه‌ها بد هستند. اینها بی‌اثر و بی‌فایده بوده‌اند، هم‌اکنون هیچ دلیلی برای تقلید از اوپک وجود ندارد.
در چند سال گذشته، تولیدکنندگان شیل با استفاده از روش نوآورانه شکست هیدرولیک، تولید نفت ایالات متحده را به نزدیک به ۱۳ میلیون بشکه در روز افزایش داده‌ و آن را به بزرگترین تولید کننده جهان تبدیل کرده‌اند. از سال ۲۰۱ ، همانطور که اوپک تولید خود را محدود کرد، ایالات متحده سهم بازار را از دستان عربستان سعودی، روسیه و دیگر کشورها خارج کرده است.
روسیه به آهستگی با تلاش‌های مداوم اوپک برای تقویت قیمت، همراه شد، و بزرگترین تولید کننده نفت این کشور، یعنی روسنفت، مخالف این توافق بوده است. واحدهایی در روسنفت و مدیران آن به‌تازگی به دلیل روابط تجاری با ونزوئلا توسط ایالات متحده آمریکا تحریم شده‌اند.
این مقام‌ها گفتند که دولت ترامپ با وضع تحریم‌های مداوم علیه ایران و ونزوئلا سعی در کاهش عرضه جهانی نفت دارند. هر دو این کشورها عضو اوپک هستند، همچنین تحریم‌ها شبکه‌های انتقال نفت را نیز شامل می‌شود. این تحریم‌ها تا جایی پیش رفته که روسیه به دلیل بازاریابی نفت ونزوئلا تحریم خواهد شد.
گروهی از سناتورهای جمهوریخواه آمریکا، عمدتاً از ایالت‌های تولیدکننده نفت، روز جمعه از ویلبور راس، وزیر بازرگانی، خواستند تا بررسی کند که آیا عربستان سعودی و روسیه بیش از حد نفت را در بازارهای جهانی عرضه می کنند تا در این صورت آنها را تحریم کند.

منبع: شانا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی