کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

قیمت سبد نفتی اوپک نصف شد

20 فروردين 1399 ساعت 20:08

یک ماه گذشته برای نفت ماه سیاه قیمتی به شمار می‌رود زیرا در سایه شیوع گسترده کرونا و همچنین جنگ قیمتی بین عربستان و روسیه، طلای سیاه بین ۳۷ تا ۵۸ درصد از ارزش خود را در این مدت از دست داد.


شکنندگی قیمت نفت در سال‌های اخیر به تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان ثابت شده است. چه آن زمان که قیمت نفت در بالای ۱۰۰ دلار جا خوش کرده بود و یا همین چند روز گذشته که خطر سقوط آن به زیر ۲۰ دلار تولیدکنندگان را به دردسر انداخت، همواره ثابت شده که قیمت نفت با تکانه‌های کوچک و بزرگ نوسانات شدیدی را تجربه می‌کند.
با این حال یک ماه گذشته برای قیمت نفت یکی از بدترین ماه‌ها در طول تاریخ به شمار می‌رود.
قیمت‌ها دومینووار فرو ریخت و تولیدکنندگان به جای حمایت، ارزان‌فروشی و مسابقه تولید را در دستور کار قرار دادند تا ریزش قیمت‌ها سرعت بگیرد.
اگرچه قیمت نفت تحت تاثیر کرونا از ابتدای سال ۲۰۲۰ با روند کاهشی همراه بود اما نقطه سقوط آزاد قیمت‌ها را باید در ششم مارس جستجو کرد.
روزی که وزرای نفت کشورهای اوپک و اوپک پلاس بدون دستیابی به نتیجه مشخص برای کاهش تولید راهی کشورهای خود شدند.
اما این فقط دستیابی به توافق جدید کاهش تولید را تحت تاثیر قرار نداد بلکه توافق قبلی را نیز ملغی کرد تا از اول آوریل دیگر توافقی به نام کاهش تولید در بازار نفت معنا نداشته باشد.
تمام این عوامل دست به دست هم داد تا قیمت‌ها که تا پیش از این نشست به امید کاهش عرضه و تعادل بازار تا حدی صعودی شده بود به یک باره پایین بیاید.
نفت برنت که ششم مارس ۴۵ دلار و ۲۷ سنت قیمت خورده بود، صبح نهم مارس و بعد از دو روز تعطیلی بازارهای جهانی به ۳۴ دلار و ۳۶ سنت سقوط کرد.
پایین امدن قیمت‌ها ادامه داشت و اول آوریل و درست در روزی که توافق کاهش تولید به پایان رسیده بود، قیمت برنت به کف قیمتی ۱۸ سال گذشته رسید و ۲۴ دلار و ۴۷ سنت معامله شد.
با این حال امید به دستیابی به توافق جدید در نشست مجازی که قرار است فردا بین تولیدکنندگان نفت برگزار شود، قیمت‌ها را تا حدی تقویت کرد و امروز برنت، ۳۲ دلار و ۸۹ سنت معامله می‌شود.
نگاهی به قیمت‌های یک ماه گذشته نشان می‌دهد که نفت برنت کاهش ۳۷ درصدی در قیمت را تجربه می‌کند.
اما در این آشفته بازار نفت برنت تنها نبود. نفت شاخص امریکا نیز که در روز اول آوریل تا ۲۰ دلار و ۳۱ سنت کاهش پیدا کرد، در مجموع ماه گذشته ۳۶ درصد از ارزش خود را از دست داده است.
نفت شاخص آمریکا در روز ۶ مارس ۴۱ دلار و ۲۸ سنت معامله می شد اما با روند کاهش قیمت‌ها در بازار در روز ۹ مارس به ۳۱ دلار و ۱۳ سنت سقوط کرد.
نفت شاخص آمریکا نیز البته در روزهای گذشته با رشد همراه شده و امروز ۲۵ دلار و ۱۸ سنت در هر بشکه قیمت خورده است.
با این حال بدترین عملکرد را سبد نفتی اوپک با کاهشی ۵۸ درصدی در قیمت به خود اختصاص داده است.
در ششم مارس قیمت سبد نفتی اوپک بالاتر از نفت برنت و شاخص امریکا و ۴۸ دلار و ۳۳ سنت در هر بشکه بود.
قیمتی که در اول اوریل به عدد باور نکردنی ۱۶ دلار و ۸۷ سنت سقوط کرد.
مهمترین دلیل کاهش عجیب قیمت سبد نفتی اوپک را باید در عربستان پیدا کنیم. کشوری که بعد از نشست ششم مارس، قیمت نفت صادراتی خود را کاهش داد و عرضه را بالا برد. به دنبال عربستان سایر تولیدکنندگان اوپکی نیز برای جا نماندن از قافله در بازارهای جهانی کاهش دادند و قیمت‌ها تا زیر ۲۰ دلار رسید.
این در حالی بود که قیمت سبد نفتی اوپک در ۹ مارس نزدیک به نفت برنت و ۳۴ دلار و ۷۱ سنت بود.
با وجود این، قیمت سبد نفتی اوپک نیز در واکنش به احتمال دستیابی به توافق با افزایش همراه بوده و تا ۲۳ دلار و ۴۸ سنت بالا آمده است.
به گزارش ایرنا، قرار است فردا هشتم مارس سال ۲۰۲۰، نشستی مجازی بین تولیدکنندگان نفت برگزار شود. نشستی که در صورت رسیدن به نتیجه تا ۱۰ میلیون بشکه نفت را از بازار خارج خواهد کرد.


کد مطلب: 121708

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/121708/قیمت-سبد-نفتی-اوپک-نصف

نفت ما
  https://www.naftema.com