۰
plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۲۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳
کد مطلب : ۱۲۱۷۳۱

توافق مسکو و ریاض بر سر کاهش تولید نفت

اوپک و اوپک پلاس بر سر کاهش تولیدات نفت به اندازه بیش از یک پنجم توافق کرده و انتظاردارند تا آمریکا و سایر تولیدکنندگان برای حمایت از قیمت‌ها که از شیوع کرونا آسیب دیده است، به آنان ملحق شوند.
توافق مسکو و ریاض بر سر کاهش تولید نفت
   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ،  کاهش تولیدات از سوی اوپک و اوپک پلاس معادل ۱۰ میلیون بشکه در روز یا ۱۰ درصد عرضه جهانی است و انتظار می‌رود با کاهش روزانه پنج میلیون بشکه دیگر از سوی سایر تولیدکنندگان، شدیدترین بحران نفتی چند دهه اخیر مدیریت شود.
بدنبال زمین گیر شدن هواپیماها، کاهش مصرف سوخت وسایل نقلیه و افول چشمگیر فعالیت اقتصادی پس از تشدید تدابیر مقابله با کرونا، میزان تقاضای جهانی سوخت حدود ۳۰ میلیون بشکه در روز معادل ۳۰درصد عرضه جهانی کاهش یافت.
با این وجود، کاهش بی سابقه ۱۵ میلیون بشکه در روز هنوز هم برای جلوگیری از سرریز شدن انبارهای ذخیره جهان که به سرعت در حال اشباع است، کفایت نمی‌کند.
این در حالی است که دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا نه تنها نشانه‌ای از اعلام آمادگی برای کمک و حمایت بروز نداده بلکه اوپک را تهدید کرده است.
ترامپ که گفته تولیدات نفت آمریکا همین حالا نیز به دلیل کاهش قیمت‌ها، کم شده، به ریاض هشدار داده است که اگر برای کمک به صنعت نفت آمریکا به اندازه کافی تولیدات خود را کاهش ندهد، با تحریم و اعمال تعرفه روی نفتش مواجه خواهد شد.
هزینه های بالای تولید نفت شیل و قیمت پایین فعلی نفت، آمریکا را با مشکل مواجه کرده است.
هم اوپک و هم مقامات روسیه گفته‌اند که وسعت بحران نیازمند همکاری تمامی تولیدکنندگان است.

کایریل دیمیتریف رییس صندوق ثروت ملی روسیه و یکی از مذاکره کنندگان ارشد مسکو در مسائل نفتی گفت: انتظار داریم سایر تولیدکنندگان خارج از ائتلاف اوپک پلاس به این اقدام ملحق شوند؛ اقدامی که احتمالا امروز در جریان نشست جی ۲۰ اتفاق می‌افتد.
نشست روز گذشته اوپک پلاس با نشست امروز وزرای انرژی ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان موسوم به جی۲۰ به میزبانی عربستان همراه خواهد شد.
منابع داخلی اوپک و مسکو هر دو اعلام کرده اند که انتظار دارند سایر تولیدکنندگان مجموعا با کاهش روزانه ۵ میلیون بشکه دیگر از این توافق حمایت کنند.
قیمت نفت خام برنت که ماه گذشته پایین ترین سطوح ۱۸ سال اخیر خود را تجربه کرد، روز گذشته هر بشکه در حدود ۳۲ دلار معامله شد که البته در مقایسه با پایان سال ۲۰۱۹ به نصف تنزل پیدا کرده است.
اسنادی که به دست رویترز رسیده است، نشان می دهد که اوپک پلاس در ماه های مه و ژوئن تولیدات خود را به اندازه ۱۰ میلیون بشکه در روز کاهش خواهد داد. تمامی اعضا تولیدات خود را به اندازه ۲۳ درصد کاهش داده و سهم عربستان و روسیه هر کدام ۲.۵ و عراق بیش از یک میلیون بشکه در روز خواهد بود.
این اسناد حاکی از آن است که اوپک پلاس در ادامه کاهش تولیدات را تسهیل کرده و از جولای تا دسامبر آن را از ۱۰ به ۸ میلیون بشکه در روز می رساند و سپس از ژانویه ۲۰۲۱ تا آوریل ۲۰۲۲ این رقم را به ۶ میلیون بشکه در روز خواهد رساند.
منابع آگاه گفته‌اند از آنجا که اوپک پلاس بدنبال شکستن مقاومت آمریکا است، کاهش تولیدات تدریجی خواهد بود؛ به اعتقاد آنان حضور آمریکا در توافق حیاتی است و از این رو بدنبال متقاعد کردن این کشور هستند.
در یکی از نشانه ها مبنی بر تقلای اوپک پلاس برای جلب حمایت گسترده تر، ایالت آلبرتا به عنوان عمده تولیدکننده نفت کانادا اعلام کرد که تولیدات همین حالا نیز کاهش یافته و اوپک از آنان برای کاهش بیشتر درخواست نکرده است. این ایالت اعلام کرد که از ایده آمریکا در خصوص اعمال تعرفه بر واردات نفت از ریاض حمایت می‌کند.
مسکو و ریاض پس از آنکه در جریان نشستی در ماه مارس در وین اتریش از رسیدن به توافق بر سر کاهش تولیدات ناکام ماندند، وارد جنگ نفتی شدند و در نتیجه آن عربستان تولیدات خود را در آوریل به رقم رکوردشکن ۱۲.۳ میلیون بشکه در روز رساند؛ این در حالی بود که این رقم پیش از آن ۱۰ میلیون بشکه بود و در این میان، مسکو با ۱۱.۳ بشکه در روز به فعالیت خود ادامه می داد.
اسناد اوپک پلاس علاوه بر این حاکی از آن است که این دو کشور توافق کرده اند تا معیار کاهش برای هر دو ۱۱ میلیون بشکه در روز باشد.

احتمال دارد چندین ایالت در آمریکا تحت قدرت و اختیاراتی که به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرد، به شرکت های خصوصی دستور کاهش تولیدات را بدهند. رگولاتور نفت تگزاس به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده در میان ایالات آمریکا با تولید روزانه حدود ۵ میلیون بشکه، برای بحث در خصوص کاهش احتمالی تولیدات ۱۴ آوریل تشکیل جلسه خواهد داد.
سناتورهای آمریکایی از کاخ سفید خواسته اند تا در صورتی که ریاض نتواند تولیدات نفت را مهار کند، تحریم هایی را علیه آل سعود اعمال، نیروهای آمریکایی را از این کشور خارج و برای نفت عربستان تعرفه واردات اعمال کند.

منبع: ایبنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی