۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱
کد مطلب : ۱۲۳۱۱۱

پرداخت آرامکو به عربستان نصف می شود

تحلیلگران پیش بینی می کنند درآمد آرامکو و جریان پول نقد آن در سه‌ماهه‌ی اول سال جاری میلادی کاهش یافته باشد و برخی تخمین می زنند پرداخت های این شرکت به دولت نصف شود.
پرداخت آرامکو به عربستان نصف می شود
   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ، شرکت آرامکوی عربستان در شرایطی که سقوط قیمت نفت سوددهی آن را در سه ماهه اول سال جاری میلادی پایین آورده، پرداخت سود سهام به دولت را کاهش می دهد ولی احتمالاً پرداخت به سهامداران خود را حفظ خواهد کرد.
 شرکت آرامکو قول 75 میلیارد دلار سود سالانه سهام را برای 5 سال اول داده بود تا سرمایه‌گذاران را جذب عرضه اولیه سهام آن در بورس در دسامبر سال گذشته میلادی کند.
 از آن زمان، محدودیت های جهانی برای مهار گسترش ویروس کرونا تقاضا برای سوخت را کاهش داده و بازار نفت ضربه سختی از عرضه بیش از حد این محصول خورده است.
 تحلیلگران پیش بینی می کنند درآمد آرامکو و جریان پول نقد آن در سه‌ماهه‌ی اول سال جاری میلادی کاهش یافته باشد و برخی تخمین می زنند پرداخت های این شرکت به دولت نصف شود. در این صورت فشار اقتصادی بر دولت عربستان پس از سقوط قیمت نفت بیشتر خواهد شد.
 درعوض 1.7 درصد سهامدارانی که اواخر سال گذشته میلادی در عرضه اولیه سهام آرامکو در بورس شرکت کردند، سود سهام خود را دریافت می کنند. آرامکو هم مانند سایر شرکت های بزرگ نفت دنیا از بحران ویروس کرونا ضربه خورده است.
 شرکت آرامکو در 2019 ، 73.2 میلیارد دلار سود سهام پرداخت کرد و  قصد دارد این رقم را در 2020 به 75 میلیارد دلار برساند. 1.7 درصد از این سود متعلق به اقلیت سهامداران است. تحلیلگران انتظار دارند این 1.7 درصد که معادل 1.3 میلیارد دلار است دست نخورده باقی بماند.

 بار دیگری که بر شانه های آرامکو سنگینی می کند، قرارداد خرید 70 درصد سهام شرکت صنایع شیمیایی عربستان (سابک) است.
 آرامکو به دنبال کاهش هزینه این قرارداد 69 میلیارد دلاری است. این شرکت باید 25 میلیارد دلار در سال جاری به صندوق ثروت ملی عربستان بپردازد.
 میزان بدهی آرامکو در پایان 2019 برابر با منفی 0.2 درصد بود ولی با توجه به اتفاقات اخیر احتمالاً این شرکت مجبور است در سال جاری میلادی وام بگیرد. تحلیل‌گران تخمین می زنند درآمد خالص آرامکو در سه ماهه اول سال جاری میلادی 17.8 میلیارد دلار باشد در حالی که درآمد این شرکت در سه ماهه پایانی 2019 برابر با 20 میلیارد دلار بود.
 آرامکو در حال حاضر با همان چالشی روبرو است که اکثر شرکت‌های بزرگ نفتی با آن مواجه هستند: ایجاد تعادل بین هزینه های سرمایه ای، سود سهام و میزان بدهی.

منبع: تسنیم 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی