۱
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۷
کد مطلب : ۱۲۳۲۷۲

آخرین وضعیت عرضه اولیه آریا ساسول

معاون بازار فرابورس درمورد عرضه اولیه آریا ساسول که قرار بود اواخر اردیبهشت صورت گیرد گفت که در آخرین مذاکره‌ای که با این شرکت داشتیم مشخص شد که درگیر نرخ هستند. پیگیر این موضوع هم هستیم اما مشخص نیست در هفته جاری به نتیجه برسد یا خیر.
آخرین وضعیت عرضه اولیه آریا ساسول
   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ، با وجود وعده هر آخر هفته یک عرضه اولیه در فرابورس و همچنین از بین بردن موانع عرضه اولیه شرکت‌های بزرگ در بورس، ۲۰ روز از آخرین عرضه اولیه در بازار سرمایه می‌گذرد و همچنان خبری از عرضه اولیه دیگری نیست. البته هم بورسی‌ها و هم فرابورسی‌ها از پیگیری برای عرضه اولیه شرکت‌ها خبر دادند و اعلام کردند از عرضه اولیه استقبال خواهند کرد.
 بازار سرمایه سال ۱۳۹۹ را با چراغ سبز و رکوردهای پی در پی آغاز کرد؛ به طوریکه شاخص کل بورس از مرز یک میلیون واحد هم فراتر رفت و شاخص فرابورس نیز وارد کانال ۱۱ هزار واحد شد.
موازی با صعود بازار سرمایه، مسئولان مختلف توسعه این بازار و همچنین حضور شرکت‌های جدید و عرضه اولیه های قابل توجه را وعده دادند. حتی رئیس جمهور با اشاره به افزایش مشارکت عمومی در بورس، خواستار عرضه بیشتر سهام شرکت‌ها و بنگاه‌های بزرگ در بورس شد. همچنین فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصاد و دارایی از برنامه وسیع دولت برای عرضه اولیه خبر داده و اظهار امیدواری کرده بود که طی برنامه ای مدون ترتیبی اتخاذ شود که دست‌کم هفته ای یک شرکت بزرگ بخش خصوصی، سهام خود را در بورس عرضه کند.

تسهیل فرآیند عرضه‌های اولیه
از سوی دیگر حسن قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در روزهای آخر فروردین ماه با بیان اینکه عرضه اولیه مهمترین فرصت رشد بازار است، گفته بود که تسهیل فرآیند عرضه های اولیه یکی از برنامه های پیش رو است. به این ترتیب اگر مقرراتی داشته باشیم که مانعی بر سر راه عرضه های اولیه باشد، با تعامل بین سازمان، بورس تهران و فرابورس ایران مورد بازبینی قرار می گیرد.
حسن امیری، عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار نیز درمورد تسهیل فرآیند عرضه‌های اولیه اعلام کرده بود که سرعت پذیرش شرکت‌ها در بورس و فرابورس را بیشتر می‌کنیم و دوست داریم شرکت‌ها با سرعت بیشتری پذیرش شوند.
به گفته وی یک مطالعه کامل در مورد فرایند کامل پذیرش شرکت‌ها در بورس در کشورهای مختلف انجام شد که حاصل آن تغییر دستورالعمل پذیرش است که از خرداد ماه امسال این تغییرات اعمال خواهد شد.

وعده حضور در بورس
وعده دولت و بورسی‌ها در یک طرف ماجرا قرار دارد و در طرف دیگر این ماجرا اعلام آمادگی نهادها و شرکت‌ها برای حضور در بورس است؛ به طوریکه رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) اعلام کرد نزدیک به ۱۰ شرکت از شرکت‌های ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در صف ورود به بورس هستند.
همچنین بنیاد مستضفعان گفته بود که ۱۶ شرکت دیگر هم در حال پذیرش برای عرضه سهامشان در بورس هستند. در آن سوی ماجرا نیز فرابورسی‌ها وعده داده بودند که در سال جاری تقریبا در آخر هر هفته شاهد یک عرضه اولیه در فرابورس خواهیم بود.
با این وجود، آخرین عرضه اولیه بازار سرمایه چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت بود که ۳۴ میلیون سهم «غگیلا» در بازار دوم معاملات فرابورس با حداکثر سهمیه ۵۰ سهمی هر کد حقیقی و حقوقی و در محدوده قیمتی ۱۲ هزار تا ۱۲ هزار و ۵۰۷ ریال عرضه اولیه شد. آخرین عرضه اولیه بورس تهران هم مربوط به شستا بود که ۲۷ فروردین‌ماه اتفاق افتاد.

منتظر عرضه اولیه در بورس و فرابورس باشید
در این راستا علی صحرائی، مدیرعامل بورس تهران  با تاکید بر اینکه بورس تهران همراهی زیادی برای عرضه اولیه دارد، اظهار کرد که هر زمانی که شرکت‌ها آماده باشند، اطلاعیه آن منتشر می‌شود. بورس تهران همراهی زیادی برای  عرضه اولیه دارد. عرضه اولیه بعدی در بورس تهران یا هفته جاری صورت می‌گیرد  یا هفته آینده اما اسم شرکت مشخص نیست.
افسانه اروجی، معاون بازار فرابورس نیز با اشاره به وعده هر آخر هفته یک عرضه اولیه در فرابورس اظهار کرد: فرابورس سال ۱۳۹۹ را با این برنامه آغاز کرد و به آن پایبند است، اما مواردی است که شرکت‌ها باید برطرف کنند. برای مثال نکاتی در هیات پذیرش مطرح می شود و شرکت باید شفاف کند. همچنین باید مواردی را از درج تا عرضه انجام دهد تا آمادگی عرضه اولیه را داشته باشد.
به گفته وی، از سوی دیگر بازار هم تاثیرگذار است و گاهی تغییرات نرخ به وجود می آید و شرکت باید به دنبال شفاف سازی برود. این موضوع باعث می‌شود شرکتها آمادگی کم‌تری برای عرضه داشته باشند اما فرابورس همچنان پیگیر است.
معاون بازار فرابورس درمورد عرضه اولیه آریا ساسول که قرار بود اواخر اردیبهشت صورت گیرد نیز گفت که در آخرین مذاکره‌ای که با این شرکت داشتیم مشخص شد که درگیر نرخ هستند. پیگیر این موضوع هم هستیم اما مشخص نیست در هفته جاری به نتیجه برسد یا خیر.

منبع: ایسنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی