۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۶
کد مطلب : ۱۲۳۴۶۷

پاسخ سازمان حمایت به گزارش "نفت ما"

با توجه به درج گزارشی بر روی خروجی آن رسانه در تاریخ 28/02/99 ، با عنوان « نقش سازمان حمایت دقیقاً چیست؟ » ، جوابیه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در قالب مصاحبه با آقای مهرداد ایزدی مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه ریزی این سازمان، جهت انعکاس مطلوب و تنویر افکار عمومی ارسال می شود:
جوابیه
جوابیه

  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی "نفت ما "، مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه ریزی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکننگان بیان داشت: این سازمان طی یک سال گذشته علاوه بر انجام بازرسی‌های مستمر در حوزه صنایع مختلف و بنگاه‌های خرد اقتصادی، یکی از مهمترین و موثرترین دستگاههای نظارتی بود که توانست با حضور گسترده در بازار و نظارت و بازرسی فراگیر و بی وقفه، نقش موثری در ایجاد ثبات و آرامش بازار ایفا نماید و مجموعه اقدامات این سازمان باعث شد قیمت بسیاری از اقلام اساسی و کالاها و خدمات دستخوش نوسانات و تغییرات قیمتی نگردیده و یا تا حدامکان این نوسانات کاهش یابد، نمونه آن را می‌توان در افزایش قیمت بنزین در آبان ماه سال گذشته مشاهده نمود که اثر افزایشی نرخ بنزین بر روی نرخ تورم به حد اقل کاهش یافت.
ایزدی همچنین در این ارتباط اظهار داشت: توجه به این نکته ضروری است که مقابله با تورم باتوجه به گستردگی آن در اقتصاد از عهده یک دستگاه به تنهایی خارج بوده و مجموعه سازمان‌ها، دستگاهها، وزارتخانه‌ها و ... با همکاری همدیگر و با ایجاد تغییرات لازم قانونی و ساختاری در اقتصاد و... و البته  همراهی عموم مردم می توانند نرخ تورم را کاهش دهند .
وی ادامه داد : نکته دیگر این که افزایش قیمت در یک بازار ( تورم بخشی ) می تواند سایر بازار ها را متاثر نماید و بخش زیادی از افزایشها در کالاها و بازارها متاثر از همین اثر متقابل بازارها بر روی هم می باشد
ایزدی با ذکر مثالی توضیح داد : برای مثال افزایش نرخ ارز که می تواند بخشهای تولیدی ( بخصوص تولیداتی که به واردات بیشتر وابسته هستند ) را متاثر کند.در عین حال این سازمان باتوجه به اختیارات و توانایی های خود تمامی امکانات را برای کمک به مهار تورم و ایجاد ثبات در بازار بکار گرفته است.
ایزدی با اشاره به نمونه ای مشابه سازمان حمایت در سایر کشور ها  ، عنوان کرد : تقریباً در تمامی کشورهای جهان نهاد و سازمانی با ماهیت مشابه وظایف ، فعالیتها و عملکرد های سازمان حمایت در حوزه نظارتی و حمایتی وجود دارد که با اسامی مختلف در حال فعالیت می باشند که بطور نمونه دفتر امور حقوق مصرف کنندگان در کشور ایالات متحده آمریکا که طبق بررسیهای بعمل آمده مشخص گردید عملکرد مشابه فعالیت این سازمان در 62 کشور جهان وجود دارد که حدود 30 نهاد در 30 کشور به طور همزمان عهده دار حمایت از حقوق مصرف کننده و تولید کننده می باشند.
مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه ریزی سازمان جمایت تصریح کرد : نکته جالب توجه این است که از مجموع 30 نهاد مذکور ، 27 نهاد دولتی می باشند که این واقعیت ناشی از نقش ذاتی دولتها به عنوان هماهنگ کننده و نه عاملیت اجرایی در سطح فعالیتهای اقتصادی می باشد.
ایزدی ، نقش  سازمان حمایت در تصمیم گیریهای دولت را موثر قلمداد کرد و گفت : در ایران نیز سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان با علم به این که دستیابی به منافع ملی و اقتصادی مستلزم افزایش و یا حفظ رفاه افراد جامعه در دو گروه مصرف­کنندگان و تولیدکنندگان است، تنها دستگاهی است که ضمن برقراری ارتباط موثر بین تولیدکنندگان و مصرف­کنندگان و حمایت توأمان از مصرف‌کننده و تولیدکننده و تسهیل تعامل بین دولت و بخش خصوصی، می­تواند قدرت تصمیم­گیری و اثرگذاری سیاست­های دولت را افزایش دهد.
وی اضافه کرد : علاوه بر این حذف برخی مواد قانون حمایت از مصرف­کننده و همچنین نوپا بودن انجمن­های حمایت از حقوق مصرف­کنندگان، عملاً ایجاب می­کند تا سازمان حمایت به عنوان تنها سازمان حاکمیتی، قوی­تر از گذشته ایفای نقش نماید .از همین رو ضرورت دارد تا جایگاه این سازمان به عنوان مهمترین نهاد اجرایی در امر حمایت از مصرف­کننده و تولیدکننده مورد توجه ویژه قرار گیرد.
ایزدی متذکر شد :بدون شک، کم توجهی به نقش سازمان حمایت به عنوان یک نهاد دولتی در نظارت بر بازار و حمایت از حقوق مصرف­کننده و تولیدکننده تکرار تجربه ناموفق برخی کشورها خواهد بود که ناگزیر به ایجاد نهاد حمایت از مصرف­کنندگان و تولیدکنندگان شده­اند.
وی خاطر نشان کرد : حکم به منحل کردن یک سازمان بدون اینکه شناخت کاملی از وظایف ذاتی و قانونی آن داشته باشیم و بسنده کردن به یک فعالیت خاص و نادیده گرفتن سایر فعالیت ها ، به نظر، علمی و کارشناسی نمی باشد، بنابراین برای بررسی سنجش کارایی هر سازمانی می بایست با توجه به حیطه وظایف و قدرت اجرایی و قانونی ، اقدام به تدوین شاخص های متناسب نموده و سپس به ارزیابی و جمع بندی آن پرداخت.
به گفته وی؛ سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان  مطابق اساسنامه و وظایف و اختیارات خود، اقدامات متنوعی در راستای حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان را انجام می دهد و به عنوان دستگاه تخصصی کارشناسی در امر قیمت، نظارت و پیش‌بینی وضعیت بازار کالاها و ارائه راهکارهای لازم را در دستور کار خود دارد.
این مقام مسئول همچنین در ارتباط با قیمت توضیح داد : ، این سازمان اقدام به کارشناسی قیمت آن دسته از کالاها و خدمات مبادرت می نماید که به نوعی از یارانه دولتی برخوردار بوده و همچنین جزء کالاها و خدمات اساسی می باشند.
ایزدی نقش سازمان حمایت را به عنوان دستگاه تخصصی کارشناسی قیمت بسیار خطیر دانست و گفت : این سازمان با تعیین قیمت کالاهای اساسی و خدمات زیربنایی (نظیر برنج ، گوشت قرمز ، شکر ، آرد و خدمات آب و برق و حمل  و نقل ) همواره ضمن حمایت از تولید داخلی ، دغدغه تأمین مایحتاج عمومی مردم را داشته  و دارد (همانگونه که ملاحظه می گردد اقلام مذکور شامل خدمات بخش دولتی نیز می باشند).
وی همچنین در حوزه بازرسی می گوید : ، سازمان حمایت به عنوان مرجع مسئولیت‌پذیر و پیگیری، علاوه بر آنکه روزانه پاسخگوی صدها شکایت مردمی و رسیدگی به آنها می باشد، با انجام هزاران فقره  بازرسی در سطح کشور به کشف تخلف در حوزه های تولیدی و توزیعی و مبارزه با قاچاق کالا مبادرت می‌نماید.
مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه ریزی سازمان حمایت به نحوه و میزان دریافت روزانه شکواییه ها و بررسی و پاسخ به آنها خود نیز اشاره کرد و گفت : این امر نشان دهنده اعتماد عموم مردم به این سازمان به عنوان مرجع رسیدگی کننده و پاسخگو است .
وی معتقد است ؛ سازمان حمایت در مقاطع حساس و اوج خرید بازار که احتمال وقوع تخلف افزایش می یابد ، با حضور مستقیم در بازار در قالب طرح های نظارتی ویژه و خاص اقدام به حمایت عملی و مؤثر از حقوق مصرف کنندگان و تولید‌کنندگان و توزیع کنندگان (صحیح العمل) می نماید و در شرایط کنونی امر نظارت و بازرسی همچنان در رأس اولویت‌های کاری این سازمان قرار دارد و در همین ارتباط سعی نموده است بازرسی خود را هدفمند نماید به طوری که در سال 1398، از حدود 4 میلیون بازرسی صورت گرفته، بیش از 340 هزار پرونده تشکیل شده که این امر نشان از حضور فعال سازمان دارد.
وی خاطر نشان کرد : سازمان حمایت در راستای جلوگیری از اجحاف به مصرف کنندگان و در جهت کشف قیمت مناسب و کارشناسی ، در حوزه اطلاع رسانی مبادرت به انجام فعالیتهای متنوعی از قبیل ایجاد سایت بانک جامع اطلاعات قیمت کالا و خدمات و راه اندازی اپلیکیش ir .124 از طریق نرم افزار آپ نموده است که حتی در این سامانه امکانی برای دریافت و رسیدگی به شکایت مصرف کنندگان فراهم گردیده است تا مصرف کنندگان  بتوانند به راحتی نسبت به هرگونه گرانی یا کمبود کالا علاوه بر سامانه تلفنی 124و ارائه شکایات حضوری از طریق این سامانه نیز ، طرح شکایت نمایند.
ایزدی متذکر شد : در راستای فعالیتهای نظارتی نیز سازمان حمایت به عنوان یک نهاد و مرجع بی طرف ، حرفه ای و خبره اقدام به بررسی و ریشه یابی و تحلیل علل و مشکلات و بحران های بازار می نماید و با پیشنگری و اعلام هشدارهای لازم به مسئولین، زمینه ای روشن تر برای تصمیم گیری ایجاد می نماید. در همین راستا می توان به هماهنگی با تشکل ها و انجمن های ذیربط با هدف مدیریت بازار باتوجه به تعدد واحدهای تولیدکننده و واردکننده و طیف گسترده کالاها و عدم امکان نظارت بر عملکرد آنها ، رصد و پایش مستمر قیمت کالاهای نهایی اساسی و مواد اولیه تأثیرگذار در بهای تمام شده و انعکاس گزارشهای پیشگیرانه به مراجع ذیربط از جمله کارگروه تنظیم بازار، ابلاغ دستورالعمل های نظارتی بویژه در مقاطع پرتقاضای سال به استانها با هدف برخورد با تخلفات احتمالی، انجام گشت‌های مشترک با دستگاههای ذیربط از جمله تعزیرات حکومتی در راستای ناامن‌سازی بازار برای متخلفان، شناسایی واردکنندگان کالا با ارز رسمی از اطلاعات سامانه بانک مرکزی و بررسی عملکرد قیمتی و تعهدات ارزی آنها و برخورد با تخلفات احتمالی، اشاره نمود.
با توجه به موارد پیش گفته سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با تمام توان و امکانات و همچنین با بهره‌گیری از ظرفیت دستگاهها و سازمانهای مرتبط در جهت احقاق حقوق مصرف‌کنندگان و مبارزه با قاچاق، احتکار، اختفاء، تقلب و... به ویژه در خصوص کالاهای اولویت‌دار در حال انجام وظیفه می‌باشد و با وجود تمام محدودیت‌ها و گستردگی و تعدد زیاد واحدهای صنفی و بنگاه‌های اقتصادی از هیچ اقدامی فروگذار نکرده است. بنابراین طرح مسائلی با محتوای ایراد اتهامات واهی به سازمان می‌تواند موجب پیگیرد قانونی گردد که حق پیگیری برای سازمان همچنان محفوظ می باشد.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی