کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وزیر نفت:

فعالیت دریایی پارس جنوبی امسال تمام می شود

1 خرداد 1399 ساعت 12:20

زنگنه بیان کرد: تمام فعالیت‌های دریایی ما امسال در این میدان به پایان می‌رسد. اگر چه صندوق توسعه ملی در کنار ما بود، اما کاهش شدید قیمت نفت شرایط سختی را ایجاد کرده بود.


 

   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ، وزیر نفت گفت: در سال ۹۲ حداکثر برداشت ما از میدان مشترک پارس جنوبی ۲۸۰ میلیون متر مکعب بود و هم اکنون به ۷۰۰ میلیون متر مکعب رسیده است.
 
  بیژن زنگنه وزیر نفت در مراسم آیین آغاز عملیات نصب سکو و توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی اظهار کرد: جناب روحانی رئیس جمهور فرمان عملیات نصب جکت سرچاهی نخستین سکوی فاز ۱۱ پارس جنوبی را صادر کرد. همچنین پایه سکوی ۱۱ B امروز (پنجشنبه، ۱ خردادماه ۹۹) توسط شناور صدف ۳۰۰۰، به‌آب‌اندازی و در عمق ۷۱ متری خلیج فارس قرار گرفت. خوشبختانه به آنچه که خواست ملت ما بود یعنی برداشت متناسب با سهممان از میدان مشترک پارس جنوبی، دست پیدا کردیم و به میزان استحقاق طبیعی خودمان از برداشت رسیدیم.
او گفت: این توسعه میدان در شرایطی پیشروی کرده است که اغلب زمان فعالیت را با مشکلات تحریم مواجه بودیم و به جز فرصت کوتاه برجام با مشکلات تحریم دست و پنجه نرم می‌کردیم. تا سال ۹۲، ۱۰ فاز پارس جنوبی تمام شده بود و ۱۷ فاز نیمه تمام داشتیم که این فاز‌های نیمه تمام همگی به جز یک پالایشگاه فاز ۱۴ به بهره برداری رسید.
 
زنگنه بیان کرد: تمام فعالیت‌های دریایی ما امسال در این میدان به پایان می‌رسد. اگر چه صندوق توسعه ملی در کنار ما بود، اما کاهش شدید قیمت نفت شرایط سختی را ایجاد کرده بود.
وزیر نفت گفت: در سال ۹۲ حداکثر برداشت ما از میدان مشترک پارس جنوبی ۲۸۰ میلیون متر مکعب بود و هم اکنون به ۷۰۰ میلیون متر مکعب رسیده است یعنی این مقدار بیش از ۲.۵ برابر شده و امسال هم دو فاز متعارف با ظرفیت ۵۰ متر مکعب به آن اضافه خواهد شد.

او بیان کرد: فاز ۱۱ اخرین فاز باقی مانده در این میدان است؛ قراردادی را در سال ۹۶ در یک کنسرسیوم بین‌المللی امضا کردیم و شرکت‌ها حدود ۱۰۰ میلیارد تومان در آن هزینه کردند، اما با آغاز تحریم‌ها توسط امریکا شرکت‌های فرانسوی و چینی خارج شدند و کل قرارداد ۴ میلیارد دلاری به شرکت پترو پارس واگذار شد.
زنگنه گفت: یکی از اقدامات مهم در این طرح‌ها کنترل افت تولید و افت فشار چاه‌ها است که با انجام فشار افزایی و هزینه ۲.۴ میلیارد دلار هزینه تحقق عملیاتی شد. ما تمرکزمان را بر آغاز تولید قرار دادیم. انچه که امروز به عنوان عیدی به مردم ایران تقدیم می‌شود این است که اولین چهارپایه اصلی از دو چهارپایه اصلی برای حفر چاه نصب شده و بعد از حفر ۵ حلقه از ۱۲ حلقه چاه و تامین سکوی بهره برداری در سال آینده و در کمتر از ۱۴ ماه به تولید ۵۰۰ میلیون فوت مکعب دست پیدا خواهیم کرد.
وزیر نفت ادامه داد: در یک فاصله یک ساله به یک میلیارد فوت مکعب رسیده و بعد به یک میلیارد فوت مکعب بعدی دست پیدا خواهیم کرد. در این قسمت اول ۵۰۰ میلیارد دلار هزینه شده و در فاز بعدی یک میلیارد دلار خواهد شد.
او با اشاره موضوع فشار افزایی تصریح کرد: ما از دو مسیر مختلف این موضوع را دنبال می‌کنیم، در مسیر دریایی مطالعات مفهومی انجام و گزارش ان دریافت شده است، اما با مشکلات اجرایی زیادی در ان مواجه هستیم. مسیر دوم فشار افزایی در خشکی است که تا پیش از آبان نتیجه نهایی آن به دست ما خواهد رسید و در این مورد تصمیم گیری خواهیم کرد.
زنگنه بیان گرد: اگر چه این پروژه نسبت به بسیاری از پروژه‌های نفتی بزرگ نیست، اما اسن پیام را به همراه دارد که ما در مقابل تحریم‌ها متوقف نشده و تمام محدودست‌ها تمام پروژه‌ها را به خصوص در میدان‌های مشترک پیش می‌بریم. تولید ما در جهش دوم پتروشیمی به ۱۰۰ میلیون تن و ارزش ۲۵ میلیارد دلار خواهد رسید. ارزش این سکو ۲۵ میلیوت دلار و حدود ۴۰۰ میلیون دلار است که نصب شده و فعالیت خود را آغاز می‌کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران 


کد مطلب: 123486

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/123486/فعالیت-دریایی-پارس-جنوبی-امسال-تمام-می-شود

نفت ما
  https://www.naftema.com