۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۱
کد مطلب : ۱۲۳۵۴۱

کاهش بودجه اکتشاف شرکت‌های ملی نفت

شرکتهای ملی نفت در واکنش به رکود صنعت، درصدد کاهش بودجه اکتشاف به طور متوسط به میزان ۲۶ درصد در سال ۲۰۲۰ هستند.
کاهش بودجه اکتشاف شرکت‌های ملی نفت
   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ، شرکت مشاوره "وود مک‌کنزی" به بررسی و تحلیل طرحهای بودجه ۱۱ شرکت در میان شرکتهای ملی نفت شامل سه شرکت چینی، شرکت PTTEP تایلند، پتروناس مالزی، ONGC هند، قطر پترولیوم، روس‌نفت و گازپروم روسیه، پتروبراس برزیل و پمکس مکزیک پرداخته است.
به گفته تحلیلگران "وود مک‌کنزی"، اگرچه این شرکتها بودجه‌های اکتشاف خود در کوتاه مدت را کاهش داده‌اند اما احتمالا این یک اقدام موقتی خواهد بود زیرا اکتشاف بخش مهمی از فعالیت شرکتهای ملی نفت در بلندمدت را تشکیل می‌دهد و برای آنها در مقایسه با ابرغولهای نفتی اکتشاف اهمیت زیادی دارد.
هونگ ترا هو، تحلیلگر ارشد "وود مک‌کنزی" اظهار کرد: شرکتهای ملی نفت به طور متوسط ۱۷ درصد از بودجه خود در بخش بالادستی را در فاصله سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ در اکتشاف هزینه کردند. در حالی که غولهای نفتی بین‌المللی طی همین مدت به طور میانگین هشت درصد از بودجه بالادستی خود را برای اکتشاف اختصاص دادند.
بسیاری از شرکتهای ملی نفت در بحبوحه رکود صنعت و رکود اقتصاد جهانی بر اثر بحران شیوع پاندمی ویروس کرونا که به کشورهای تولیدکننده نفت و گاز ضربه زده است، هزینه روی اکتشاف در خارج از کشور را کاهش داده و اکتشاف و سرمایه‌گذاریهای داخلی را در اولویت قرار خواهند داد.
بسیاری از شرکتهای ملی نفت که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته‌اند، دستورات دولتی را دنبال می‌کنند و درآمد و سهم آن در بودجه دولت را به جای سرمایه‌گذاری برای آینده در اولویت قرار داده‌اند. هر دلاری که در داخل کشور سرمایه گذاری می شود به شکل اشتغال داخلی، خدمات داخلی، مالیات و تصرف دولت می ماند.
شرکتهای ملی نفت با منابع اکتشافی داخلی محدود مانند پتروناس و CNOOC چین ممکن است در بازطراحی طرحهای اکتشاف تلاش کنند از بودجه اکتشاف خود تا حد امکان حمایت کنند. از سوی دیگر شرکتهایی مانند روس‌نفت و گازپروم با در اختیار داشتن ذخایر طولانی مدت، روسیه شتابی برای حفظ هزینه اکتشاف از کاهش بیشتر ندارند.
بر اساس گزارش اویل پرایس، کاهش بودجه اکتشاف در شرکتهای ملی نفت احتمالا تنها اقدام کوتاه مدت در واکنش به فضای فعلی صنعت است اما انتظار می‌رود بمحض احیای صنعت، برنامه‌های اکتشاف این شرکتها نیز تجدید شود.

منبع: ایسنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی