۰
plusresetminus
تاریخ انتشارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۶
کد مطلب : ۱۲۳۶۹۴

پتروشیمی خراسان همواره جزو شرکت های برتر بود

مدیرعامل هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی شستا (تاپیکو)، گفت: علیرغم اینکه نگرانی مجموعه دولت را برای حمایت از تولید محصولات کشاورزی در شرایط امروز کشور درک می‌کنیم اما ضروری است به منظور حفظ سودآوری مجتمع‌های تولید اوره در مکانیزم پرداخت مابه‌التفاوت نرخ خرید اوره توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی بازنگری شود.
محمود مخدومی
محمود مخدومی
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   محمود مخدومی در آیین معارفه مدیرعامل پتروشیمی خراسان که  ۸ خرداد ماه با حضور نماینده ولی فقیه و امام جمعه بجنورد، مدیران ارشد استانداری خراسان شمالی و سایر مقامات استانی و دستگاه‌های اجرایی در محل مجتمع پتروشیمی خراسان برگزار شد، گفت: در دو سال گذشته، پتروشیمی خراسان همواره جزو ۱۰ شرکت برتر پتروشیمی کشور و در برخی مقاطع طبق اعلام شرکت ملی صنایع پتروشیمی جزو ۵ شرکت برتر ایران در زمینه تولیدمحصول بوده است.

 وی افزود: پتروشیمی خراسان در سال گذشته با ایفای ۱۱۴ درصد از تعهدات ارزی خود، یکی از کارآمدترین پتروشیمی‌ها در بازپرداخت تعهدات ارزی و فروش ارز خود در سامانه نیما بود که در کنار سایر شرکتهای پتروشیمی کشور نقش ویژه‌ای را در شرایط ویژه کنونی و کمک به ثبات وضعیت ارز در ایران ایفا کرد.

 او ضمن تقدیر از خدمات حسین شفیعی مدیرعامل پیشین پتروشیمی خراسان در مدت تصدی این مسئولیت، با اشاره به تغییر مدیریتی که در این شرکت انجام شده است گفت: ما همواره سعی کرده‌ایم با توجه به وضعیت خوبی که پتروشیمی خراسان در همه زمینه‌ّها دارد، بهترین نفرات را برای این شرکت انتخاب کنیم. در همین زمینه و در راستای سیاست‌ّهای شایسته سالاری شستا، از جناب آقای بابازاده که سوابق علمی و اجرایی بسیار خوبی در حوزه انرژی و پتروشیمی کشور داشته‌اند و فارغ التحصیل دانشگاه‌های برتر کشور بوده‌اند، برای قبول این مسئولیت دعوت بعمل آمد.

 مخدومی در ادامه با اشاره به انتظار مجموعه استان از پتروشیمی خراسان برای اجرای طرح توسعه پتروشیمی گفت: طرح توسعه‌‌ای که برای این شرکت پیش بینی شده بود، انجام پروژه اوره ۲ بود؛ اما شرکت ملی صنایع پتروشیمی در تاریخ ۲۸ مرداد ۹۸ بطور رسمی اعلام کرد که پیشنهاد مشخص آنها احداث یک واحد Mini GTPP به جای طرح قبلی است.

وی ادامه داد: با این حال یکی از مهم‌ترین بندهای میثاق نامه‌ای که با مدیرعامل جدید پتروشیمی خراسان تعیین تکلیف این طرح توسعه یا طرحهای پایین دستی بوده است.در همین زمینه ما در سال گذشته شرکت پتروشیمی شاهین اترک را تاسیس کردیم تا کار اجرای این پروژه توسط این شرکت دنبال شود.دلیل تاسیس این شرکت هم این بود که اولا نمی‌خواستیم اقتصاد شرکت اصلی به هر دلیلی تحت تاثیر قرار گیرد و در ثانی همه سهامداران پتروشیمی خراسان برای مشارکت در طرح توسعه اعلام آمادگی نکردند.

مدیرعامل تاپیکو گفت: شرکت دوم در نهایت با مشارکت ۸۰ درصدی هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی شستا (تاپیکو) و ۲۰ درصدی هلدینگ پتروفرهنگ تاسیس شد و سپس بر اساس مکاتبات انجام شده شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز آمادگی خود را برای حضور ۲۰ درصدی در طرح Mini GTPPبر اساس لایسنس شرکت پژوهش فناوری از شرکتهای زیر مجموعه خود اعلام کرد.

مخدومی گفت: اجرای این طرح توسعه به هر حال نیازمند تامین مواردی از جمله موافقت همه سهامداران جهت اجرای طرح و اعلام آمادگی جهت تامین آورده نقدی متناسب، پیگیری اخذ تخفیف خوراک از وزارت نفت، حل مشکل تامین آب مورد نیاز واحد و از همه مهم تر پیگیری تخصیص منابع لازم از صندوق توسعه ملی است چرا که اجرای این پروژه چندصد میلیون دلاری حتما به تنهایی از عهده سهامداران برنخواهد آمد و حداقل ۷۰ درصد از منابع باید از طریق صندوق تامین شود.

وی همچنین افزود: نوسانات ارزی موضوع بسیار مهمی است که مطالعات امکان سنجی پروژه را دچار تغییر میکند و همین امر کار پیش بینی سودآوری طرح را پیچیده میکند.

مدیرعامل تاپیکو در پایان بر ضرورت بازنگری در نرخ فروش اوره در تعامل با شرکت خدمات حمایتی کشاورزی تاکید کرد و گفت:ما درک می‌کنیم که در طرف مقابل پای معیشت جامعه کشاورزان شریف ایران مطرح است اما به هر حال اقتصاد شرکتی نظیر پتروشیمی خراسان که سهامداران اصلی آن متعلق به ۴ صندوق اصلی تامین اجتماعی، بازنشستگی کشوری، بازنشستگی فرهنگیان و بازنشستگی نیروهای مسلح است، بطور حتم حائز اهمیت ویژه‌ای است که باید به آن توجه شود.

مخدومی خاطرنشان کرد: مکانیزم فعلی پرداخت نرخ خرید اوره توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی به این شکل است که تنها ۵۰ درصد از مبلغ اوره توسط این شرکت پرداخت می‌شود و مابقی در مطالبات پتروشیمی از دولت منظور می‌شود و این امر نقدینگی شرکت را دچار مشکل می‌کند که ضروری است درباره مکانیزم پرداخت این مابه‌التفاوت ۵۰ درصدی بازنگری شود.


 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی