۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۷
کد مطلب : ۱۲۳۹۶۹

تابستان گرمی در راه است

رئیس سازمان هواشناسی با بیان اینکه تابستان پیش رو، در اغلب نقاط کشور بسیار گرم خواهد بود، گفت: در هفته آینده روند افزایش دما رخ خواهد داد و دمای هوای تهران تا حدود ۳۹ درجه پیش بینی می‌شود.
تابستان گرمی در راه است
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   سحر تاجبخش رئیس سازمان هواشناسی، صبح امروز در نشست خبری، با اشاره به اینکه تابستان گرمی در راه داریم، افزود: تا روز سه شنبه روند کاهش دما ادامه خواهد یافت اما در هفته آینده روند افزایش دما رخ خواهد داد و دمای هوای تهران تا حدود ۳۹ درجه پیش بینی می‌شود.
وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال زراعی جاری تاکنون بارش‌های قابل ملاحظه‌ای در کشور اتفاق افتاده، اما این بارش‌ها نسبت به سال گذشته کمتر بوده است، گفت: با این وجود، میزان بارش‌های سال جاری بالاتر از حد نرمال بوده است.
رئیس سازمان هواشناسی ادامه داد: پیش‌بینی ما این است که در سال زراعی جاری، تمامی منابع آبی کشور از طریق این بارش‌ها تأمین شود.
تاجبخش با اشاره به شروع شیوع بیماری کرونا در اسفند ماه اظهار داشت: بیشترین بارش‌های سیل‌آسا در حدود اسفند ۹۸ تا فروردین ۹۹ رخ داده که با توجه به کاهش نیروهای حاضر در محل این سازمان، روزهای سختی را تجربه کردیم.
وی از وقوع ۸۰ سیلاب در بازه زمانی اسفند ۹۸ تا فروردین ۹۹ خبر داد و گفت: این سیلاب‌ها با توجه به پایش و پیش‌بینی‌های انجام شده به شکل خوبی مدیریت شده‌اند؛ هر چند مشکلاتی هم در این زمینه وجود داشت.
رئیس سازمان هواشناسی با بیان اینکه بسیاری از استان‌های کشور از جمله هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمان و تهران بارش‌های بالاتر از حد نرمال داشته‌اند، توضیح داد: در استان هرمزگان بارش‌ها بیش از ۱۰ درصد بالاتر از حد نرمال بوده، در سیستان و بلوچستان بارش‌ها بالای ۵۰ درصد از حد نرمال به ثبت رسیده، در مناطقی از استان کرمان از جمله کهنوج و قلعه‌گنج بارش‌ها بالای ۱۵۰ درصد بالاتر از حد نرمال به ثبت رسیده و در استان‌های تهران، البرز و شرق سمنان نیز بارش‌های قابل توجهی را تجربه کردیم.
تاجبخش ادامه داد: ایستگاه مهرآباد بارش‌های بالاتر از ۶۰ درصد از حد نرمال را برای تهران ثبت کرده که این میزان بارش در دوره‌های ۶۹ ساله اتفاق می‌افتد.
به گفته وی، شهرستان گرمسار با بارشی بیش از ۴۳ درصد بالاتر از حد نرمال نیز دوره بازگشت ۸۹ ساله خود را تجربه کرده است.
رئیس سازمان هواشناسی افزود: افزایش بارندگی‌ها نشان‌دهنده اثرات تغییر اقلیم در ایران است و ما موظف هستیم با توجه به قوانین بالادستی از جمله قانون مدیریت بحران برای پایش و مدیریت و پیش‌بینی‌های دقیق، تلاش بیشتری کنیم.
تاجبخش با اشاره به اینکه امسال در شهرستان زهک سیستان و بلوچستان بارندگی‌ها ۱۹۲ درصد بالاتر از حد نرمال به ثبت رسیده و در شهرستان چابهار آمار ۱۹۰ درصدی بالاتر از حد نرمال داشته‌ایم، گفت: بیشترین بارش‌ها تاکنون در استان گیلان با ثبت ۸۲۰ میلیمتر بارندگی، در استان مازندران با ثبت ۶۸۰ میلیمتر و استان لرستان با ثبت ۵۸۰ میلیمتر بارندگی بوده است و کمترین بارش‌ها در استان‌های یزد، خراسان جنوبی و اصفهان با حدود بارش ۱۶۰-۱۲۰ میلیمتر به ثبت رسیده که در مجموع نسبت به سال گذشته ۸ درصد پایین‌تر و نسبت به میانگین سالیانه ۳۰ درصد بالاتر از حد نرمال بوده است.
وی ادامه داد: استان‌های غربی یعنی زاگرس میانی، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد بارندگی‌های زیر حد نرمال داشته است.
رئیس سازمان هواشناسی با اشاره به اینکه به طور کلی امسال ۲۰ درصد کمتر از حد نرمال سال قبل تا فروردین ماه بارش را تجربه کرده‌ایم، گفت: بارندگی‌ها تا فروردین ماه زیر ۳۰ درصد بود که بارش‌های بهاره ۱۰ درصد از این تفاوت را جبران کرد.
به گفته تاجبخش، بارش‌های بهاره باعث رشد علفزارها در اکثر نقاط کشور شده که می‌تواند زمینه‌ساز ایجاد حریق باشد و به همین دلیل هموطنان در هنگام حضور در طبیعت باید مراقب باشند.
وی با بیان اینکه تابستان امسال دمای کشور نسبت به میانگین بلندمدت افزایش خواهد داشت، افزود: در استان‌های آذربایجان غربی، ایلام و چهارمحال و بختیاری ۱.۱ درجه دما بالاتر از حد نرمال خواهد بود.
رئیس سازمان هواشناسی ادامه داد: بارش‌های پاییز بر اساس مدل‌های هواشناسی دیرتر از نرمال شروع می‌شود و با توجه به اینکه بارش‌های موسمی در پاکستان و هند زودتر آغاز شده، اثرات آن در جنوب و جنوب شرق کشور قابل مشاهده است. این بارش‌ها نسبت به سال‌های گذشته دیرهنگام بوده و بررسی‌ها نشان می‌دهد کمتر از حد نرمال خواهد بود.
تاجبخش با اشاره به اینکه بخش اعظمی از مدیریت منابع آب در کشور با توجه به منابع آبی در زاگرس مرکزی انجام می‌شود، گفت: پیش‌بینی بارش محدود در این منطقه، ما را در مدیریت بهتر منابع آب در تابستان جاری هدایت می‌کند.
وی با اشاره به اینکه پس از ۱۵ سال این سازمان عضو شورای اجرایی سازمان هواشناسی جهانی شده است، افزود: تنها ۳۷ کشور در این شورا حق رأی دارند که ایران با عضویت در آن به عنوان یکی از کشورهای دارای حق رأی قرار گرفته است.
رئیس سازمان هواشناسی ادامه داد: در جلسه اخیر این شورا که در سال ۲۰۲۰ به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد، دبیرکل سازمان هواشناسی جهانی اعلام کرد که سال ۲۰۱۹ جزو گرم‌ترین سال‌های تاریخ کره زمین به ثبت رسیده و با توجه به اینکه پنج سال منتهی به این سال هم جزو گرم‌ترین سال‌های کره زمین بوده است، روند ذوب شدن این یخ‌های قطبی تشدید شده و موجب ایجاد استرس آبی در کل کشورهای جهان شده است.
تاجبخش گفت: بر اساس الگوهای هواشناسی، کشورهای خاورمیانه از جمله ایران، پاکستان، افغانستان و عراق بیشترین استرس آبی را تجربه می‌کنند و با توجه به رشد جمعیت در کشورهای عراق، سوریه و پاکستان، وضعیت مخاطره‌آمیزی برای این کشورهای همسایه به وجود خواهد آمد اما کشور ما هم شرایط مساعدی نخواهد داشت.
وی وضعیت فعلی سازمان هواشناسی از نظر وجود شبکه تجهیزات و دیده‌بانی با توجه به وظایف مدیریت بحران را مناسب ندانست و گفت: برای پیش‌بینی سیلاب ضروری است که تجهیزاتی به این شبکه افزوده شود.
رئیس سازمان هواشناسی ادامه داد: شبکه رادارهای کشور نیز نسبت به وسعت پنج میلیون و ۶۰۰ هزار مترمربعی کشور بسیار محدود بوده و تنها ۹ رادار فعال آن هم در مناطق غربی کشور وجود دارد و ما هیچ راداری در نیمه شرقی کشور نداریم.
تاجبخش، مسائل مربوط به تحریم‌ها و مشکلات اعتباری این سازمان را در عدم تأمین تجهیزات مؤثر دانست و گفت: هر چند سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کمک قابل توجهی در تأمین اعتبارات عمرانی و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در سال جاری داشته است، اما هزینه‌های تأمین تجهیزات هم به شدت افزایش داشته است.
وی افزود: ایستگاه‌های خودکار اندازه‌گیری هواشناسی تعداد بسیار محدودی دارند و متوسط فاصله ایستگاه‌ها ۱۰۰ کیلومتر مربع است و این مسئله باعث شده در بسیاری از مناطق کشور، داده‌های قابل پایشی در دست نداشته باشیم.
رئیس سازمان هواشناسی به تأکید قانون مدیریت بحران بر ایجاد شبکه پایش سیلاب در این سازمان اشاره کرد و گفت: با همکاری میان‌دستگاهی، سازمان هواشناسی برای تأمین این شبکه پیشنهاداتی ارائه داده است. به نظر می‌رسد ایستگاه‌های باران‌سنجی وزارت نیرو با ایجاد دسترسی آنلاین به پایش بتوانند در این زمینه کمک کنند.
تاجبخش گفت: همچنین کم شدن تعداد پروازهای بین‌المللی با شیوع ویروس کرونا را از دیگر مشکلات این سازمان در پیش‌بینی‌های دقیق عنوان کرد و توضیح داد: برخی تجهیزات هواشناسی بر روی هواپیماهای مسافربری نصب می‌شود و داده‌ها و اطلاعاتی که از این طریق تأمین می‌شوند، از گیرنده‌های زمینی مهمتر هستند.
وی ادامه داد: تعداد دیده‌بانی جهانی با کاهش پروازها از حدود ۲۰ هزار به ۲۰۰۰ واحد کاهش یافته که این مسئله منجر به افزایش خطای مدل‌های پیش‌بینی هواشناسی در بسیاری از کشورها بخصوص در کشور ما که داده‌های زمینی قابل توجهی هم ندارد، شده است.
این مقام مسئول همچنین از ایجاد اطلس باد کشور با هدف استفاده از انرژی‌های باد خبر داد و گفت: این اطلس تهیه و در اختیار سازمان انرژی‌های نو قرار گرفته است.

منبع: مهر 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی