۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۸
کد مطلب : ۱۲۴۰۱۴

درآمد صادرات نفت عربستان کاهش یافت

کل درآمد صادرات نفت عربستان در سه ماهه اول سال جاری میلادی ۱۴۹.۹۵ میلیارد ریال بود در حالی که این کشور در سال گذشته در همین دوره ۱۹۲.۰۳ میلیارد ریال نفت صادر کرده بود. این به معنای ۲۱.۹ درصد کاهش درآمدهای حاصل از صادرات نفت است.
درآمد صادرات نفت عربستان کاهش یافت
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،    درآمد صادرات عربستان سعودی در سه ماهه اول سال میلادی برابر با 197.84 میلیارد ریال (52.69 میلیارد دلار) بود که 20.7 درصد نسبت به همین دوره در 2019 پایین تر است و بیشتر مربوط می شود به 21.9 درصد کاهش صادرات نفتی.
  این در شرایطی است که پیش فروش هیدروکربن ها تاثیر سقوط قیمت نفت بر درآمد سه ماهه عربستان را کاهش داده است. نفت همچنان 77 درصد صادرات عربستان را تشکیل میدهد که تغییر چندانی نسبت به سال گذشته نداشته و نشان دهنده پیشرفت آهسته طرح متنوع سازی اقتصاد این کشور است.
 کل تولید هیدروکربن عربستان توسط شرکت آرامکو صورت می‌گیرد که به تازگی سهام خود را در بورس عرضه کرده است. طی عرضه سهام آرامکو در بازار بورس تداول در ماه دسامبر، این شرکت قول داد سود سالانه سهام آن تا 2024 برابر با 75 میلیارد دلار باشد. این مقدار برابر است با پرداخت 18.75 میلیارد دلار در هر سه ماهه برابر با تقریباً نصف کل درآمد نفتی عربستان. ولی عربستان سعودی در سه ماهه اول سال جاری میلادی با 34.107 میلیارد ریال کسری بودجه مواجه شد. وزارت دارایی عربستان طرح های خود را برای افزایش وامگیری و استفاده از ذخایر نقدی برای جبران کمبودهای سال جاری اعلام کرده است.
 

 اقتصاد عربستان ضربه سختی از همه گیری ویروس کرونا و سقوط قیمت نفت خورده است. بودجه عربستان برای 2020 که در ماه دسامبر اعلام شد، بر روی نفت 60 دلار در هر بشکه بسته شده بود و صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد این کشور برای متعادل نگه داشتن شرایط مالی خود به نفت 80 دلار در هر بشکه نیاز دارد. قیمت نفت برنت در حال حاضر 42.30 دلار در هر بشکه است.
 صادرات نفت عربستان به خاطر قرارداد کاهش تولید اوپک پلاس محدود شده است. هدف از این قرارداد مقابله با کاهش تقاضای به وجود آمده از همه‌گیری ویروس کرونا و متعادل کردن بازار است.
 23 عضو اتحاد اوپک و متحدانش در ششم ژوئن قرار داد کاهش تولید را تا پایان جولای تمدید کردند تا طبق آن 9.6 میلیون بشکه تولید خود را پایین بیاورند. طبق این قرارداد، عربستان تولید ماهانه خود را 8.5 میلیون بشکه در روز پایین میآورد که حدود 30 درصد کمتر از 12 میلیون بشکه در روزی است که در آوریل تولید میکرد. عربستان قبلا توافق کرده بود یک میلیون بشکه در روز بیشتر از سهمیه اش تولید خود را در ژوئن کاهش دهد ولی احتمالاً این کاهش داوطلبانه را در جولای ادامه نخواهد داد.

منبع: تسنیم 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی