۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۹ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۲
کد مطلب : ۱۲۴۸۲۱

موج دوم ویروس کرونا و نگرانی‌های بازار نفت

کاهش شدید تولید نفت از غرب سیبری تا غرب تگزاس و بهبود شرایط تقاضای بنزین به احیای قیمت‌ها کمک کرده است، با این حال، انبوهی از ذخیره‌سازی‌ها و ترس از اعمال محدودیت‌های بیشتر اقتصادی برای مقابله با موج دوم ویروس کرونا، خطرهای قابل توجهی برای بهبودی کامل بازار ایجاد کرده است.
موج دوم ویروس کرونا و نگرانی‌های بازار نفت
  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،    کریس میدگلی، مدیر بخش تحلیل مؤسسه گلوبال پلتس، روز ۱۸ ژوئن (۲۹ خردادماه) در یک نشست رسانه‎ای گفت: با بهبود بازار به دلیل کاهش محدودیت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا شاهد افزایش تقاضای روزانه ۴ میلیون بشکه‌ای تا پایان ماه اوت خواهیم بود. این در حالی است که این افزایش تقاضا در ماه سپتامبر تنها روزانه یک میلیون بشکه خواهد بود و در این هنگام است که ممکن است شاهد عرضه نفت بیشتری در بازار باشیم، بنابراین این خطر وجود دارد که سطح اعتماد بازار بیش از حد زیاد شود.
در این شرایط، گام بعدی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحد اصلی آن روسیه در زمینه مقدار تولید بسیار مهم خواهد بود. ۲۳ تولیدکننده ائتلاف اوپک پلاس توافق کردند تا پایان ماه ژوئیه کاهش تولید تاریخی حدود ۱۰ میلیون بشکه در روز را اعمال کنند و برخورد سختگیرانه‌تری با عراق و نیجریه برای پایبندی به سهمیه تولیدشان مطابق این توافق داشته باشند. تلفیق چنین اقدام‌هایی با تعطیلی‌ بخشی از تولید، به‌طور عمده در ایالات متحده آمریکا و کانادا، سبب حذف حدود ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز از بازار شده است.
این در حالی است که برخی تحلیلگران همچنان پایبندی کامل عراق و نیجریه به سهمیه تولید خود مطابق توافق کاهش عرضه اوپک پلاس را زیر سؤال می‌برند.
مسئله دیگری که سبب پیچیده‌تر شدن شرایط می‌شود تثبیت کاهش تولید ایالات متحده است؛ شمار دکل‌های نفت و گاز ایالات متحده برای هشتمین هفته پیاپی با کاهشی بی‌سابقه روبه‌رو بود و به ۲۶۵ دستگاه رسید.
میدگلی افزود: قیمت حدود ۴۰ دلاری نفت سبب ترغیب تولیدکنندگان کوچک‌تر آمریکایی برای افزایش تولید نمی‌شود.
اما با توجه به آسیب وارده به مجریان طرح‌های نفتی به دلیل سقوط قیمت نفت، انتظار می‌رود تا پایان سال آینده همچنان روزانه ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه از تولید نفت ایالات متحده کاسته شود.
بهبود طولانی‌مدت قیمت‌ها به احیای بنیان‌های بازار بستگی دارد. ارزش شاخص نفت خام برنت که قیمت دوسوم نفت جهان را مشخص می‌کند، از زمان سقوط قیمت نفت به کمترین سطح در ۲۱ سال اخیر در ماه آوریل، تقریباً سه برابر شده است. 
پلتس پیش‌بینی می‌کند که قیمت نفت در کوتاه‌مدت ۳۵ تا ۴۵ دلار برای هر بشکه باشد.
محدودیت‌های جدید اعمال شده برای مهار ویروس کرونا بر تقاضا اثر خواهد گذاشت و بر مشکل روند کاهشی ظرفیت ذخیره‌سازی جهانی نفت افزوده می‌شود، حدود یک میلیارد بشکه بر ذخیره‌سازی‌های تجاری افزوده شده و سطح بهره‌برداری از پالایشگاه‌ها در بازارهای کلیدی همچنان کمتر از میانگین فصلی آن است.
با توجه به ضعف بنیان‌های بازار، نگرانی بازارهای نفت از تضعیف دوباره تقاضا به دلیل موج دوم شیوع ویروس کرونا کاملاً منطقی است.
 
منبع: شانا
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی