کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جلوگیری از توقف صادرات فرآورده‌های نفتی

10 تير 1399 ساعت 11:20

پهلوگیر سکوی B3 اسکله نفتی لاوان با موفقیت تعمیر و بازسازی و از توقف صادرات فرآورده‌های نفتی جلوگیری شد.


 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   این عملیات دشوار با همت و تلاش کارشناسان واحدهای تعمیرات زیرآب، نوسازی و تعمیرات مکانیک، عملیات دریایی، همچنین واحد تعمیرات دریایی و برنامه‌ریزی و هماهنگی تعمیرات ستاد، انجام شد.
رییس تعمیرات زیرآب منطقه لاوان در این زمینه گفت: در اثر نیروی وارد شده به پهلوگیر 6 عدد پایه آن از داخل پایل‌های کوبیده شده در بستر دریا جدا و از راستای عمود خارج شده و پهلوگیر در حالت معلق قرار گرفته بود. صرف نظر از خطر سقوط این سازه عظیم با وزن 57 تن که منجر به برخورد با سازه زیرآب و خسارت اساسی به آن می‌شد، قطع صدور فرآورده نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود و تبعات بسیاری را درپی داشت.
امیرعباس نوید افزود: با توجه به حساسیت موضوع تلاش‌های فراوانی برای هم محور کردن 6 رشته پایل که از عمق 4 متری تا بستر دریا در عمق 22 متر امتداد یافته‌اند انجام شد، تا بتوان به طور همزمان 6 عدد پایه 14 اینچ متصل به پهلوگیر را که 30 سانتیمتر انتهایی آنها به قطر 12 و سه چهارم اینچ کاهش یافته بود، در عمق 4 متری به درون پایل‌ها هدایت کرد. ولی به دلیل اختلاف بسیار ناچیز قطر داخلی و خارجی قسمت‌هایی که باید درون هم قفل می‌شدند، همچنین با توجه به ضرورت انجام همزمان این روند برای هر 6 پایه، این تلاش‌ها با چالش‌های خاصی همراه شد. وی گفت: روز دوشنبه دوم تیر پس از بازنگری در روند اجرای کار و ارائه طرح کلمپ قیف مانند توسط تعمیرات زیرآب تلاش جدیدی برای اجرای این پروژه آغاز شد و در نهایت پس از ساخت و نصب 6 دستگاه GUIDE FUNNEL CLAMP در روز جمعه ششم تیر، پایه‌ها با استفاده از جرثقیل، وینچ، تجهیزات ریگری کشنده و نیروی وزن عظیم خود پهلوگیر به درون پایل‌ها هدایت و در محل خود محکم شد.
گفتنی است، این عملیات موفقیت‌آمیز با صرف 300 نفر ساعت کار غواصی و 700 نفر ساعت کار جوشکاری و برشکاری و در کوتاه‌ترین بازه زمانی ممکن اجرا شد. در این عملیات پیچیده، تلاش بی‌وقفه و شبانه‌روزی همه کارکنان واحدهای عملیاتی منطقه و پشتیبانی واحد برنامه‌ریزی و هماهنگی تعمیرات ستاد مثال زدنی است.


کد مطلب: 124889

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/124889/جلوگیری-توقف-صادرات-فرآورده-های-نفتی

نفت ما
  https://www.naftema.com