۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۴
کد مطلب : ۱۲۵۴۳۳

چین نمی‌تواند نفت و گاز از آمریکا وارد کند

در حالی که در قالب فاز نخست توافق تجاری بین چین و آمریکا، طرف چینی متعهد شده امسال 26 میلیارد دلار از آمریکا حامل‌های انرژی وارد کند اما بعید به نظر می‌رسد بتواند به این رقم دست پیدا کند.
چین نمی‌تواند نفت و گاز از آمریکا وارد کند
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   حتی پیش از آنکه شیوع ویروس کرونا تمام پیش‌بینی‌ها درباره تقاضا و مبادلات حامل‌های انرژی در جهان را بی‌اعتبار کند بسیاری از کارشناسان بر این باور بودند که طرف چینی نخواهد توانست به تعهد خود برای واردات 26 میلیارد دلاری عمل کند.
شیوع کرونا و متعاقبا کاهش قابل توجه برای واردات نفت و گاز از یک سو و کاهش شدید قیمت از سوی دیگر دست یافتن چینی‌ها به تعهد انجام شده برای واردات انرژی از آمریکا را سخت‌تر و یا حتی غیرممکن کرده است.
با توجه به آنکه قیمت حامل‌های انرژی در شرایط کنونی پایین‌تر از ماه ژانویه و زمانی است که فاز نخست توافق تجاری امضا شد حتی اگر چینی‌ها اراده کنند حجم واردات نفت،‌گاز طبیعی مایع شده، ذغال سنگ و محصولات پتروشیمی نظیر پروپان از آمریکا را به شکل قابل توجهی افزایش دهند ارزش واردات آنها به دلار کمتر از آن چیزی خواهد بود ;i در ابتدای سال انتظار می‌رفت.
کارشناسان معتقدند که احتمالا چین نتواند تا پایان سال جاری 26 میلیارد دلار از آمریکا حامل‌‌های انرژی وارد کند.
این در حالی است که نمایندگان جمهوری‌خواه مجلس آمریکا و گروه ‌تجاری این کشور در حال فشار به دولت ترامپ برای در اولویت قرار دادن فروش حامل‌های انرژی به چین در مذاکرات تجاری هستند و از چین می‌خواهند تا با افزایش واردات کالاهای آمریکایی به خصوص حامل‌های انرژی به تعهد خود در فاز نخست توافق تجاری عمل کند.
این توافق در ماه ژانویه امضا شد و بر اساس آن از چین خواسته شد تا میلیاردها دلار نفت، ذغال سنگ از آمریکا خریداری کند.
چینی‌ها به طور کلی متعهد شدند برای سال‌های 2020 و 2021 مجموعا 52.4 میلیارد دلار حامل‌های انرژی بیشتر از آمریکا بخرند که کارشناسان می‌گویند رسیدن به این حجم بسیار بعید است.
بر اساس ارزیابی مؤسسه اقتصاد بین‌الملل پیترسون، تا ماه می سال 2020 چینی‌ها تنها 2 میلیارد دلار حامل‌های انرژی از آمریکا وارد کرده بودند.
چاد بون، کارشناس مؤسسه PIIE، معتقد است در 5 ماه نخست سال 2020 چین تنها به حدود 18 درصد تعهد خود در واردات حامل‌های انرژی از آمریکا عمل کردند.
اطلاعات این مؤسسه نشان می‌دهد عملکرد طرف چینی در واردات محصولات کشاورزی و تولیدی بهتر بوده اما در این زمینه هم چینی‌ها فقط به نیمی از تعهد خود عمل کرده‌اند.
بر اساس ارزیابی انجام شده توسط روزنامه وال استریت ژورنال آمریکا اگر چین بخواهد به تعهد خود بر واردات 26 میلیارد دلار حامل‌های انرژی از آمریکا عمل کنند باید تا پایان سال جاری ماهانه 3 میلیارد دلار از آمریکا حامل‌های انرژی بخرند و این در حالی است که در طول 4 ماه ژانویه تا می آنها فقط 2 میلیارد دلار از آمریکا حامل‌های انرژی خریده‌اند.
رابرت لایتهایزر، نماینده تجاری آمریکا اعلام کرده است که آمارهای تجاری موجود نشان نمی‌دهد که طرف چینی در حال عمل به تعهد خود در فاز نخست توافق تجاری است.
اتاق بازرگانی آمریکا و 40گروه صنعتی این هفته از لایتهایزر و استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا، به همراه لیو هه، معاون رئیس‌جمهور چین، خواسته‌اند تا روی افزایش خرید حامل‌های انرژی از آمریکا توسط چین متمرکز شوند.

منبع: فارس 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی