۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸
کد مطلب : ۱۲۶۳۲۷

۲ پتروشیمی در استان بوشهر آماده افتتاح

رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: شرکت های پتروشیمی متانول کاوه و کیمیا پارس خاورمیانه روز پنج‎شنبه هفته جاری با ارتباط ویدئو کنفرانسی رئیس جمهور در شهرستان های دیر و عسلویه استان بوشهر افتتاح می‌شود.
۲ پتروشیمی در استان بوشهر آماده افتتاح
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   سید حسین حسینی  افزود: مجتمع پتروشیمی متانول کاوه در زمینی به مساحت ۲۲۰ هکتار در سواحل غربی شهرستان دیر احداث شده که به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده استان بوشهر واقع در پارس شمالی با ظرفیت تولید روزانه هفت‌هزار تن متانول است.
وی یادآورشد: احداث اسکله اختصاصی در سواحل خلیج فارس  و در مجاورت این واحد پتروشیمی برای صادرات محصولات تولیدی از مزایای این طرح به شمار می ‏رود.
رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت استان بوشهر ادامه داد: با اجرا این طرح یکهزار و ۳۵۰ فرصت اشتغالزایی ایجاد شده است.
حسینی افزود: خوراک مور نیاز روزانه متانول کاوه ۶ میلیون مترمکعب گاز طبیعی است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر در ارتباط با مجتمع پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه نیز گفت: این مجتمع پتروشیمی با ظرفیت تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن متانول همزمان با متانول کاوه با دستور رئیس جمهور به صورت ویدئو کنفرانس افتتاح می‎شود.
وی افزود: مجتمع پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه در زمینی به مساحت حدود هشت هکتار در فاز دوم پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی عسلویه به مدت چهار سال اجرایی شده و براساس برنامه زمان‌بندی استاندارد با بیش از ۱۴ میلیون نفرساعت کار بدون حادثه، ساخته شده است.
حسینی با اشاره به ایجاد ۷۰۰ فرصت شغلی مجمع کیمای پارس خاورمیانه عنوان کرد: این مجتمع با تولید مستمر و پایدار خود ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور را در سال جهش تولید افزایش می‌دهد.
وی ادامه داد: مجتمع کیمای پارس خاورمیانه همچنین در تلاش است تا با انجام کار مطالعاتی برای ساخت بخش پایین دستی و تولید محصولات دیگر از متانول، در جهت جلوگیری از خام فروشی گام بردارد که در صورت تحقق این امر می‌توان به درآمدزایی بسیار قابل توجهی در راستای تکمیل زنجیره ارزش دست یافت.
 حسینی گفت: ظرفیت تولید این مجتمع بالغ بر  یک میلیون ۶۰۰هزار تن متانول در سال است و بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده هر روز یک میلیون دلار درآمد از محل صادرات این محصول نصیب کشور خواهد شد.
وی یادآورشد: عملیات احداث مجتمع کیمای پارس خاورمیانه ۵۶ ماه از مهرماه ۹۴ تا خرداد ۹۹ انجام شده است.
حسینی افزود: از آثار اجتماعی و اقتصادی طرح می ‏توان به افزایش تولید محصولات پتروشیمی در سال جهش تولید، جلوگیری از خام فروشی گاز طبیعی و افزایش سهم صادرات غیرنفتی، افزایش صادرات با ارزش افزوده بالاتر، ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم، ایجاد فرصت برای تکمیل زنجیره ارزش در صنایع پایین دست و بهبود معیشت و شرایط زندگی فرهنگیان به عنوان سهام‏‎داران اصلی شرکت اشاره کرد.
وی گفت: طبق توصیه هیات مدیره مهیا شدن ورود این طرح به بورس در دستور کار قرار گرفته و برنامه‎ای ۲ ساله برای تحقق این مهم پیش بینی شده است.
به گفته بهزاد محمدی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در جهش دوم صنعت پتروشیمی کشور ۲۷ طرح تعریف شده که تا پایان سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری خواهند رسید.
از این سبد ۱۷ طرح تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهند رسید و ظرفیت این صنعت را از ۶۶ میلیون تن کنونی تا پایان سال یا یکی دو ماه اول سال آینده به ۹۰ میلیون تن افزایش خواهند داد.
در پایان سال ۱۴۰۰ نیز کشور به ظرفیت ۱۰۰ میلیون تنی و درآمد ۲۵ میلیارد دلاری دست پیدا خواهد کرد.
از مجموع این ۱۷ طرح یکی از آنها به عنوان پتروشیمی میاندوآب در هفته گذشته افتتاح شد.
در هفته جاری نیز سه طرح از ۱۷ طرح پتروشیمی به بهره‎برداری می‎رسد که طرح نخست متانول کاوه است که بزرگ ترین طرح متانول جهان با ظرفیت هفت هزار تن در روز معادل ۲.۳ میلیون تن در سال و با حجم سرمایه‌گذاری ۹۵۰ میلیون دلار شامل طرح متانول، یوتیلیتی و اسکله‎های صادراتی است.
طرح دوم نیز پتروشیمی کیمیا پارس خاورمیانه است که این طرح متانول به ظرفیت تولید پنج هزار تن در روز و معادل ۱.۶۵۰ میلیون تن در سال با ۶۰۰ میلیون دلار ظرفیت سرمایه‎گذاری بهره‎برداری می‎شود.
طرح سوم نیز طرح ارزشی تولید کاتالیست پلیمرهای صنعت است که در منطقه لرستان افتتاح خواهد شد.
در مجموع  در روز پنج‎شنبه، یک میلیارد و ۵۷۰ دلار طرح به دست ریاست جمهوری افتتاح خواهد شد.

منبع: ایرنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی