۰
plusresetminus
تاریخ انتشارسه شنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵
کد مطلب : ۱۲۶۴۹۵

تولید هفت میلیون لیتر بنزین پاک در روز

مدیرعامل پالایشگاه تهران اظهار داشت: در حال حاضر هفت میلیون لیتر در روز بنزین پاک تولید می‌شود که در آینده با شروع واحد سی سی آر بنزین پاک تبدیل به یورو می‌شود و با استاندار یورو 5 توزیع خواهد شد.
تولید هفت میلیون لیتر بنزین پاک در روز
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   حامد آرمانفر در نشست خبری در جمع خبرنگاران با بیان اینکه شرکت پالایش نفت تهران یکی از بزرگترین تولیدکنندگان فرآورده در کشور است اظهار داشت: خوراک این مجموعه از طریق دو خط لوله 24 و 26 اینج از حوزه نفتی جنوب تامین می‌شود.
وی ظرفیت اسمی پالایشگاه را در ابتدای تاسیس 85 هزار بشکه در روز عنوان کرد که در فاصله سالهای 55 تا 82 به 120 هزار بشکه در رزو افزایش یافته است.
مدیرعامل پالایشگاه تهران در ادامه با بیان اینکه روند رو به رشد مصرف فرآورده‌های نفتی و ضرورت تامین بازار داخلی منجر به ساخت و راه‌اندازی پالایشگاه دوم با ظرفیت صد هزار بشکه در روز شد خاطرنشان کرد: در سال 82 با انجام برخی تغییرات ظرفیت اسمی پالایشگاه نیز به 110 هزار بشکه در روز افزایش یافت.
وی مجموع ظرفیت اسمی واحدهای تقطیر را 230 هزار بشکه پالایش نفت خام در روز عنوان کرد و افزود: در حال حاضر 250 هزار بشکه در روز پالایش می‌شود.
وی همچنین به واحد کاهش گرانروی اشاره و تصریح کرد:‌ این واحدها مجموعا با ظرفیت 39 هزار بشکه در روز وظیفه کاهش گرانروی ته مانده برج تقطیر در خلا را به منظور تولید فرآورده نفت کوره به عهده دارد که طی آن فرآورده‌های گاز سوختی نفتا با درجه آرام‌سوزی پایین و نفت کوره حاصل می‌شود.
آرمانفر با اشاره به واحدهای فازیابی گاز مایع گفت: در این واحدها با ظرفیت اسمی 14 هزار و 700 بشکه در رزو گاز مایع از جریان‌های گازی و مایعات سبک تولیدی واحدهای تقطیر در اتمسفر تبدیل کاتالیستی آیزوماک ایرومریزاسیون که شامل مخلوطی از هیدروکربن‌های متان، اتان، پروپان و تنتان است.
وی با بیان اینکه پالایشگاه تهران به دلیل مجاورت با پایتخت اهمیت دو چندانی دارد گفت: در حال حاضر هفت میلیون لیتر در روز بنزین پاک تولید می‌شود که در آینده با شروع واحد سی سی آر بنزین پاک تبدیل به یورو می‌شود و با استاندار یورو 5  توزیع خواهد شد.
وی ادامه داد: گازوئیل تولیدی پالایشگاه به لحاظ استاندارد از سایر پالایشگاه‌ها جلوتر است واحد تصفیه کننده ساخته شده و محصول تولیدی از استاندارد بالایی برخوردار است.
مدیرعامل پالایشگاه تهران با بیان اینکه محیط پالایشگاه از نظر فیزیکی پرخطر است خاطرنشان کرد: علیرغم تدابیر ایمنی ممکن است اتفاقاتی نیز رخ دهد ضمن اینکه اخیرا به لحاظ امنیتی نیز تهدید شده‌ایم. تمام این موضوعات وظیفه ما را سخت‌تر و حساسیت را دوچندان می‌کند.
وی با بیان اینکه با توجه به شرایط اقتصادی و تحریم متاسفانه در جامعه جو ناامیدی را شاهد هستیم افزود: با توج به اضافه شدن کرونا به وضعیت کنونی باعث دامن زدن افسردگی در سطح جامعه شده که نیازمند تزریق امید هستیم.
وی با بیان اینکه ما با انجام تمهیدات شدید بهداشتی اولین شرکت پالایشی بودیم که در زمان کرونا اورهال انجام دادیم گفت: در شرایط اورهال یک واحد عملیاتی تعطیل می‌شود و ممکن است هزار کارگر خارج از استان دعوت شود بنابراین به دلیل تراکم نیروی کار ریسک زیادی را تحمل می‌کنیم اما با رعایت موازین بهداشتی مورد خاصی نداشتیم.
وی درباره افزایش سرمایه شرکت پالایش نفت تهران تصریح کرد: سرمایه فعلی شرکت 44 میلیون ریال است که با 70 درصد افزایش سرمایه از محل سود انباشته با مبلغ 31 میلیون ریال به 7.5 میلیارد تومان رسیده‌ایم.
وی گفت: موضوع افزایش سرمایه اصلاح ساختار مالی و جلوگیری از خروج نقدینگی بوده است.
وی یادآور شد: برای انجام افزایش سرمایه نیازمند موافقت سازمان بورس و تصویب مجمع عمومی فوق العاده هستیم.
آرمانفر درباره موضوع عرضه دارا دوم و مباحثی که سازمان خصوصی سازی در این رابطه مطرح کرده بود توضیح داد: در این زمینه بین وزارت نفت و اقتصاد هماهنگی وجود دارد بنا بر این است که درصدی از سهام شرکت‌های نفت تهران ، اصفهان و تبریز بر اساس نظر سازمان خصوصی سازی در دارا دوم عرضه شود که دیروز اعلام شد به صورت بلوکی و 15 درصد عرضه باشد و قیمت‌ها نیز بالاتر از ارزش بورس باشد.
مدیرعامل پالایشگاه تهران در ادامه گفت: پروژه CCR در حال مناقصه است و به سمتی می‌رود که وا حد احداث شود پنج شرکت در مناقصه پاکات ارائه کرده‌اند و در مرحله انتخاب پیمانکار هستند.
وی درباره پروژه سیراف بیان کرد: در حال حاضر پالایشگاه تهران واحدهای CCR و RCD را با سرعت اجرا می‌کند اگر این پروژه‌ها نبود قطعا سیراف برای ما جذاب بود در هر حال سیراف را در اولویت بعدی قرار داده‌ایم.
وی هزینه واحد CCR را 200 میلیون یورو اعلام کرد.
آرمانفر درباره احتمال وقوع حادثه‌ای مشابه بیروت در پالایشگاه تهران گفت: ما تهدیدات زیادی داشته‌ایم به طور کلی در این زمینه جلسات زیادی در حوزه پدافند غیرعامل و HSE برگزار کردیم به طور مرتب مانور برزار می‌کنیم و همکاری د ائمی بین سازمان‌های امدادرسان و شهرداری صورت می‌گیرد و مشکلی از این بابت وجود ندارد.
وی تاکید کرد: به رغم تحریم و تلاش‌هایی که داشته‌ایم همواره تهدید نیز می‌شویم مبنی بر اینکه تابستان داغ راه‌اندازی می‌شود اما این اطمینان را می‌دهیم که اتفاقی رخ نخواهد داد به لحاظ امنیت و ایمنی استانداردهای خاص خودمان را داریم و محافظت صورت می‌گیرد.
وی ادامه داد: ما تجارب جنگ و بمباران پالایشگاه‌ها را داشتیم در زمان حریق و آتش سوزی مخازن پروتکل‌هایی داریم مبنی بر اینکه مخازن کناری خنک می‌شوند که آتش تسری پیدا نکند اما در هر حال حریق در نفت اجتناب‌ناپذیر است.
وی درباره آلودگی اراضی کشاورزی با نفت گفت: تمامی مسیرهای زیرزمینی نمونه‌برداری شده و مشخص شده که آلودگی ناشی از بنزین یورو بوده که جزو محصولات پالایشگاه تهران نیست و مربوط به انبار ری و خط لوله است اما با این حال ما تعدد زیادی چاه گمانه‌زنی حفر کردیم که میزان هیدروکربن‌ها را بررسی کنیم با حفر چاه‌ها 30 متر مکعب مواد استخراج کردیم و اکنون چیزی وجود ندارد.
وی یادآور شد: 10 میلیارد تومان هزینه کردیم که آب شرب باقرشهر از پروژه آوینی تامین شود وارد دو قرارداد نیز با جهاد دانشگاهی و دانشگاه تهران شده‌ایم که 38 حلقه چاه احداث می‌شود و آب زیرزمینی را استخراج مواد هیدروکربنی را جدا و آب را دوباره به چاه برمی‌گردانیم.
در ادامه این نشست احمد خیری نیز با بیان اینکه کار در شرکت‌های پالایشی بسیار خطیر و احتمال نشتی و بروز حادثه اجتناب ناپذیر است گفت: پالایشگاه تهران جزو اولین شرکت‌هایی است که در مورد محصولات زیست محیطی واحدها فعالیت‌هایی داشته است.
وی کل گازوئیل تولیدی پالایشگاه را هشت میلیون لیتر در روز عنوان کرد و گفت: گازوئیل تولیدی در استان تهران، البرز و از طریق خط لوله به مشهد ارسال می‌شود.
مدیر عملیات پالایشگاه تهران افزود: کل سوخت کروسین جهت تولید سوخت جت و استفاده در فرودگاه امام به کار می‌رود.
وی با بیان اینکه هفت میلیون لیتر بنزین تولیدی با اکتان 87 است افزود: با راه‌اندازی واحد سی سی آر، بنزین تولیدی ارتقا یافته و تبدیل به یورو 5 خواهد شد.
وی یادآور شد: در حال حاضر فلرینگ پالایشگاه صفر است و co2 تولیدی به کارخانه مجاور پالایشگاه ارسال می‌شود.
وی درباره تعمیرات اساسی پالایشگاه گفت: تعمیرات شامل واحدهای هیدروژن و آریزوماک است که سعی کردیم با بکارگیری نیروی کمتر و رعایت ایمنی کار را به اتمام برسانیم.
وی درباره تامین برق مصرفی پالایشگاه نیز گفت: برق مصرفی با شبکه شهری سنکرون شده و در صورت عدم نیاز به شبکه سراسری تزریق می‌شود.
وی همچنین به مصرف آب در پالایشگاه اشاره و تصریح کرد: ما در حال حاضر 600 لیتر در ثانیه فاضلاب دریافتمی‌کنیم با واحد RO قراردادی منعقد شده و بنا براین است که هاب صنعتی پالایشگاه از فاضلاب استفاده شود که منجر به کماهش مصرف آب شهری می‌شود.
خیری با اشاره به اینکه تجهیزات مورد نیاز پالایشگاه را از تولید داخل استفاده می‌کنیم گفت: تا پیش از داخلی سازی کاتالیست شرکت اکسنس کاتالیست را در اختیار ما قرار نمی‌داد به محض اینکه این محصول داخلی‌سازی شد خود این شرکت پیشگام شد که با قیمت مناسب در اختیار ما قرار دهد.
وی درباره بهره‌برداری از پروژه جایگزینی برق از STG به GTG گفت: افزایش 9 درصدی راندمان واحد توربین‌های گازی، کاهش  یک درصدی مصرف انرژی و کاهش 22 میلیون کیلو گازهای آ‌لاینده و گلخانه‌ای به دلیل کاهش مصرف انرژی و همچنین استفاده از سوخت پاک گاز طبیعی، صرفه‌جویی مستقیم و غیرمستقیم 210 میلیارد از جمله دستاوردهای این پروژه است.
وی یادآور شد: پروژه مذکور  قسمتی از پروژه جایگزینی برق واحدهای قدیمی شرکت از STG به GTG با برق پشیبان شهر است که در آ‌ینده با بهره‌برداری از آن علاوه بر دستاوردهای زیست محیطی حدود 8.5 درصد دیگر از مصرف ا نرژی شرکت را کاهش خواهد داد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی