۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۱
کد مطلب : ۱۲۶۵۱۲

آمریکا قطعنامه ضد ایرانی خود را اصلاح کرد

نمایندگی آمریکا پس از آنکه فهمید هیچ راهی برای تصویب قطعنامه پیشنهادی ضد ایرانی خود در شورای امنیت ندارد، دست به اصلاحات گسترده‌ای در متن پیش نویس خود زد.
آمریکا قطعنامه ضد ایرانی خود را اصلاح کرد
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   قطعنامه سابق آمریکا که  ۱۵ بند مقدماتی و ۳۵ بند عملیاتی داشت، قرار بود روز سه‌شنبه به رای گذاشته شود اما این قطعنامه مورد اقبال هیچ یک از اعضای شورا واقع نشد و پیش بینی می‌شد شکست سنگینی برای ترامپ در آستانه انتخابات رقم بزند.
اکنون منابع خبری از اصلاح گسترده این قطعنامه خبر می‌دهند و می‌گویند آمریکایی‌ها قطعنامه خود را به چهار پاراگراف خلاصه کرده‌اند و خواستار تمدید بدون مدت محدودیت مندرج در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت شده‌اند.
در متن جدید قطعنامه آمریکا ممنوعیت تسلیحاتی ایران ادامه خواهد داشت تا زمانی که شورا درباره آن تصمیم بگیرد.
نمایندگی آمریکا پس از آنکه این متن را در اختیار اعضای شورا قرار داده است، خواستار ارائه نظرات تا ساعت 10 چهارشنبه درباره آن شده است.
در این پیش نویس 2 پاراگراف مقدماتی و 2 پاراگراف عملیاتی تعریف شده است که هنوز از محتوای دقیق آن اطلاعی در دست نیست.
به نظر می‌رسد آمریکا به دنبال رای‌گیری در روز جمعه برای این پیش نویس باشد و باید منتظر ماند تا واکنش‌ها نسبت به این حرکت جدید آمریکا مشخص شود.
ریچارد گوان مدیر سازمان ملل گروه بین المللی بحران در این رابطه گفت: تنها راهی که برای تصویب این قطعنامه در شورای امنیت وجود دارد، توافق‌های جانبی با ایران خواهد بود تا این محدودیت را بپذیرد.
وی ادامه داد: در مورد مصالحه سه کشور اروپایی بر روی متن آمریکا، حرف و حدیث زیادی وجود دارد اما گفته ‌می‌شود آنها بر روی متن خود کار می‌کنند. از این رو، قطعنامه آمریکا در روز جمعه شکست خواهد خورد.
به موجب قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد، ممنوعیت‌های تسلیحاتی ایران در 27 مهرماه امسال پایان خواهد یافت اما آمریکایی‌ها در اقدامی یکجانبه، پس از خروج از برجام بر آن شدند تا این دستاورد مهم و متصل برجام را از بین ببرند تا شاید اینگونه، تمام توافق هسته‌ای پیش از انتخابات 13 آبان ریاست جمهوری آمریکا، نابود شود.
چین و روسیه بارها تاکید کرده‌اند مخالف هرگونه تمدید محدودیت تسلیحاتی ایران هستند، از این رو در صورتی که پیش نویس جدید آمریکا بتواند 9 رای مثبت اعضا را به دست آورد که همچنان نامحتمل است، این دو کشور از حق وتوی خود استفاده خواهند کرد.
مجید تخت روانچی نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد روز گذشته در یادداشت توئیتری خود از شورای امنیت خواست بار دیگر در مقابل زورگویی و یکجانبه‌گرایی آمریکا بایستند.

منبع: ایرنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی