۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۲
کد مطلب : ۱۲۶۵۶۴

پایان تعمیرات ‌اساسی پالایشگاه گاز ایلام

رییس تعمیرات اساسی شرکت پالایش گاز ایلام از پایان موفقیت آمیز دوازدهمین تعمیرات اساسی این پالایشگاه در مردادماه سال جاری خبر داد و گفت: بیش از یک هزار و ۳۰۰ تجهیز توسط‌ متخصصان بومی مورد بازرسی قرار گرفته و بازسازی، نوسازی، تعمیر و یا تنظیم شده است.
پایان تعمیرات ‌اساسی پالایشگاه گاز ایلام
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   مسعود مرشدی اظهار داشت: برای حفظ پایداری تولید لازم است تعمیرات ‌اساسی بر روی تجهیزات، مطابق برنامه از پیش تعیین‌شده انجام شود در غیر اینصورت پایداری تولید به خطر افتاده و در فصول سرد، مردم استان و استان‌های همجوار با مشکل جدی قطع یا افت شدید فشار گاز مواجه خواهند شد.
وی افزود: هر چند رعایت پروتکل های ستاد کرونا، محدودیت های شدیدی از قبیل فاصله گذاری اجتماعی کارگران، سرو غذا، استفاده از ماسک، ضدعفونی تجهیزاتی که به کارگاه منتقل می شدند، نحوه توزیع آب و سایر خدمات رفاهی را ایجاد کرده بود، ولی با همکاری همه جانبه واحدهای مختلف پالایشگاه، چرخ تعمیرات اساسی به حرکت خود تا پایان مسیر ادامه داد.
رییس تعمیرات اساسی شرکت پالایش گاز ایلام تاکید کرد: در تعمیرات امسال بیش از ٣٤ تجهیز ثابت، ٣٠ مورد تجهیز دوار، یک هزار تجهیز ابزار دقیقی، ١٧٠ تجهیز برقی، ١٢٠ مورد شیرآلات و حدود هزار اینچ‌ قطر از خطوط لوله مورد بازرسی، نوسازی، تعمیر و یا تنظیم قرار گرفتند.
مرشدی به مهمترین آیتم‌های تعمیرات ‌اساسی اشاره کرد و یادآور شد: در بخش تجهیزات ثابت، برج‌ها، ظروف تحت‌فشار، مبدل‌های حرارتی، فن‌های هوایی، فیلترها و مشعل اصلی پالایشگاه مورد بازرسی و تعمیر قرار گرفتند.
وی ادامه داد: تجهیزات دوار انواع پمپ‌ها، کمپرسورها، کولرهای هوایی، دمنده‌های برقی و توربین‌های بخاری تعمیر و در بخش شیرآلات، شیرهای کنترلی، اطمینان، دستی و اضطراری نیز تعمیر و تنظیم شدند.
رییس تعمیرات اساسی شرکت پالایش گاز ایلام با اشاره به اینکه در بخش تجهیزات برقی انواع الکتروموتورها، فن‌ها، رله‌ها، یوپی‌اس‌ها، فیدرهای برق، ترانسفورماتورها و صاعقه‌گیرها تعمیر و تنظیم شده‌اند، اظهار داشت: انواع سیستم‌های کنترل، سیستم‌های اعلام حریق، آنالایزرهای صنعتی، انواع سنسورها و سوئیچ‌های فشار، دما، دبی و سطح نیز تعمیر و تنظیم شدند.
مرشدی اضافه کرد: تعمیرات ‌اساسی توسط نیروهای متخصص بومی شرکت پالایش گاز ایلام و با کمک گرفتن از پیمانکاران داخلی طرف قرارداد این شرکت به مدت ٢٠ روز و با موفقیت صورت گرفت و نشان‌دهنده توان داخلی نیروهای بومی است.
وی گفت: از جمله موارد با اهمیت در تعمیرات ‌اساسی امسال می‌توان به تعمیرات‌ اساسی کمپرسورهای صادرات گاز، ریتیوب کوره گاز احیا، تخلیه و شارژ بسترهای کاتالیستی واحدهای سولفور به میزان ٨٠ تن، ریتیوب پیش‌گرم‌کننده گاز اسیدی واحد دوم سولفور، برشکاری و جوشکاری خطوط ٣٠ اینچ واحدهای سولفور و تعمیر سینی برج‌های تصفیه گاز اشاره کرد.
مرشدی با اشاره به اینکه در طول این ٢٠ روز، بیش از ۴۴ هزار نفر ساعت صرف تعمیرات‌ اساسی شده است، افزود: در تعمیرات‌ امسال معاونت عملیات شامل واحدهای تعمیرات، بهره‌برداری و حمل و نقل، امور بازرسی فنی، معاونت مهندسی، ایمنی و آتش نشانی و امور کالا به صورت مستقیم درگیر تعمیرات بوده و سایر واحدها نیز به‌صورت غیرمستقیم پشتیبان عملیات تعمیرات اساسی بودند.
پالایشگاه گاز ایلام یکی از اصلی‌ترین منابع تامین کننده گاز در منطقه غرب کشور است.
منطقه غرب کشور از نقاط حساس شرکت ملی گاز ایران است و استمرار تولید پالایشگاه گاز ایلام به عنوان تنها پالایشگاه تولید کننده گاز در غرب کشور دارای اهمیت زیادی است.
شرکت پالایش گاز ایلام به منظور تامین گاز مصرفی استان ایلام و استان‌های غربی کشور و همچنین تامین خوراک پتروشیمی ایلام و تقویت فشار گاز غرب کشور در ۲۵ کیلومتری شمال غرب شهرستان ایلام و ۱۲ کیلومتری غرب بخش چوار به دست متخصصان جوان ایرانی راه‌اندازی شده است.
ظرفیت اسمی پالایشگاه گاز ایلام ۶.۸ میلیون متر مکعب در روز است که خوراک آن از مخزن گازی تنگ بیجار واقع در استان ایلام به فاصله ۴۰ کیلومتری پالایشگاه تامین می شود.
طی ۱۲ سال گذشته از زمان راه اندازی پالایشگاه ایلام تاکنون بطور کلی فروش  ال.پی.جی خام نزدیک به ۸۵ هزار تن بوده که ۷۵ هزار تن آن در سه سال اخیر تولید شده است.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی