۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
کد مطلب : ۱۲۶۶۵۳

افزایش سهم انرژی بادی و خورشیدی در تولید برق

سهم انرژی بادی و خورشیدی در سبد جهانی تولید برق طی پنج سال گذشته دو برابر شد و جهان را به مسیر محدود کردن پیامدهای گرمایش جهانی نزدیک کرد.
افزایش سهم انرژی بادی و خورشیدی در تولید برق
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   تحلیل گروه محیط زیستی انگلیسی امبر نشان داد منابع تجدیدپذیر حدود ۱۰ درصد از برق در اکثر نقاط جهان را در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ تشکیل دادند.
با تعطیلی هایی که برای مهار شیوع ویروس کرونا انجام گرفت و تقاضای کلی برای برق را کاهش داد و به تجدیدپذیرها فرصت داد سهمشان را بهبود ببخشند،  کربن زدایی شبکه برق امسال تقویت شد.
امبر به تحلیل تولید برق در ۴۸ کشوری که در ۸۳ درصد از تولید برق جهانی سهم دارند پرداخت و یافته های این بررسی نشان داد نیروی بادی و خورشیدی در نیمه اول سال ۲۰۲۰ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۴ درصد افزایش یافت در حالی که تقاضای جهانی تحت تاثیر پاندمی ویروس کرونا سه درصد کاهش داشت.
همزمان با توسعه توربینهای بادی و پنلهای خورشیدی، سهم زغال سنگ از سبد تولید برق در سراسر جهان کاهش پیدا کرده است و در برخی از کشورها که عمدتا کشورهای اروپای غربی هستند، زغال سنگ از تولید نیرو حذف شده است.
چین پنج سال پیش برای ۶۸ درصد از تولید نیروی خود به این سوخت فسیلی کثیف وابسته بود اما این سهم امسال به ۶۲ درصد کاهش یافت در حالی که تجدیدپذیرها ۱۰ درصد از کل برق این کشور را تولید کردند.
با این حال رشد تجدیدپذیرها ممکن است به حد کافی سریع نباشد تا جهان به اهداف جوی خود دست پیدا کند و زغال سنگ همچنان برای تولید نیرو در بسیاری از نقاط جهان سوزانده می شود.
طبق تحلیل امبر، استفاده از زغال سنگ باید از سطح سال ۲۰۱۹ حدود ۷۹ درصد تا سال ۲۰۳۰ کاهش پیدا کند یعنی سالانه ۱۳ درصد کاهش داشته باشد.
بر اساس گزارش بلومبرگ، آمار بلومبرگ نیو انرژی فاینانس نشان می دهد که نصب تاسیسات مزارع بادی در پنج سال آینده کم و بیش ثابت خواهد بود.

منبع: ایسنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی