۰
plusresetminus
تاریخ انتشاردوشنبه ۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۷
کد مطلب : ۱۲۶۹۵۰

افتتاح فاز نخست مجتمع پتروشیمی بوشهر

فاز نخست مجتمع پتروشیمی بوشهر با ظرفیت 4 میلیون تن با حضور رئیس جمهور به صورت ویدئو کنفرانس به بهره برداری رسمی رسید.
افتتاح فاز نخست مجتمع پتروشیمی بوشهر
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،    واحدهای شیرین سازی گاز، استحصال اتان و متانول فاز نخست پتروشیمی بوشهر امروز دوشنبه( 3 شهریور ماه 1399 ) با دستور حجت الاسلام دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری  به طور رسمی افتتاح شد.
فاز نخست پتروشیمی بوشهر به عنوان تنها مجتمع دریافت کننده گاز غنی ترش از بالادست، دارای ظرفیت تولید 1323 هزار تن در سال متان ، 850 هزار تن در سال اتان، 130 هزار تن در سال پروپان، 30 هزار تن در سال بوتان، 3 هزار تن در سال پنتان پلاس،  125 هزار تن در سال گوگرد و 1650 هزار تن در سال متانول است و در مجموع یک میلیارد و سیصد و سی و دو میلیون یورو برای ساخت این بخش ها هزینه شده است.
تأمین یوتیلیتی های مورد نیاز در داخل مجتمع با هدف کاهش قیمت تمام شده نیز از ویژگی های مهم پتروشیمی بوشهر به شمار می رود و درآمد زایی حدود 370 میلیون یورو در سال از دیگر ویژگی های قابل توجه فاز نخست پتروشیمی بوشهر است.
همچنین اشتغال زایی این فاز از پتروشیمی بوشهر در دوران بهره برداری 1500 نفر است.
سهامداران عمده پتروشیمی بوشهر، هلدینگ شستان و پتروشیمی مارون هستند و بودجه مورد نیاز احداث طرح از طریق فاینانس خارجی و آورده سهامداران تأمین شده است.
بر اساس این گزارش ، بهره‌برداری از ۱۷ طرح جهش دوم صنعت پتروشیمی برای سال ۹۹ برنامه‌ریزی شده است که تاکنون مجتمع های پتروشیمی میاندوآب، کاوه، کیمیای پارس خاورمیانه و واحد کاتالیست پتروشیمی لرستان و امروز مجتمع پتروشیمی بوشهر به‌طور رسمی افتتاح شدند. با بهره‌برداری از این ۱۷ طرح، ظرفیت صنعت پتروشیمی از ۶۶ میلیون تن کنونی با ۳۵ درصد رشد به ۹۰ میلیون تن در سال می‌رسد.
تا پایان سال ۱۴۰۰ و تحقق کامل جهش دوم صنعت پتروشیمی بهره‌برداری از ۲۷ طرح پتروشیمی برنامه‌ریزی شده است، به‌طوری که ظرفیت صنعت پتروشیمی به سالانه ۱۰۰ میلیون تن با درآمد ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی