کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شروط مشتری گاز ایران برای تمدید قرارداد

21 شهريور 1399 ساعت 10:16

یک مقام بلندپایه وزارت انرژی ترکیه اعلام کرد که کشورش انتظار دارد اگر صادرکنندگان گاز می خواهند قراردادهای بلندمدت را تمدید کنند، قیمت رقابتی تر و منعطف تری به این کشور پیشنهاد کنند.


 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   بیش از ۲۵ درصد از قراردادهای گازی بلندمدت ترکیه در سال آینده منقضی می شود که شامل واردات خط لوله ای از گازپروم روسیه و شرکت سوکار آذربایجان و یک قرارداد گاز طبیعی مایع با نیجریه است.
این مقام وزارت انرژی ترکیه به خبرنگاران گفت: رقابت از سوی LNG ارزان آمریکا و احتمال آغاز تولید گاز ترکیه در دریای سیاه، دینامیک بازار را تغییر داده است. قراردادهای گازی قدیمی که اغلب بر اساس قیمت نفت بود و خریداران را ملزم می کرد اگر سهمیه خریدشان را به طور کامل انجام ندهند، جریمه شوند، دیگر مطابق با واقعیتهای بازار نیست و قیمتها باید بر اساس شرایط هابهای بزرگ گاز تنظیم شوند.
این مقام ترکیه ای که مایل نبود نامش فاش شود، گفت: ما مذاکرات را درباره تمدید یا یافتن یک گزینه واردات دیگر آغاز کرده ایم. تصمیم ما به این بستگی خواهد داشت که صادرکنندگان با پیشنهادهای قدیمی به سراغ ما بیاییند یا پیشنهادهای رقابتی تر و انعطاف پذیر داشته باشند. در صورت اول، تصور نمی کنم قراردادهای فعلی ادامه پیدا کنند.
ترکیه برای تامین عمده نیازهای نفت و گاز خود به واردات متکی است و در نیمه اول امسال، واردات ترکیه از روسیه و ایران کاهش یافت و در مقابل خریدش از جمهوری آذربایجان و آمریکا افزایش چشمگیری داشت.
این مقام ترکیه ای گفت: آمریکا یکباره دومین صادرکننده بزرگ LNG به بازار ترکیه در نیمه اول سال ۲۰۲۰ شد و دلیل اصلی آن هم رقابتی بودن بالای آن بود.
در حالی که مصرف گاز ترکیه با وجود حرکت به سوی استفاده از انرژی تجدیدپذیر و گزینه هایی مانند نیروی هسته ای افزایش پیدا خواهد کرد، اما کشف ماه گذشته یک میدان بزرگ گازی در دریای سیاه راه را به سوی تولید داخلی گشود.
ترکیه می گوید این میدان ۳۲۰ میلیارد متر مکعب گاز قابل برداشت دارد و فاتح دونمز، وزیر انرژی ترکیه ماه گذشته گفت: آمار نشان می دهد با ادامه فعالیت حفاری، کشف بیشتری انجام خواهد گرفت.
بر اساس گزارش رویترز، رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه اعلام کرده که کشورش تولید گاز از اکتشاف دریای سیاه را تا سال ۲۰۲۳ آغاز می کند که با صدمین سالگرد جمهوری ترکیه مصادف است اما این مقام ترکیه گفت: تولید کامل مدت طولانیتری زمان خواهد برد. زمان اعلام شده برای نخستین تحویل گاز است.

منبع: ایسنا 


کد مطلب: 127474

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/127474/شروط-مشتری-گاز-ایران-تمدید-قرارداد

نفت ما
  https://www.naftema.com