کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

عراق به دنبال معافیت از قرارداد اوپک

22 شهريور 1399 ساعت 10:41

وزیر نفت عراق هفته گذشته خبری را که در رسانه‌های این کشور مبنی بر تقاضای معافیت از قرارداد اوپک ‌پلاس منتشر شده بود رد کرد.


 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،    عراق در حال مذاکره در مورد تقاضای معافیت از قرارداد کاهش تولید اوپک پلاس است. کاهش تولید ائتلاف اوپک پلاس با 9.7 میلیون بشکه در روز آغاز شد و حالا به 7.7 میلیون بشکه در روز رسیده است، ولی عراق به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ اوپک سهم بزرگی از این کاهش تولید را بر عهده دارد و از این شرایط اصلاً راضی نیست.
 به گفته یکی از منابع اوپک، عراق همواره عقیده داشته در دسامبر 2016 به ناحق از قرارداد کاهش تولید معاف نشده است و حالا با ادامه مشکلات اقتصادی در بحبوحه قیمت پایین نفت، این مسئله دوباره مطرح شده است.
احسان عبدالجبار، وزیر نفت عراق هفته گذشته خبری را که در رسانه‌های این کشور مبنی بر تقاضای معافیت از قرارداد اوپک ‌پلاس منتشر شده بود رد کرد.
 وزارت نفت عراق طی بیانیه ای اعلام کرد:« ما این بیانیه بی اساس را رد می‌کنیم و تاکید می‌کنیم عراق کاملاً به قرارداد کاهش تولید اوپک‌پلاس که در آوریل بسته شده پایبند است».
 

 علیرغم اینکه مقامات عراق این خبر را رد می‌کنند، ولی عراق مطمئنا می تواند از معافیتی مانند آنچه ایران و لیبی از اوپک گرفته اند استفاده کند.  در حالی که این دو کشور به خاطر کاهش تولید اجباری، به صورت غیر داوطلبانه با قرارداد کاهش تولید همراهی می کنند، عراق همواره بیش از سهمیه اش طبق قرارداد اوپک پلاس تولید کرده و به تبعیت این گروه از قرارداد آسیب رسانده است.
عراق به تمام دلار های نفتی خود نیاز دارد. این کشور هنوز هم با پیامدهای شورش داعش و مشکلات بلند مدت خدمات عمومی و فساد که باعث بروز اعتراضاتی در سال گذشته شد دست و پنجه نرم می کند. احتمال کمی وجود دارد که اوپک عراق را از قرارداد کاهش تولید معاف کند چون در این صورت به قیمت نفت آسیب می رسد.

منبع: تسنیم 


کد مطلب: 127513

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/127513/عراق-دنبال-معافیت-قرارداد-اوپک

نفت ما
  https://www.naftema.com