کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

رتبه نخست ایران در اکتشافات نفت و گاز

24 شهريور 1399 ساعت 13:13

شرکت ملی نفت ایران از نظر مجموع حجم اکتشافات نفت و گاز در سال ۲۰۱۹، با کشف ۴.۹۷۳ میلیارد بشکه معادل هیدروکربن مایع ذخیره قابل برداشت، جایگاه نخست را در بین شرکت‌های بزرگ نفتی دنیا اعم از شرکت‌های نفت ملی و بین‌المللی به خود اختصاص داد.


  به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران در نامه‌ای به مسعود کرباسیان، مدیرعامل این شرکت، اعلام کرد: «با کمال مسرت اعلام می‌شود بنا بر گزارش مؤسسه بین‌المللی وود مکنزی درخصوص اکتشافات منابع هیدروکربنی جهان در سال ۲۰۱۹ میلادی، شرکت ملی نفت ایران در جایگاه نخست کشف نفت و گاز در جهان قرار گرفته است».
براساس گزارش موسسه معتبر بین‌المللی وود مکنزی که با عنوان «اکتشافات جهانی ۲۰۱۹ - استمرار سودآوری» منتشر شده است، شرکت ملی نفت ایران در سال ۲۰۱۹ میلادی از نظر مجموع حجم اکتشافات انجام‌شده (نفت و گاز) با کشف ۴.۹۷۳ میلیارد بشکه معادل هیدروکربن مایع ذخیره قابل برداشت، جایگاه نخست را در بین شرکت‌های بزرگ نفتی دنیا اعم از شرکت‌های نفت ملی و بین‌المللی به خود اختصاص داده است. این رقم معادل ۳۱ درصد از مجموع حجم هیدروکربن کشف شده دنیا در سال ۲۰۱۹ میلادی است.
در این گزارش کشف میدان ارم با ذخیره قابل برداشت معادل ۲.۷ میلیارد بشکه (معادل ۲۰ درصد کل گاز کشف شده در جهان) و میدان نام‌آوران با ذخیره قابل برداشت ۲.۳ میلیارد بشکه (معادل ۱۰.۵ درصد از کل نفت کشف شده در جهان) به ترتیب جایگاه‌های اول و سوم اکتشافات صورت گرفته در جهان در سال ۲۰۱۹ میلادی را به خود اختصاص داده‌اند.
در بخش دیگری از این گزارش آمده است: میزان اکتشافات جهانی در سال ۲۰۱۹ میلادی معادل ۲۱.۲ میلیارد بشکه قابل برداشت بوده است که این میزان حدود ۲ برابر سال ۲۰۱۸ و بیشترین مقدار بعد از سال ۲۰۱۵ میلادی بوده است، همچنین در سال ۲۰۱۹ در سراسر جهان حدود ۶۰۰ چاه اکتشافی، حفاری و تکمیل شده که منتج به کشف حدود ۲۲۰ میدان هیدروکربنی شده است. در این دوره زمانی دو چاه اکتشافی و توصیفی در ایران حفاری و تکمیل شده است.
بر مبنای این گزارش، بسیاری از اکتشاف‌های عمده انجام‌شده در سال ۲۰۱۹ به گاز دست یافته است، به گونه‌ای که دوسوم از اکتشاف‌های هیدروکربنی انجام شده در سال ۲۰۱۹ یعنی معادل ۱۰.۸ میلیارد بشکه با ۸۲ تی‌سی‌اف از اکتشاف‌های انجام‌شده مربوط به گاز بوده است. ۹ اکتشاف بزرگ در سال ۲۰۱۹ در کشورهای ایران، روسیه، موریتانی، قبرس، سورینام آفریقای جنوبی و مالزی اتفاق افتاده و ۲۰ کشف بزرگ اول، معادل ۷۵ درصد حجم هیدروکربن کشف‌شده در دنیا را به خود اختصاص می‌دهد. ۱۳ کشف از ۲۰ کشف بزرگ دنیا در سال ۲۰۱۹ میلادی نیز ذخیره قابل برداشتی کمتر از ۵۰۰ میلیون بشکه دارند.
شرکت ملی نفت ایران با مجموه ۴.۹۷ میلیارد بشکه معادل هیدروکربن مایع، با اختلاف قابل توجه با شرکت گازپروم روسیه (رتبه دوم با ۳.۱۸ میلیارد بشکه معادل هیدروکربن مایع)، شرکت نفت بریتانیایی BP (رتبه سوم با ۱.۴ میلیارد بشکه معادل هیدروکربن) و شرکت اکسون موبیل ایالات متحده (رتبه چهارم با ۰.۹ میلیارد بشکه معادل هیدروکربن)، در رتبه اول قرار گرفته است. در این رتبه‌بندی بین ۱۵ شرکت برتر، شرکت فرانسوی توتال رتبه ششم، شرکت ایتالیایی انی رتبه هشتم و شرکت چندملیتی شل رتبه سیزدهم را اتخاذ کرده است.
هندی در پایان این گزارش، در نامه به کرباسیان از تلاش همه همکاران خود در مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران، قدردانی کرده است.


 
منبع: شانا 


کد مطلب: 127629

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/127629/رتبه-نخست-ایران-اکتشافات-نفت-گاز

نفت ما
  https://www.naftema.com