کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بازداشت مسؤولان عراقی به اتهامات فساد

29 شهريور 1399 ساعت 14:10

در ادامه موج بازداشت مقامات متهم به فساد در عراق چند تن دیگر از مسؤولان این کشور نیز بازداشت شدند.


 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   در کمپینی که از سال ۲۰۰۳ در نوع خود نخستین و جدیترین کمپین در عراق است، کمیته عالی تحقیقات پیرامون پرونده‌های بزرگ فساد و جرائم استثنائی که توسط مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق تشکیل شده، کار خود را با حمایت نیروهای مبارزه با تروریسم ادامه می‌دهد و تاکنون بیش از ۱۰ شخصیت از جمله شاکر الزاملی، رئیس شورای سرمایه‌گذاری عراق، احمد الساعدی، مدیرکل صندوق بازنشستگی، عادل خضیر، رئیس بانک کشاورزی و روسای شرکت‌های مالی و مدیران کل وزارت خانه‌های برنامه ریزی، بازرگانی، آموزش و نفت را بازداشت کرده است.
این کمپین از سوی مردم عراق هم به طور گسترده حمایت می‌شود و علاوه بر آن پس از دیدار جنین هنیس پلاسخارت، فرستاده سازمان ملل به عراق با آیت‌الله سید علی سیستانی، مرجع عالیقدر شیعیان مرجعیت نجف نیز در بیانیه اخیر خود از کمپین پیگرد فساد استقبال کرد.
اما این کمپین که تا این لحظه رهبران صف اول حوزه سیاست را که مظنون به دست داشتن در عملیات فساد هستند، از پیگرد کنار گذاشته است و اطلاعات به دست آمده هم نشان می‌دهد که به دلایل مختلفی قصد ندارد در آینده دایره خود را گسترش دهد تا این رهبران را هم شامل شود، سوالاتی را پیرامون فایده این کمپین که به صورت گزینشی عمل می‌کند و از قبل اعلام کرده دایره‌اش محدود است، مطرح می‌سازد.
طی ساعات گذشته، بها عبدالحسین، مدیر شرکت مالی "کی کارد" مسؤول پرداخت حقوق بازنشستگان و کارمندان که در حال خروج از کشور بود در فرودگاه بین‌المللی بغداد دستگیر شد. دستورات برای ممنوع السفر شدن ذکری علوش، شهردار سابق بغداد و ازهار الربیعی، مدیر قراردادها در وزارت بودجه و برنامه ریزی صادر شد.
همچنین دستور بازداشت عمار موسی، مدیرکل اداره آب در شهرداری بغداد، مسؤولانی در فرودگاه نجف، دفتر استان کرکوک، نینوا و صلاح الدین، مسؤول بارز در بصره صادر شد.
روز پنجشنبه نیز شاکر الزاملی، رئیس شورای سرمایه‌گذاری بغداد در خانه‌اش، عادل خضیر، رئیس بانک کشاورزی و پسرش و احمد الساعدی، رئیس سابق صندوق بازنشستگی به اتهام فساد مالی دستگیر شدند.
در همین راستا، یکی از نمایندگان پارلمان عراق و از نزدیکان الکاظمی گفت، در دو روز آینده حکم بازداشت مسؤولان سابق و فعلی به اتهام فساد، تخلفات و آسیب رساندن به اموال عمومی که به بیش از صدها میلیون دلار می‌رسد و طی سال‌های گذشته در وزارت خانه‌های مختلف رخ داده، صادر خواهد شد.
وی افزود، کمیته قضایی ذیربط از شخصیت‌هایی که دستگیر می‌شوند به صورت محرمانه بازجویی می‌کند و برخی از آنها به دست داشتن اشخاص دیگر در پرونده‌های فساد از جمله چهره‌های سیاسی و مسؤولان ارشد و سایر مقامات اعتراف کرده‌اند.
این نماینده که خواست نامش فاش نشود، گفت، کمیته عالی تحقیقات یک بازداشتگاه را داخل منطقه الخضرا در نظر گرفته و خروج به قید وثیقه بازداشتی‌ها را ممنوع کرده است و نیروهای ویژه مبارزه با تروریسم مسؤولیت حفاظت از این بازداشتگاه را برعهده دارند.

منبع: ایسنا 


کد مطلب: 127802

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/127802/بازداشت-مسؤولان-عراقی-اتهامات-فساد

نفت ما
  https://www.naftema.com