۰
plusresetminus
تاریخ انتشارچهارشنبه ۲ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹
کد مطلب : ۱۲۸۰۱۸

یارگیری آمریکا برای جلوگیری از تکمیل نورد استریم ۲

مایک پمپئو گفت: از نقطه نظر آمریکا، نورد استریم ۲ اروپا را به خطر می اندازد زیرا این منطقه را به گاز روسیه وابسته می کند و اوکراین را به خطر می اندازد
مایک پمپئو
مایک پمپئو
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   وزیر امور خارجه آمریکا در مصاحبه با یک نشریه آلمانی اظهار کرد واشنگتن در حال تشکیل یک ائتلاف برای جلوگیری از تکمیل ساخت خط لوله صادرات گاز نورد استریم ۲ و ممانعت از افزایش صادرات گاز روسیه به اروپا است.
  مایک پمپئو به نشریه بیلد آلمان گفت: از نقطه نظر آمریکا، نورد استریم ۲ اروپا را به خطر می اندازد زیرا این منطقه را به گاز روسیه وابسته می کند و اوکراین را به خطر می اندازد که به نظر من برای بسیاری از آلمانیها نگران کننده است. ما امیدواریم ساخت نورد استریم ۲ تکمیل نشود و روی تشکیل ائتلافی برای جلوگیری از چنین اتفاقی کار می کنیم. امیدواریم که دولت آلمان هم به چنین نتیجه ای برسد خواه برای آنچه برای ناوالنی اتفاق افتاده باشد یا مسائل امنیتی که وابستگی به گاز روسیه به همراه می آورد.
این مصاحبه چند روز پس از انتشار اخباری در مطبوعات آلمان در خصوص تلاش دولت این کشور برای آرام کردن نگرانیهای واشنگتن در خصوص نورد استریم ۲ و پیشنهاد ساخت دو پایانه واردات گاز طبیعی به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار انجام گرفت.
آلمان دریافت کننده عمده گازی خواهد بود که از طریق خط لوله نورد استریم ۲ مستقیما به اروپا صادر می شود. انتظار می رود تقاضای آلمان برای گاز طبیعی با تعطیلی نیروگاههای هسته ای و زغال سوز افزایش بیشتری پیدا کند. اما آمریکا مخالف فعالیت این خط لوله بوده و مدعی است که تنها نفوذ روسیه را در تامین انرژی اروپا افزایش می دهد و عاقلانه نیست. البته منافع گازی آمریکا به عنوان صادرکننده بزرگ LNG هم در این مخالفت بی تاثیر نیست.
بر اساس گزارش اویل پرایس، مسمومیت اخیر الکسی ناوالنی، منتقد برجسته پوتین، این مسئله را داغتر کرد و مخالفان نورد استریم ۲ خواستار مجازات روسیه از سوی آلمان با قطع حمایت از این خط لوله شدند. اما گروهی در مناطق شرق آلمان حمایتشان را از نورد استریم ۲ اعلام و تاکید کرده اند که این خط لوله برای آینده انرژی آلمان و اروپا حائز اهمیت خواهد بود و تکمیل ساخت آن اقدامی درست و منطقی است.
ساخت نورداستریم ۲ دسامبر گذشته پس از امضای لایحه سیاست دفاعی توسط دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا که شامل تحریمهایی علیه این پروژه بود، متوقف شد زیرا شرکت سوییسی Allseas از فعالیت در این پروژه دست کشید. دو کشتی لوله گذاری روسی ممکن است کار ساخت ۱۶۰ کیلومتر باقی مانده از این خط لوله را تکمیل کنند. شرکت گازپروم روسیه حدود نیمی از پروژه نورد استریم ۲ به ارزش ۹.۵ میلیارد یورو معادل ۱۰.۵ میلیارد دلار را فاینانس می کند. نورد استریم ۲ ظرفیت فعلی صادرات گاز روسیه را دو برابر می کند. سایر شرکای این پروژه شامل شرکت OMV اتریش، شرکتهای یونی پر و وینترشال آلمان، رویال داچ شل و انژی فرانسه هستند.

منبع: ایسنا 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی