کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کاهش تقاضا برای گاز امسال رکورد می‌زند

22 مهر 1399 ساعت 8:04

آژانس بین المللی انرژی (IEA) در گزارش جدیدی پیش بینی کرد که با وجود بهبود مصرف در ماههای اخیر، تقاضای جهانی برای گاز طبیعی امسال بزرگترین کاهش مشاهده شده تاکنون را خواهد داشت.


 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   در گزارش "بازبینی امنیت گاز جهانی ۲۰۲۰" آژانس بین المللی انرژی آمده است: تقاضا برای گاز در سال ۲۰۲۰ به میزان سه درصد معادل ۱۲۰ میلیارد متر مکعب کاهش پیدا خواهد کرد که بزرگترین کاهش سالانه در تاریخ بازارهای گاز طبیعی به شمار می رود.
آژانس بین المللی انرژی چهار ماه قبل پیش بینی کرده بود که تقاضای جهانی برای گاز طبیعی امسال چهار درصد معادل ۱۵۰ میلیارد متر مکعب کاهش پیدا می کند و در آن زمان گفته بود این رقم دو برابر میزان افت تقاضا در زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ است. تقاضای جهانی برای گاز در همه مناطق کاهش پیدا خواهد کرد اما بزرگترین کاهش در بازارهای توسعه یافته در اروپا، آمریکای شمالی، آسیا و اوراسیا ملموس خواهد بود و حدود ۷۵ درصد از کاهش تقاضا برای گاز در سال ۲۰۲۰ مربوط به آنها می شود.
آژانس بین المللی انرژی در جدیدترین گزارش خود، دورنمای تقاضا برای سال ۲۰۲۰ را اندکی بالاتر برده اما همچنان انتظار دارد کاهش تقاضایی که امسال مشاهده می شود بزرگترین کاهش در تاریخ بازارهای جهانی گاز باشد.
اما انتظار می رود تقاضا برای گاز طبیعی در سال آینده سه درصد در مقایسه با سال ۲۰۲۰ رشد کند اما ابهامات فزاینده بر این دورنما سایه افکنده اند. افزایش موارد ابتلا به کووید ۱۹ و دورنمای طولانی شدن پاندمی ابهامات بیشتری را در خصوص روند احیا در سال ۲۰۲۱ ایجاد کرده و باعث تجدیدنظر نزولی نسبت به گزارشهای قبلی شده است.
بازارهای برخوردار از رشد پرشتاب در آسیا، آفریقا و خاورمیانه از روند احیای تقاضای جهانی برای گاز در سال ۲۰۲۱ حمایت خواهند کرد.
آژانس بین المللی انرژی هشدار داده که روند احیای تقاضا برای گاز طبیعی در بازارهای توسعه یافته آهسته تر خواهد بود و تقاضا ممکن است تا سال ۲۰۲۲ یا به مدت طولانیتر به سطح پیش از شیوع ویروس کرونا بازنگردد.
فاتح بیرول، مدیر آژانس بین المللی انرژی در بیانیه ای اظهار کرد: تقاضای جهانی برای گاز از ژوئن به تدریج پیشرفت کرده و این پیشرفت تحت تاثیر تقاضا در بازارهای نوظهور بوده است. با این حال این به معنای عادی شدن کسب و کار نیست زیرا بحران فعلی پیامدهای بلندمدتی دارد.
بر اساس گزارش اویل پرایس، در این بین شرکت گازپروم روسیه هم پیش بینی کرد اشباع عرضه گاز در بازار اروپا به این زودی برطرف نخواهد شد و در سال ۲۰۲۱ هم ادامه پیدا می کند. اشباع عرضه در بازار گاز طبیعی اروپا در پی افت تقاضا به دلیل شیوع ویروس کرونا در اوایل سال و کاهش فعالیت اقتصادی به وجود آمد.

منبع: ایسنا 


کد مطلب: 128800

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/news/128800/کاهش-تقاضا-گاز-امسال-رکورد-می-زند

نفت ما
  https://www.naftema.com