۱
plusresetminus
تاریخ انتشارجمعه ۹ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۳
کد مطلب : ۱۲۹۳۵۲

روزنگار نفت/ نهم آبان ۱۳۵۹

مهندس محمدجواد تندگويان، وزیر نفت دولت شهید رجایی، در اين روز و در حالي كه براي بازديد از پالايشگاه نفت آبادان عازم منطقه بود، در جاده ماهشهر ـ آبادان به همراه معاون و ديگر همراهانش به اسارت نيروهاي ارتش عراق درآمد و به زندان اسيران ايراني منتقل شد.
روزنگار نفت/ نهم آبان ۱۳۵۹
 به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی"نفت ما "،   به گفته برخي از اسيران، شهید تندگویان تا مدت‌ها زنده بود و حتي از شكست حصر آبادان (مهر 1360) و آزادسازي خرمشهر (خرداد 1361) اگاهي يافت، اما از جزئيات اسارت و نحوه شهادت او در اردوگاه‌هاي اسيران اطلاع دقيقي در دست نيست.
مهندس محمدجواد تندگویان ۲۶ خرداد 1329 در محله‌ خانی‌آباد جنوب تهران به دنیا آمد و در سال ۱۳۵۴ برای ادامه تحصیل دانشکده نفت آبادان را برگزید و پس از فارغ‌التحصیلی و دوره آموزشی نظام وظیفه، در پالایشگاه نفت تهران مشغول کار شد.
 
شرکت در فعالیت‌های سیاسی منجر به دستگیری وی توسط ساواک و اخراج از پالایشگاه نفت تهران شد. وی در سال ۱۳۵۷مدرک کارشناسی ارشد مدیریت را از مرکز مطالعات مدیریت ایران دریافت کرد و پس از پیروزی انقلاب به وزارت نفت دعوت شد.
 
نمایندگی وزیر نفت در مناطق جنوبی ایران و مدیریت شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب از فعالیت‌های تندگویان تا نخست‌وزیری محمدعلی رجایی است. شهیدرجایی، در مهر سال ۱۳۵۹ مهندس تندگویان را به عنوان وزیر نفت به مجلس معرفی کرد.
پیکر شهید تندگویان در تاریخ 29 آذر 1370 به وطن بازگردانده شد.
 
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی
دولت و مجلس غافل از احوال مردم
 عبدالرسول جوادی بالاجاده / فعال رسانه ای