۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۴
کد مطلب : ۱۱۵۲۷۷

نگاه اشتباه سیاستمداران ایرانی به نفت

محمد حسین ادیب
خرید نفت در دنیا نقدی نیست ، بعضاً نقدی است اما نهایتاً رشد ٣٧ هزار میلیارد دلاری بدهی خارجی این کشور ها گواه این است که این کشورها یک عمر است که دارند با استقراض اداره میشوند.
محمد حسین ادیب
محمد حسین ادیب
 این مقاله نگاه شما را نسبت به سیاست،  تغییر می دهد. لطفا این مقاله را بارها بخوانید ، به سادگی آن را رد نکنید ، آمار های آن را راستی آزمایی کنید تا از  درستی آمار های آن را مطمئن شوید.حتما با دوستان خود در مورد  صحت پیام مقاله چالش کنید
 
بدهی خارجی جهان از  ١٢٧٠٠ میلیارد دلار در سال ٢٠٠۵ به ٧۶ هزار میلیارد دلار در پایان سال ٢٠١٨ افزایش یافته است ، برای آگاهی از  آمار این مقاله در خصوص بدهی خارجی به سایت ذیل مراجعه شود :

 https://www.indexmundi.com/g/g.aspx?v=94&c=xx&l=en

این حجم از افرایش بدهی خارجی ، شگفت انگیز است ، شگفت انگیز که نه ، بهت آور است
 
اما چه کشورهایی بیشتر بدهکارند ؟
 چهار کشور چین ، ژاپن ، کره ، آمریکا و اتحادیه اروپا بر روی هم ۵٠ هزار میلیارد دلار بدهی خارجی دارند ، به عبارت دیگر از ٧۶ هزار میلیارد دلار بدهی جهانی ۶۵ درصد آن فقط به چهار کشور یاد شده و اتحادیه اروپا تعلق دارد.

بدهی خارجی این چهار کشور و اتحادیه اروپا از ١٢٧٠٠ میلیارد دلار در سال ٢٠٠۵ به ۵٠ هزار میلیارد دلار در سال ٢٠١٨ افزایش یافته است.

 افزایش ٣٧ هزار میلیارد دلاری بدهی خارجی این کشور ها نشان می دهد بسیاری از خریدهای خارجی این کشور ها از سال ٢٠٠۵ تا کنون با استقراض بوده و هننوز پول آن پرداخت نشده است.

 پیام آشکار این مقاله این است که این چهار کشور و اتحادیه اروپا ، از  سال ٢٠٠۵ تا کنون بسیار بیش از جیب خود خرج کرده اند.

 رشد بدهی از سال ٢٠٠۵ تا کنون بسیار بیش از رشد اقتصادی این کشور ها بوده است.
  این پنج کشور و اتحادیه اروپا ، در رفاهی زندگی کرده اند که برای آن زحمت نکشیده اند.
این پنج کشور و  اتحادیه اروپا  ، از سال ٢٠٠۵ تا کنون با استقراض اداره شده اند ، این کشور ها قرض می کنند و زندگی می کنند.
 

 این چهار کشور   و اتحادیه اروپا  ۶۵ درصد نفت جهان را در سال ٢٠١٨ وارد کرده اند : برای آگاهی از آمارهای این مقاله در خصوص واردات نفت به سایت ذیل مراجعه کنید :

https://www.indexmundi.com/g/g.aspx?v=93&c=xx&l=en

 این چهار کشور و اتحادیه اروپا همه نفتی را که از سال ٢٠٠۵ تا کنون خریداری کرده اند از محل استتقراض بوده است.
​​​​​​​
 این کشور ها نفت را نسیه می خرند و پول آن را ١۴ سال است که نداده اند ، البته به نوعی داده اند ، یعنی فرض گرفته اند و مدام قرض را تمدید کرده اند.

۶۵ درصد نفت جهان را اعتباری می خرند یعنی با وام.
 البته منظور این نیست که خرید نفت در دنیا نقدی نیست ، بعضاً نقدی است اما نهایتاً رشد ٣٧ هزار میلیارد دلاری بدهی خارجی این کشور ها گواه این است که این کشورها یک عمر است که دارند با استقراض اداره میشوند.
 
۶۵ درصد نفت دنیا را چهار کشور فوق و اتحادیه اروپا وارد می کنند.
 
۶۵ درصد بدهی خارجی دنیا را هم این چهار کشور و اتحادیه اروپا  دارند.
 
اینکه هم ۶۵ درصد نفت دنیا را کشورهایی وارد می کنند که ۶۵ درصد بدهی خارجی دنیا را هم دارند اشتباه تایپی نیست.
 
اما کشور های صادر کننده نفت چگونه نفت خود را به این پنج کشور و منطقه می فروشند ؟ آیا این کشور ها نیز ۶۵ درصد نفت خود را نسیه می فروشند و تا کنون در عمل ۶۵ درصد پول نفت خود را دریافت نکرده اند؟
 
اگر نقد می فروشند باید یک واسطه ای بین این پنج کشور و اتحادیه اروپا باشد تا این واسطه نفت را به عنوان مثال نقد از ایران بخرد و نسیه به اینها بفروشد ؟ آیا اینگونه است ؟
 
این واسطه باید عقل معاش هم نداشته باشد ، بله چنین واسطه ای وجود دارد ولی نه با ویژگی که گفته شد.
 
این واسطه بانکهای انگلیس و آمریکا هستند ، آمریکا ۴٧٠٠ بانک دارد اما عمده کار دست ۵ بانک است ، در انگلیس هم عمده کار دست ۴ بانک است ، پس ٩ بانک عمده تامین مالی خریداران نفت را انجام می دهند.
 
اما این ٩ بانک منابع لازم برای پرداخت وام به خریداران نفت را از کجا می آورند ؟ از جیب خود نمی دهند ، به غیر از ایران ، ونزوئلا و نیجریه بقیه کشورهای صادر کننده نفت حدودا ۶۵ درصد درآمد ناشی از صادرات نفت را خرج نمی کنند بلکه در آمریکا و انگلیس پس انداز می کنند و این ۶۵ درصد هم نهایتا از این ٩ بانک سر در می آورد ، این بانکها هم این ۶۵ درصد را به این چهار کشور و اتحادیه اروپا وام می دهند.

نه کشور های صادر کننده نفت به این بانکها می گویند پول ما را بدهید  و نه این پنج کشور و اتحادیه اروپا  بدهی را پس می دهند .
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش
پتروشیمی صنعت بی سردار!
عبدالرسول دشتی