plusresetminus
یادداشتهای یک هلدینگی/قسمت دوم

جابجایی مدیرعامل و شش مدیر هلدینگ خلیج فارس

عبدالرسول دشتی
مجموعه مطالبی که تحت عنوان یادداشت های یک هلدینگی در اختیار مخاطبان محترم قرار می گیرند هریک مباحث جداگانه ای هستند که طی چهار سال برعهده داشتن مسئولیت روابط عمومی با آنها برخورد داشته و آنها را برای انتشار ثبت و نگهداری کرده بودم.
جابجایی مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس و به فاصله کوتاهی پس از آن برکناری شش تن از مدیران عامل شرکت های مهم زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس(یک مورد انتقال از یک شرکت به شرکتی دیگر) از سلسله مطالبی است که به عنوان دومین مبحث  منتشر می شود.

چهارشنبه هیجدهم اسفندماه سال 1396 جشن تقدیر از بازنشستگان شرکت و گرامی داشت ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) را داشتیم. مراسم از ساعت دو بعد از ظهر شروع شده و تا ساعت پنج ادامه داشت.

مهندس نژادسلیم از ابتدای مراسم حضور داشتند ولی چون ساعت چهار دفتر مهندس نوروز زاده مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی قرار ملاقات داشتند کمی برنامه سخنرانی ایشان و اهداء هدایای بازنشستگان را جلوتر انداختیم تا بتوانند زودتر مراسم را ترک کنند.

مراسم به خوبی برگزار شد. پس از پایان برنامه و انجام کارهای مختلف از اداره خارج شدم. فردای آن روز پنجشنبه حوالی شب بود که یکی از دوستان خبرنگار تماس گرفت و گفت اطلاع دارید مدیرعاملتان عوض شده؟ گفتم نه! این خبر را از کجا شنیدی؟ گفت ظاهرا آقای ربیعی قرار است به جای ایشان مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس شود. آن روزها قرار بود علی ربیعی وزیر کار در مجلس استیضاح شود. نام ایشان به ذهنم آمد گفتم آقای ربیعی وزیر کار را می گوئید یعنی از حالا مطمئن شده اند ایشان از مجلس رای اعتماد نمی گیرد که پست آینده اش را هم مشخص کرده اند؟ گفت نه مدیرعامل جدید هلدینگ جعفر ربیعی است که مدیرعامل مترو بوده و قرار است از آنجا بیاید مدیرعامل شما شود.

دلم نیامد آن موقع به آقای نژادسلیم اطلاع بدهم این بود که خبر را برای مدیر برنامه ریزی هلدینگ که نزدیک ترین شخص به ایشان بود اس ام اس کردم. از طرف وی خبری دریافت نکردم تا اینکه روز شنبه ساعت هشت و نیم صبح مهندس نژادسلیم روی موبایلم تماس گرفت. بعد از احوالپرسی خبر جابجائی اش را تایید کرد و گفت الان درحال رفتن به محل کار آقای ربیعی مدیرعامل جدید هستند تا به ایشان تبریک بگویند.

به محل اداره که آمدند سریعا به مدیران اطلاع داده و همه را برای جلسه ای با حضور ایشان دعوت کردیم. بحث کلی ایشان تغییر صورت گرفته بود و از همه خواستند با نهایت تلاش و همدلی با مدیریت جدید همکاری داشته باشند. فردای آن روز جلسه داخلی برای تودیع و معارفه را هماهنگ کردیم. باید جلسه مفصل تری با حضور تمام مدیران عامل هماهنگ می شد ولی به دلیل روزهای پایانی اسفند اعلام شد مراسم رسمی و اصلی تودیع ایشان را برای بعد از تعطیلات نوروز هماهنگ کنیم.

مراسم رسمی تودیع و معارفه طبق نظر آقای نژادسلیم با حضور مدیران ستاد و برخی مدیران عاملی که در تهران حضور داشتند برگزار شد.

در حکم مدیرعامل جدید هلدینگ خلیج فارس آمده بود به استناد دویست و سومین جلسه هیات مدیره شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس مورخ ۱۹/۱۲/۹۶ و نظر به سوابق و تجارب ارزنده جنابعالی بدینوسیله به سمت مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس منصوب می شوید...

مراسم مختصر و کوتاهی بود که در ابتدا مدیران حاضر در جلسه به معرفی خود پرداختند سپس مهندس نژادسلیم برای دقایقی صحبت کرده و در انتها آقای ربیعی صحبت کردند و به دلیل تقارن با اذان ظهر مراسم به اتمام رسیده میهمانان را برای نماز جماعت و صرف ناهار در محل رستوران دعوت کردیم.

مهندس نژادسلیم بعد از برگزاری آخرین مجمع عمومی شرکت اظهار کرده بود که شخصا تمایلی به ادامه حضور ندارد و ممکن است دیگر در این سمت باقی نماند. به همین دلیل از مدتها قبل با استفاده از آرشیوهای فیلم و عکس و لطف دوست خوبی که طی سال های قبل زحمت فیلمبرداری و عکاسی از مراسم و مجامع شرکت را برعهده داشت توانسته بودیم کلیپ کوتاه و بسیار مناسبی را برای روزی که قرار باشد ایشان از شرکت خداحافظی کنند تهیه کنیم. شخصا مایل بودم مراسم قبل از تعطیلات نوروز برگزار شود ولی در مقابل اصرار من، شلوغی روزهای پایانی سال و گرفتاری هریک از مدیران را عنوان کرده و تصمیم نهایی برگزاری مراسم به بعد از تعطیلات موکول شد.

تودیع شش نفر از مدیران عامل بازنشسته:
به فاصله دو روز پس از حضور مدیرعامل جدید و در تاریخ بیستم اسفندماه بود که قرار شد خیلی فوری به ماهشهر و عسلویه رفته و مراسم تودیع و معارفه شش نفر از مدیران عامل شرکت های زیرمجموعه را برگزار کنیم. تصمیم به برکناری مدیران بازنشسته ظاهرا یکباره و بدون انتظار قبلی به آنها ابلاغ شده بود. و جانشینان آنها نفرات دوم شرکت ها بودند. مدیران عامل شرکت های پتروشیمی فجر، مبین، برزویه، بندرامام، پارس و عملیات غیر صنعتی پازارگاد جابجا شده بودند. البته مدیرعامل پتروشیمی فجر بازنشسته نبود و به سمت مدیر عامل پتروشیم مبین منصوب شده بود. مدیرعامل جدید شرکت عملیات غیرصنعتی پازارگاد نیز قبل از آن رئیس روابط عمومی پتروشیمی بندرامام و عضو هیات مدیره شرکت عملیات غیرصنعتی ماهشهر بود که به این سمت منصوب می شد.

تمام احکام صادره برای مدیران جدید حکم سرپرستی بود. صبح بیست و دوم اسفند ابتدا با پرواز به ماهشهر رفتیم. پس از پایان مراسم قرار بر این بود که مجددا به تهران برگشته و صبح فردا عازم عسلویه شویم ولی به دلیل این که شب چهارشنبه سوری بود خبرها حاکی از ترافیک شدید در سطح شهر تهران داشت این بود که با دو دستگاه خودروی سواری همه نفرات اعزامی شامل تعدادی از مدیران و دو نفر مدیران عامل جدید زمینی عازم عسلویه شدیم. حدود یازده شب به عسلویه رسیدیم. شام مختصری خورده و به محل اسکان رفتیم تا فردا صبح مراسم تودیع و معارفه های پیش بینی شده را انجام دهیم.

در ماهشهر مدیرعامل سابق پتروشیمی بندرامام و در عسلویه مدیران عامل شرکت های پتروشیمی مبین و پارس در مراسم حضور نیافتند. ظاهرا از نحوه برکناری و بدون اطلاع قبلی به آنان در روزهای پایانی سال گله مند بودند. به هرحال مراسم انجام و همان روز عصر به تهران برگشتیم.

سال نود و هفت آمد و تعطیلات نوروز به پایان رسید اما خبری از برگزاری مراسم رسمی تودیع برای مهندس نژادسلیم و معارفه مدیرعامل جدید نبود. دو نوبت در سیستم اداری داخلی این موضوع را به مدیرعامل اطلاع دادم ولی چون پاسخی دریافت نکردم بعد از آن پیگیر نشدم.

دیگر موضوع را دنبال نکردم تا اینکه خودم  نیز از مسئولیت روابط عمومی کنار گذاشته شدم. کمتر از دو ماه بعد باخبر شدم از میان شش نفر سرپرستان منصوب شده ای که مراسم معارفه شان را انجام داده بودیم سه نفر برکنار شده اند. سرپرستان پتروشیمی بندرامام و شرکت عملیات غیرصنعتی پازارگاد از کار برکنار شده و سرپرست جدید پتروشیمی پارس نیز به مدیریت طرح پتروشیمی آپادانا منصوب و یکی از مدیران بازنشسته گاز در پارس جنوبی به جای وی منصوب شده بود.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی

رضا
واقعا مدیرعامل مثل وفا و جمشید سبزکار و عبدالحسین بیات دیگر نخواهیم دید ر.... با آمدنش چه کارها که نکرده حیف این مدیران بافکر و بدون باندبازی و آزار واذیت کارکنان بود که از عسلویه رفتند
سهراب
حیف آن همه انسانهای سالم و متخصص نبود که بروند این مفسدان بی تخصص و بی اخلاق جایگزین شوند چیزی به آخر دولتشان و محاکمه شان نمانده
اکسیداسیون کاتالیزوری، روشی در حال تکامل جهت گوگرد زدایی
ساسان طالب نژاد/دکتری مهندسی شیمی و کارشناس توسعه کسب و کار در حوزه پتروشیمی و‌پالایش