کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

یادداشتهای یک هلدینگی/قسمت پنجم

حادثه آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا

عبدالرسول دشتی

11 اسفند 1398 ساعت 9:14

حادثه آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا بیشتر از این جنبه تلخ و دردناک بود که علیرغم اینکه هیچ تلفات جانی برای کارکنان و نیروهای درگیر در مهار آتش نداشت اما پس از مهار حادثه به نوعی شاهد این موضوع شدم که برخی شرکت ها به بهانه حادثه برای پرسنل خود لوح تقدیر تهیه کرده و پاداش داده بودند .


  این اتفاق در حالی رخ می داد که هیچیک از مسئولین توجه چندانی به تلاش صورت گرفته توسط کارکنان آن مجتمع برای مهار بدون تلفات حادثه و شرایط روحی حاکم بر کارکنان پتروشیمی بوعلی سینا و لزوم بازسازی روحی آنان نداشتند.   

 
7)حادثه آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا
یکی از تلخ ترین خاطرات دوران کاری ام در هلدینگ خلیج فارس، حادثه آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا بود. این حادثه هیچ تلفات و صدمات جانی برای پرسنل آن مجتمع یا نیروهای درگیر در مهار آتش نداشت. ولی فشار زیادی را به کارکنان آن شرکت و مجموعه هلدینگ خلیج فارس وارد کرد. در این میان مدیرعامل این مجتع نیز پس از مدت کوتاهی از این حادثه برکنار شد تا بی مبالاتی و بی کفایتی بسیاری از افراد و سازمان های مسئول در آن حادثه از نظرها دور بماند. اشخاصی که وظیفه امداد رسانی و تامین تجهیزات مورد نیاز برای مهار حوادثی از این قبیل طبق قوانین و مقررات تدوین شده و قراردادهای منعقد شده چنین مسئولیتی را در مقابل شرکت های مستقر در این منطقه برعهده داشته و در بحبوحه مهار آتش با اعلام سوت تخلیه مجتمع، کار را به بحران کشانده بودند و در فردای مهار اولیه آتش به دلیل کم آوردن فوم آتش نشانی موجب فوران دوباره آن در ظهر فردای پس از حادثه شده بودند.

حادثه آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا عصر چهارشنبه 16/4/1395 اتفاق افتاد. فردای آن روز عید فطر بود و همزمانی آن با ایام آخر هفته سه روز تعطیل را رقم زده بود. جدای از تلاش فراوانی که برای مهار آتش صورت می گرفت شایعاتی که در طول این روزها پیش می آمد بیشتر عذاب دهنده بود و هر لحظه باید با تمام امکانات و دسترسی های موجود در فضاهای مجازی و رسانه ها آنها را مدیریت می کردیم.

در این میان برخوردهای رسانه ای خبرنگاران  متفاوت و گاها جای تامل داشت. سایت نفت ما جزو اولین سایت هایی بود که خبر آتش سوزی را منتشر کرد و وقتی با آنها تماس گرفته و تقاضا کردم برای جلوگیری از انتشار اخبار نادرست به ما کمک کنند در این رابطه همکاری و تعامل خوبی انجام دادند

سایت خبری عصر نفت( که بعدا به میز نفت تغییر نام داد) یکی از سایت های خبری منتقد شدید وزیر نفت بود ولی در جریان این حادثه انصافا حتی یک بار هم مطلب نادرست و تنش زا منتشر نکرد. جالب این بود که بعد از پایان حادثه پتروشیمی بوعلی سینا، همراهی این سایت و انتقاد نکردن آنها دستمایه شک و تردید شدید برخی مدیران نفت و نزدیکان شخص وزیر نفت از مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس شده بود که چرا این سایت از شما هیچ انتقادی نمی کند و حتما با روابط عمومی شما ارتباط هائی دارد. یادم می آید وقتی چنین موضوعی را با من مطرح کردند ضمن تایید داشتن رابطه بسیار دوستانه با مدیر این سایت به مدیرعامل گفتم اینکه توانسته ام از رابطه خوبم به نفع سازمانم استفاده کنم خوب است یا بد؟ خب اگر اینها توان دوست شدن با این سایت را ندارند بگویند تا من کمکشان کنم نه اینکه انتظار داشته باشند سازمان ما نیز هدف انتقاد سایت های خبری منقد قرار بگیرد.   

پوشش خبری لحظه به لحظه در حادثه آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا یکی از ماندگارترین اقدام هایی بود که صورت گرفت. در یک هماهنگی سریع و بسیار ضربتی مسئولیت تمام اطلاع رسانی ها و هماهنگی های منطقه و پاسخگوئی به خبرنگاران محلی را به رئیس خوب و زحمتکش روابط عمومی آن شرکت واگذار کرده و در تهران شخصا هماهنگی ها و پاسخگویی ها را انجام می دادم. از همه روابط عمومی های مجموعه هلدینگ خواستم با روابط عمومی بوعلی سینا هماهنگ باشند و هرکمکی خواست همراهی و تعامل داشته باشند. هماهنگی انجام مصاحبه با مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس توسط خبرگزاری شانا و واحد مرکزی خبر صدا و سیما را شخصا انجام دادم. پس از مهار آتش اعزام چندتن از همکاران آتش نشانی پتروشیمی های بوعلی سینا و بندرامام به تهران و حضور در یک برنامه تلویزیونی، اعزام خبرنگاران روزنامه های همشهری و ایران برای تهیه گزارش اختصاصی از این حادثه از اقدام هایی بود که در این رابطه انجام دادیم. در فاصبه کمتر از یک هفته بعد از این حادثه تمام گزارش های منتشر شده در سایت های مجازی، کانال های تلگرامی، روزنامه ها و خبرگزاری های داخلی را جمع آوری کرده، همراه با بک گزارش تحلیلی از فعالیت های صورت گرفته در مدیریت اطلاع رسانی برای مدیرعامل هلدینگ و تمامی مدیران عامل شرکت های زیرمجموعه هلدینگ ارسال کردیم. در همان زمان همکاران گفتند این گزارش توسط همکاران بازرسی و اچ اس ای برای وزارت نفت و دیگر نهادهای بازرسی نیز ارسال شده است.

تبعات این حادثه در شبکه های خبری خیلی گسترده بود و همین موضوع شرایط روحی - روانی سختی را به ویژه بر کارکنان این مجتمع ایجاد کرده بود. اما پس از مهار حادثه به نوعی شاهد این موضوع بودیم که برخی شرکت ها به بهانه مشارکت در مهار حادثه برای پرسنل خود لوح تقدیر تهیه کرده و پاداش دادند. این اتفاق در حالی رخ می داد که هیچیک از مسئولین توجه چندانی به تلاش صورت گرفته توسط کارکنان آن مجتمع برای مهار بدون تلفات حادثه و شرایط روحی حاکم بر کارکنان پتروشیمی بوعلی سینا و لزوم بازسازی روحی آنان نداشتند.  

در اولین نشست مشترک با روابط عمومی های منطقه ماهشهر موضوع هماهنگی صورت گرفته در حادثه پتروشیمی بوعلی سینا را مورد بررسی و تحلیل قرار دادیم و قرار بر این شد در صورت بروز حوادث مشابه مسئولیت اصلی هماهنگی اطلاع رسانی، انتشار اخبار و پاسخگوئی بر عهده روابط عمومی مجتمع حادثه دیده بوده و سایر روابط عمومی ها به تناسب نوع رابطه و دوستی خود با رسانه های محلی هریک مستقیم با آن رسانه تماس گرفته و در جهت مدیریت اخبار همکاری و تعامل لازم را انجام دهد. اقدامی که در مدیریت حوادث بعدی صورت گرفته اثر مثبتی داشت.
 


کد مطلب: 120692

آدرس مطلب :
https://www.naftema.com/note/120692/حادثه-آتش-سوزی-پتروشیمی-بوعلی-سینا

نفت ما
  https://www.naftema.com