۱
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۰
کد مطلب : ۱۲۱۰۱۴
یادداشتهای یک هلدینگی/قسمت هفتم

وقتی رسانه ها خبر نادرست برکناری مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس را منتشر کردند

عبدالرسول دشتی
در فاصله یک هفته مانده به زمان برگزاری مجمع عمومی سالیانه شرکت بدون هیچ پیش زمینه قبلی و بطور ناگهانی شایعه برکناری مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس در رسانه ها و فضای مجازی منتشر شد.
عبدالرسول دشتی
عبدالرسول دشتی
   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ، این شایعه حکایت از آن داشت که آقای رضا نوروز زاده مدیرعامل سابق شستا جانشین آقای عادل نژادسلیم شده است. علاوه بر تماس تلفنی با خبرنگاران رسانه ها، سریعا تکذیبیه ای تهیه و در همه رسانه ها منتشر کردیم. به گونه ای که طی مدت کمتر از یک ساعت فضایی که با انتشار این شایعه میرفت مجموعه هلدینگ خلیج فارس را دچار چالش نماید کاملا مدیریت شد.

نکته جالب توجه اینکه دو هفته بعد آقای نوروز زاده به عنوان مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی منصوب و جانشین مدیرعامل آن شرکت شد.    
 
روزهای آخر شهریور ماه سال 1396 بود. به شدت درگیر کارها و برنامه های مجمع سالیانه شرکت بودیم. بعد از ظهر  یکی از روزها بود که دو بار تلفن همراهم زنگ خورد یکی از خبرنگاران بود امکان صحبت نداشتم پیام دادم با ایشان تماس خواهم گرفت. بلافاصله دیدم پیام فرستاد که آیا خبر منتشر شده در سایت های مجازی درست است؟ پاسخ دادم چه خبری؟ گفت اینکه مهندس نژادسلیم از هلدینگ رفته و دکتر نوروز زاده مدیرعامل سابق شستا به جای او منصوب شده است؟ دیگر جای پیام دادن نبود تلفنی تماس گرفتم و پرسیدم جریان چیست؟ گفت بله اکثر سایت ها دارند این خبر را منتشر می کنند که مهندس نژادسلیم عوض شده و آقای نوروز زاده به جای او آمده است.

آن ایام هر از چندگاهی چنین صحبت هایی دهان به دهان می چرخید که مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس یا مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی قرار است عوض شوند و نام های مختلفی از کسانی که قرار بود به جای آنها منصوب شوند برده می شد. نام آقای نوروز زاده هم از آن جمله اسامی بود. گفتم اصلا اینطور چیزی نیست. ما الان بسیار درگیر برگزاری مجمع عمومی سالیانه شرکت هستیم و بعید میدانم در این روزها چنین جابجایی که شما می گویید تفاق افتاده باشد. بلافاصله با دوستانم در وزارت نفت تماس گرفتم موضوع را تکذیب کردند برای احتیاط از پتروشیمی پرسیدم آنها هم گفتند چیزی نشنیده اند. خلاصه در عین حالی که درگیر تکذیب کردن این خبر به دوستان خبرنگاری که مرتب تماس می گرفتند بودم، به همکاران روابط عمومی گفتم سریع همه سایت ها و خبرگزاری ها را کنترل کنند ببینیم منبع انتشار خبر کجاست؟ متوجه شدیم این خبر توسط خبرگزاری فارس هم منتشر شده است. سریع با دوستان حوزه نفت و انرژی در آن خبرگزاری تماس گرفته، پرسدیم این خبر را به نقل از چه منبعی منتشر کرده اند. هیچ منبع مشخصی وجود نداشت گله کردم که من همیشه در تمام ساعات شبانه روز پاسخگوی تماس آنها و همه دوستان رسانه هستم چرا چنین خبر غیرموثقی را از خودم استعلام نمی کنند و این چه منبعی بوده هیچ کس حتی در وزارت نفت و پتروشیمی هم خبرش را تایید نکرده است؟

دیدم اگر بیشتر از این معطل کنم دیگر نمی توانم شایعه منتشر شده در فضای رسانه ای را جمع کنم بلافاصله تکذبیبه ای با این مضمون تهیه شد که شایعه منتشر شده در رابطه با برکناری مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس صحت ندارد و این شرکت هفته آینده با برگزاری مجمع عمومی سالیانه شرکت گزارش عملکرد و موفقیت های حاصله را به اطلاع عموم مردم به ویژه سهامداران خواهد رساند. به همکاران گفتم بدون استثناء آن را برای همه جا و همه خبرنگاران ارسال کرده و تلفنی خواهان انتشار متن تکذیبیه روابط عمومی شوند.

جلسات هماهنگی مجمع در حال برگزاری بود و همه مدیران و مسئولین هلدینگ در اتاق کنفرانس منتظر بودند تا نسخه اولیه فیلمی که قرار بود در مجمع نمایش داده شود را دیده، آخرین نظرات پیشنهادی آنها را جمع بندی کنیم. قبل از اینکه جلسه رسما شروع شود رفتم کنار مهندس و گفتم تا از کس دیگری نشنیده اید در جریان باشید حدود نیم ساعتی است که چنین شایعه ای در رسانه ها منتشر شده، یک نسخه از اخباری که همراه داشتم را به ایشان نشان دادم. برایش جای سوال بود که چرا خبرگزاری فارس به عنوان یک مرجع رسمی این شایعه را بدون منبع موثق منتشر کرده است. به ایشان گفتم در جریان باشید به دلیل لزوم اقدام فوری برای کنترل این موضوع تکذیبیه ای را تهیه و برای همه رسانه ها ارسال کرده ایم.

مهندس نژادسلیم با بی حوصلگی گفت کار خودتان را انجام بدهید و حواستان به برنامه های مجمع باشد. آن روز تا قبل از ساعت سه بعد از ظهر تکذبیبه روابط عمومی در همه سایت ها و مخصوصا خبرگزاری فارس که تنها مرجع رسمی منتشر کننده خبر بود چاپ شد و شایعه ای که می رفت تا در آستانه مجمع عمومی سالیانه مجموعه هلدینگ خلیج فارس و شرکت های زیرمجموعه اش را دچار سردرگمی و تنش کند، کاملا کنترل شد.

نکته جالب در این میان نصیحت های دوستانه برخی همکاران بود که با بی معرفتی می گفتند الان که این تکذیبیه به نام شما منتشر شده اگر این انتصاب صورت بگیرد مدیرعامل جدید اول از همه شما را برکنار خواهد کرد. در پاسخ به این مصلحت اندیشی آنها با گله مندی گفتم وقتی هنوز مدیرعامل سازمان بر سرِ کار خود می باشد و هیچ حکمی در این رابطه صادر نشده که بخواهد به دست ما یا دیگر واحدهای شرکت برسد این خیلی غیر اخلاقی است که با مصلحت اندیشی و اینکه آیا شخص دیگری به عنوان مدیرعامل  جدید منصوب خواهند شد یا نه؟ بخواهم بی تفاوت بوده، منفعلانه منتظر هر اتفاقی بمانم.

جالب آنکه به فاصله کمتر از دو هفته پس از این شایعه آقای دکتر نوروز زاده با حکم مهندس زنگنه وزیرنفت جانشین مدیرعامل وقت پتروشیمی شده و به عنوان معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی منصوب شد.
  
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی