۰
plusresetminus
تاریخ انتشارپنجشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۶
کد مطلب : ۱۲۱۳۸۴

فرصتی برای راستی آزمایی چین و روسیه

 دکتر کیومرث یزدان پناه درو/ استادیار جغرافیای سیاسی. دانشگاه تهران
نتشار بی مهابای کووید ۱۹ یا کرونا ویروس در جهان ، ضمن اینکه جهان را در شوک و وحشت فرو برد و خسارتهای ویرانگر انسانی ، امنیتی و اقتصادی ایجاد کرد، زمینه هایی را هم بر گند زدایی سیاسی و اقدامات ضد بشری هم فراهم ساخته است.
فرصتی برای راستی آزمایی چین و روسیه
    به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ، از جمله این فرصت ها فشار افکار جهانی ، دولت ها و نهادهای مختلف جهانی به رفع تحریم ها علیه کشورهایی چون ایران و ونزوئلا بوده است که ضمن ارج نهادن به این بسیج جهانی علیه رفتارهای ظالمانه کشورهای زورگو با محوریت امریکا، باید موضوع به شکل جدی تری و در ابعاد مختلف سیاسی و بین المللی در دستور کار جمهوری اسلامی ایران بویژه وزارت امورخارجه قرار گیرد.
بنظر نگارنده از جمله موضوعاتی که در شرایط فعلی باید بطور جدی مورد مطالبه بر حق ایران قرار بگیرد تقاضای رسمی از دو کشور بزرگ چین و روسیه برای اقدام عملی در راستای لغو تحریمهای بین المللی علیه کشورمان باشد.
 باید از دو متحد دیرینه که هر دو عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد هستند ، خواست تا برای اثبات حسن نیت های خود، بطور رسمی وارد عمل شده و با اقدامات رسمی مثل ارائه درخواست رسمی به شورای امنیت یا مجمع عمومی سازمان ملل از این نهاد بخواهند  تحریم ها بر ضد ایران را بردارند...

شوخی نیست که !!! ارمغان شوم کرونا از چین، علاوه آسیب های جدی به سلامت جسم و روان مردم، به اقتصاد ایران نیز بشدت آسیب وارد کرده است.
مردم ایران را در شب عید و آغاز سال نو دل نگران ، عزادار و با آثار و تبعات مختلفی خانه نشین کرده است.شوک عجیبی که به کشور ما وارد شده شاید به همین زودی ها بر طرف نشود.

حالا انتظار ما ، انتظار بیجایی نیست!! این چین باید به نفع ملت ایران در صحنه بین المللی ورود موثر کند.و از روسیه نیز انتظار میرود حسن نیت خود را در این مقطع حساس تاریخی به ملت ایران نشان بدهد.

همین چین طی چهارسال پنج بار قطع نامه های ظالمانه شورای امنیت و آمریکا علیه سوریه را یک تنه وتو کرد . بخش قابل توجهی از این قطعنامه های تنظیمی ،تحریم های سخت علیه دولت و ملت سوریه بودند که چین با قدرت در مقابل آمریکا و متحدان اروپایی اش ایستاد و با وتوی این تحریم ها اجازه نداد سوریه درگیر در جنگ های خونین و مرگبار داخلی، بواسطه تحریمها از هم بپاشد.روسیه نیز بارها قطعنامه ها علیه سوریه را در ۶سال اخیر وتو کرده است.

 
حال که کشور ما درگیر ارمغان شوم چینی ها یعنی کرونا ویروس شده و از آن طرف تحت بی رحمانه ترین تحریم های ضدبشری آمریکا و متحدان اروپایی و قدرت های اقتصادی آسیایی قرار گرفته، باید با صراحت از دو متحد دیرینه یعنی چین و روسیه ، بویژه چین بخواهیم که قطعنامه های مربوط به تحریم های ایران را با حق وتویی که دارند، لغو کنند.

 با کمپین و هشتک و توئیت و گفتارهای ملتمسانه و اقدامات بی خاصیت نمایشی و رسانه ای، این مشکل طاقت فرسای ما حل نخواهد شد.

 فقط قاطعیت و اقدام رسمی.

 باید قاطعانه و رسمی از چین  و روسیه بخواهیم دست بکار شوند.هنر وزارت خارجه ایران در هنر نمایی و استفاده بهینه از فرصت ایجاد شده است.

 بجای هشتک و کمپین که معمولا ره بجایی نمی برد ، همه یکصدا از وزارت امور خارجه بخواهیم تا دست بکار شوند و خواسته بحق مردم ایران را به گوش رئیس جمهور ، وزیر امور خارجه و رئیس کنگره ملی خلق چین و کاخ کرملین، وزارت امور خارجه روسیه و دومای روسیه برسانند.

 لذا انتظار میرود ،وزارت محترم امور خارجه با درخواست رسمی این موضوع و پیگیری قاطعانه تقاضای رسمی لغو تحریم های ایران توسط چین و روسیه از شورای امنیت سازمان ملل متحد، ارزشمند ترین عیدی ۴۰سال اخیر را در روزهای پر از دلهره و اضطراب تقدیم ملت ایران کنید لطفا.
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی