۰
plusresetminus
تاریخ انتشاريکشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۷:۴۵
کد مطلب : ۱۲۱۸۱۲
یادداشتهای یک هلدینگی/قسمت دهم

ارتقاء پست روابط عمومی های هلدینگ خلیج فارس

عبدالرسول دشتی
 پایین بودن رتبه روابط عمومی های مجموعه وزارت نفت از جمله پتروشیمی و پالایش و پخش فراورده های نفتی که تجربه کار در این دو مجموعه را داشتم از مهم ترین مشکلات تاریخی این مجموعه ها می باشد.
عبدالرسول دشتی
عبدالرسول دشتی
   به گزارش آژانس رویدادهای مهم نفت و انرژی " نفت ما " ، پس از حضور در روابط عمومی هلدینگ خلیج فارس با توجه به تجربه قبلی می دانستم که باید در این رابطه اقدام موثری انجام دهم و برای موفق شدن در این کار بهترین راه را پیگیری بی سروصدای آن تشخیص دادم. هدف گذاری این اقدام فقط برای شرکت های تابعه هلدینگ خلیج فارس بود و در رابطه با رتبه های سازمانی روابط عمومی ستاد، گریدها به گونه ای بود که اقدام خاصی نیاز نداشت. مشکلات شرکت ها برای انجام این کار اما زیاد بود. از جمله مهم ترین آنها این بود که بعضی از  شرکت ها اصلا نمودار سازمانی نداشتند.

 از ابتدای استخدام و در تمام دوران خدمتم یکی از مشکلات اصلی و همیشه حل نشده روابط عمومی ها پائین بودن رتبه سازمانی آنها نسبت به دیگر واحدهای سازمانی بود. این مشکل را از ابتدای شروع به کار و تلاشی که همکاران سابقم برای ارتقاء این سمت داشتند شاهد بودم. روسای روابط عمومی و همکاران شاغل در این واحد پس از مدتی کار و کسب تجربه به دلیل پائین بودن رتبه های سازمانی امکان ارتقاء نداشته و اکثرا مجبور می شدند به واحدهای دیگری منتقل شوند و این معضلی بود که تا حد ممکن باید برطرف می شد.

پس از حضور در مسئولیت روابط عمومی و امور بین الملل هلدینگ خلیج فارس، ارتقاء پست روابط عمومی ها را یکی از اولویت های کاری ام قرار دادم.
در اولین نشست هماهنگی روسای روابط عمومی این موضوع را مطرح کرده و قرار شد به طور جدی آن را پیگیری کنیم. پس از مطرح کردن این مورد با مدیر منابع انسانی با واکنش مثبتی از جانب وی مواجه شدم و قرار شد در این رابطه کمک نماید.

دریافت شرح وظایف روسای روابط عمومی ها و کارکنان مربوطه، تهیه موارد توجیهی و الزامات افزایش پست های روابط عمومی چند ماه طول کشید. در نشست سراسری بعدی روابط عمومی ها از مدیر منابع انسانی به عنوان میهمان دعوت کردیم تا در جمع روسای حاضر در جلسه نقطه نظرات خویش ارائه کرده، شنونده دیدگاهها و انتظارات آنان در این رابطه باشد. حضور بسیار مثبت و خوبی بود. ایشان دیدگاه های خویش نسبت به اهمیت کار روابط عمومی را بیان کرده و تاکید کردند هر کمکی از دستش بر بیاید به کار خواهد گرفت تا گرید سازمانی روابط عمومی را در تمام شرکت های زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس ارتقاء دهند.  مشکلات شرکت ها برای انجام این کار اما زیاد بود. از جمله مهم ترین آنها این که بعضی از  شرکت ها اصلا نمودار سازمانی نداشتند تا بخواهیم پیگیر افزایش گرید روابط عمومی باشیم.

تلاش ما بعد از گذشت بیش از یک سال به بار نشست و رتبه روابط عمومی ها در سازمان هلدینگ خلیج فارس ارتقاء داده شده، قرار شد برای تایید نهایی به مدیران عامل شرکت ها ارسال شود. قبل از ارتقاء گریدها فرمی برای مدیران عامل شرکت ها ارسال شده بود که باید آن را امضاء کرده و به مدیریت منابع انسانی هلدینگ خلیج فارس ارجاعمی دادند تا کار افزایش رتبه را نهایی کرده ابلاغ نمایند.

مثل همه کارها انجام این کار هم مخالفان خاصی داشت. از برخی همکاران امور سازمانی در ستاد هلدینگ گرفته که معتقد بودند باید صبر کرد تا رتبه سازمانی هریک از شرکت ها بطور کامل افزایش پیدا کرده و به تبع آن رتبه روابط عمومی هم ارتقاء پیدا کند تا واحدهایی در برخی شرکت ها که پس از اطلاع از اقدام روابط عمومی، گلایه مند شده بودند که اگر رتبه این واحد ارتقاء می یابد باید رتبه واحد آنها نیز بالا برود. خلاصه تا این مخالفت ها بخواهد گره کار ما را کور کند توانستیم اکثر واحدهای روابط عمومی شرکت های زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس را ارتقاء داده، ابلاغ رسمی آن به شرکت ها را اعلام کنیم.

از میان شرکت های تابعه سه شرکت باقی مانده بود. یکی از شرکت ها تمام سازمانش در حال تجدید نظر بود و دو شرکت دیگر مدیران عاملشان فرم ها را دیر امضاء و ارسال کرده بودند. در حال رایزنی برای حل این سه بودیم که با کم لطفی یکی از همکاران امور سازمانی خبر این کار به نحو نادرستی به مهندس نژادسلیم مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس انتقال داده شد.

یک روز صبح دفتر مدیرعامل مرا برای جلسه ای در اتاق ایشان صدا کرد. وقتی وارد اتاق شدم دیدم مدیرمنابع انسانی و کارمند ایشان در امور سازمانی که مخالف ارتقاء جداگانه رتبه روابط عمومی ها بود نیز حضور دارند. مهندس نژادسلیم را اکثر همکاران می شناسند روحیه خاصی دارد وقتی از موضوعی شاکی باشد ذره ای خودداری نمی کند و هرآنچه در دلش هست را بازگو می کند. از چهره اش معلوم بود شاکی است. قبل از اینکه بخواهم بنشینم شروع کرد به گلایه کردن شدید که چرا این کار را کرده اید؟ این کار بدون تائید من نباید انجام می شده و من جلوی آن را می گیرم.

گفتم آقای مهندس اول از همه شما به رتبه سازمانی تمام واحدها نگاه کنید همه آنها بسیار بالا هستند ولی رتبه روابط عمومی در حد کارشناسان واحدهای دیگر مخصوصا واحدهای فنی هم نیست. در این شرایط چگونه می شود انتظار داشت رئیس روابط عمومی با این رتبه سازمانی بتواند نیروهای کارآمد و باتجربه خود را حفظ کند؟ گفت خیر! در مجتمع های تولیدی واحدهای فنی مهم هستند. گفتم وقتی حادثه یا مشکلی پیش می آید چطور؟ مگر اینطور نیست که روابط عمومی باید جلوتر از همه و رهبر کار باشد؟ مگر اینطور نیست که تمام زحمات و تلاش های صورت گرفته باید توسط روابط عمومی ها به بهترین نحو ممکن اطلاع رسانی شود، با این رتبه ما هرگز نمی توانیم انتظار داشته باشیم افرادی با مدارک تحصیلی بالا و توانمند در روابط عمومی باقی بمانند چون خیلی زود به سقف رتبه های سازمانی روابط عمومی رسیده و مجبور به جابجایی می شوند.

از آن گذشته شما جمع یادداشت ها و مقالات منتشر شده توسط مدیران فنی تمام شرکت های هلدینگ را بیاورید با یادداشت های من که فقط یک نفر از مجموعه روابط عمومی ها و به تعبیر شما غیر فنی هستم مقایسه کنید. گفت نه این هم بخشی از کار شماست. گفتم من این مهارت را هم در خدمت سازمانم به کار گرفته ام. از طرفی این افزایش رتبه برای همکاران شرکت های تابعه به ویژه در مناطق عملیاتی بوده، هرگز به دنبال افزایش رتبه ستاد نیستیم. دیگر اینکه من کجا خلاف نظر شما عمل کرده ام؟ انجام کاری در حد رتبه های ارتقاء داده شده در حدود اختیارات مدیر منابع انسانی است و ایشان هم در همین حد عمل کرده اند. مدیر منابع انسانی خیلی آرام به من اشاره می کرد که بحث را ادامه ندهم. مدیرعامل هلدینگ تاکید داشت باید همه رتبه های ارتقاء داده شده را برگردانید.

از ایشان خواهش کردم مدتی اجازه بدهید تاثیر این افزایش رتبه مشخص شود اگر مشکلی پیش آمد حتما طبق نظر شما اقدام خواهد شد. از جلسه که بیرون آمدیم از مدیرمنابع انسانی تقاضا کردم کمک کند رتبه های ارتقاء داده شده فعلا باقی بمانند و صبر کند تا در موقع مناسب باز هم با مهندس نژادسلیم صحبت کنم. نزد ایشان از همکار امور سازمانی گلایه کردم که نباید این موضوع را به شخص مدیرعامل می کشاند و او به عنوان مسئول ارشد وی نباید اجازه می داد چنین اتفاقی رخ دهد.

فقط رتبه روابط عمومی های دو شرکت بوعلی سینا و تندگویان گرفتار باقی مانده بود و علیرغم اینکه کل رتبه های سازمانی پتروشیمی تندگویان و به تبع آن روابط عمومی افزایش یافته بود امور سازمانی به بهانه جلسه ای که با مهندس نژادسلیم داشتیم افزایش رتبه روابط عمومی این دو شرکت را انجام نمی داد. موضوع ادامه داشت تا اینکه یک روز در برنامه بازدید از ماهشهر و مجتمع پتروشیمی تندگویان رئیس روابط عمومی این شرکت شخصا با مهندس نژادسلیم موضوع را مطرح کرد من هم ادامه دادم که اگر شما موافقت کنید رتبه این دو روابط عمومی هم ارتقاء داده شوند مدیر منابع انسانی نیز در این سفر حضور داشت و مهندس شفاها اعلام کرد این دو واحد نیز ارتقاء داده شود. به تهران که برگشتیم باز با مدیرمنابع انسانی تماس گرفتم که این کار را تمام کند ایشان هم قول داد که حتما پیگیری می کند.

دغدغه ها و حاشیه های شرکت به ویژه منابع انسانی در خصوص مواردی از جمله طرح طبقه بندی مشاغل و مشکلات مربوط به مدیران پروازی برای کل مجموعه نفت و پتروشیمی، مخصوصا هلدینگ خلیج فارس حاشیه ساز شده و مجال اینکه کار روابط عمومی ها به پایان برسد را به تاخیر می انداخت. پیگیری های من و قول دادن های مدیر منابع انسانی ادامه داشت تا اینکه مهندس نژادسلیم از مدیریت هلدینگ خلیج فارس کنار رفت. با رفتن ایشان احتیاط مدیر منابع انسانی و اینکه ممکن است هر اقدام وی مورد سوال مدیرعامل جدید واقع شود باعث شد انجام کار نهائی نشود. تا اینکه با حکم مدیرعامل جدید از روابط عمومی هلدینگ خلیج فارس کنار رفتم. در ملاقات با رئیس جدید روابط عمومی ضمن معرفی کارها و همکاران، موضوع ناتمام ماندن کار این دو روابط عمومی را به ایشان گفته و تقاضا کردم کمک کند این مشکل باقیمانده نیز حل شود. با پیگیری دوستان دو روابط عمومی و همکاری و پیگیری نظر مساعد رئیس جدید روابط عمومی خوشبختانه رتبه این دو نیز مانند دیگر روابط عمومی ها ارتقاء داده شد تا کار نیمه تمام مانده در این رابطه پس از حدود یک سال بالاخره قبل از پایان سال 97 نهائی و به آن دو شرکت ابلاغ شود.   
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی


بخش خصوصی؛ عامل موثر در تحقق رشد تولید با مشارکت مردم
 سید حمیدرضا فاطمی حسینی/کارشناس حوزه نفت و گاز 
شاخص بروکفیلد و تحلیل ویسکوزیته دینامیکی سیالات
مهندس علیرضا آمار محمدی/مشاور و کارشناس ارشد روانکارهای خودرویی و صنعتی